Seniorkoll

Carolininen

Trådstartare
Det börjar dra ihop sig för vaccination och Akilles årliga levaxinprover. Jag funderar på att be om en seniorkoll också när vi ändå är där.
Han fyller "bara" 6 år i sommar men är ju NewFoundland och under permanent kortisonbehandling.
Är de här seniorkontrollerna rasanpassade tro? Vad kan man få reda på? Är det något ni som gjort rekomenderar?

Mvh

Sv: Seniorkoll

Jag börjar göra seniorkoll när de är 7 år men jag har schäfer och Akita (när han blir så gammal) så att göra det tidigare på en Newfoundland kan vara vettigt.

Jag tror inte de är rasanpassade eftersom ålder är ålder oavsett ras bara det att det kommer vid olika tidpunkt.

På de seniorkontroller vi gjort (har bara hunnit med två) så har de lyssnat på hjärta/lungor och känt/kollat över henne allmänt. Har även tagit blodprov en gång och gjort en allmän analys.

Man kan ju framförallt få reda på om allmäntillståndet är påverkat, om hunden börjar bli gammal i kroppen helt enkelt. När man bor med en hund är det ju svårt att märka om den börjar bli lite stel eller så eftersom det går långsamt.

Vi gör det oxå samtidigt som vaccinationen och det kostar inte så mycket så jag tycker det är värt det. Skönt att få ett litet utlåtande som säger vad man ska tänka på eller framförallt att hunden mår bra.

Jag har pratat med lite olika veterinärer om det där och de som jobbar på egenägda kliniker menar att det oftast är ganska onödigt med koll. Känner du din hund väl så märker du om det är något fel helt enkelt. På större kliniker (med mer vinstintresse?) vill de däremot ta blodprov där de kollar ALLT, och de kostar ca 1500 kr. Från en större klinik har jag fått rekommendationen att ta blodprov var 6:e månad trots att första såg helt okej ut. Så jag ställer mig lite tveksam till de där seniorkollarna faktiskt.

Om du vill underlätta för en äldre och tyngre hund så är min rekommendation att du håller den smal, i bra kondition och att den får fortsätta jobba lite med huvudet. Börjar den bli lite stel är det bra att tillsätta glukosamin. De märkena som finns på apoteket är testade och håller hög kvalitet. Jag har också köpt en ramp till bilen så hunden slipper hoppa upp och ner vilket är ganska slitsamt. Massera gärna för att känna om musklerna håller på att bli onormalt spända.

Är inte sjukvårdsutbildad men har haft en schäferblandis som blev nästan 16 och har nu en STOR labbe (35 kg) som fyller 13 i år så något gör jag väl rätt ;).

Jag tycker inte det är fel att nån gång kolla upp lever- och njurvärden när hunden börjar bli äldre. De organen kan försämras utan att hunden visar något i början och det kan vara bra att "fånga upp" i tid så man kan bromsa en ev sjukdom.

*kl*

Jag tänker lite att jag kanske väntar ett år när jag läser era svar. Försökte hitta vad som ingick hos min vet men det var inte specificerat.

Levern kommer vi troligtvis att kolla ändå pga kortisonbehandlingen. Jag röntgade honom för 2 år sedan med A-höfter och 0:or på armbågarna, så jag är inte jätteorolig för hans leder. Men sånt kanske kan vända snabbt? Jag vet inte hur hans sjukdomar påverkar sådant, men jag vet att han är svår muskla. Smal är han. Var överviktig i ett halvår för ca 2 år sedan under en konvalescens men förutom det har han alltid varit nätt.

Sen vet jag ju att jag har en sjuk hund och att han troligtvis kommer att dö i förtid.
Men jag vill ju ge honom ett så bra liv som möjligt. Frågan är om jag får någon vägledning via en seniorkoll.

Står han på kontinuerlig kortisonbehandling borde hans blodvärden kollas med jämna mellanrum av den anledningen. Lever, njurar och blodsocker men även blodbild är inte fel att kolla. Det som oftast kollas i samband med en seniorkoll.
Prata med din vet när du vaccinerar -kan hända att det kollats tidigare men att du inte fått specificerat exakt vad de tagit för blodprover.

Jag pratade med vet om blodprover pga kortisonet förra året. Hon menade på att visst kunde man ta det, men att vi inte kan göra något åt dåliga värden ändå.
Detta året har jag iof ny vet. Men det ligger kanske något i det hon sa.
Hon menade på att så länge han är pigg och glad får vi vara nöjda.

Ja vet inte jag... Så mycket jag har funderat över denna hund:cry:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 128
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 013
Senast: gul_zebra
·
Katthälsa Min katt anser att hon alltid ska med på promenader och ska vi inte gå på landsväg är det såklart okej. Annars får jag stänga in henne...
Svar
0
· Visningar
722
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka