senaste nytt om vacc?

_carmenzita_

Trådstartare
Blir det krav på vaccination hos travhästarna till nästa år? Min vet trodde det när hon var hem och vaccinerade mitt hbl, har ni hört nåt? OM det är så så börjar det bli dags att fundera på det om man hoppas att kunna starta i början på nästa år.

Antar att denna tråd egentligen skall ligga under hästvård men eftersom den rör travhästarnas vaccinering eller inte så lägger jag den här och hoppas att den får ligga kvar.

Sv: senaste nytt om vacc?

Ja, det blir det. Enligt min veterinär så är det dock inte bestämt vilka regler som ska gälla. Om hästarna ska ha hela grunden eller om det räcker med en spruta per år som i Danmark eller om det blir oftare. Detta sa han dock när han var ute och vaccinerade våra hästar för en månad sedan, nu kanske det är bestämt.

Tack för alla svar!
Jag har nu fått veta på fler håll att de skall vara färdiga till 2010 så det är väl lämpligt att börja nu då med första sprutan, oavsett vilket vaccinationsschema som kommer att antas, antar jag.

Jag har ju även halvblod men tycker att det är pissigt att bara en viss grupp vaccineras men någon undantas, alla skall vaccineras för att det skall ha någon effekt även om den inte är immuniserande.
det är min åsikt, men inte min mans :)

Du menar alltså att vi inte ska vaccinera våra travhästar?

Jag anser att det skall vara frivilligt som tidigare!
Jag har hört om alldeles för många hästar som får allvarliga skador samt ett flertal som dött av vaccin (allergi mot de) så om detta går igenom skall det finnas ett rejält tilltaget kapital om hästen blir skadad/dör av det. Detta belopp skall vara relevant för alla kostnader som hästen haft tills dagen den vaccineras.

Du lever kvar i de gamla tiderna? Tror du på fullt allvar att Stig H vaccinerar alla sina hästar flera gånger om året om det finns risk att han förlorar ett par hästar på kuppen? "Jo men digger crown och ett par till ligger under presseningen bakom stallet, dom pallade inte riktigt för vaccinet"
Vad jag vet fanns det ett fåtal (med betong på få) hästar som dog av vaccin för många år sen, och sen dess är "gamla trångsynta amatörer" (ursäkta uttrycket men det är precis så jag ser det) fast beslutna om att vaccin är skit rakt igenom.
Idag brukar man avråda från jobb ett par dagar efter vaccination eftersom hästen kan få en liten släng av feber när kroppen tar åt sig och reagerar på ämnet man sprutat in.
Men av dina tidigare uttalanden på forumet så är jag inte förvånad över dina åsikter i ämnet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 220
Senast: Hazel
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
19
· Visningar
2 021
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar