Senaste nr. av Islandshästen två frågeställningar

Sv: Senaste nr. av Islandshästen två frågeställningar

Jag förstod inte så mycket. Artikeln var ganska rörig men jag har mina föraningar..

Bara för att en person fått sina ord tryckta i en tidning, betyder det per automatik inte att de är sanna. Jag ifrågasätter också Islandshästens seriositet när man väljer att publicera en så vinklad berättelse där man så tydligt kan förstå vem motparten är (som dessutom inte ens får chansen att besvara artikeln).
Får dock betona, det är INTE en artikel utan en insändare. Insändare har man för att låta folk komma till tals och eftersom något namn inte är nämnt så kan man inte begära att ALLA skall göra kopplingen om att någon är lättidentifierad.

För näringsidkaren i fråga så går det förvisso säkert bra att komma med ett svar i nästa tidning. Eftersom Islandshästen inte säljs i lösnummer så är det en fördel att samma antal prenumeranter då får tillgång till svaret.

Insändaren har dock också varit införd i Ridsport.

Jag förstod också direkt vem det var frågan om. Tycker att insändaren belyser två sidor. Dels den att köparen inte fått tillräcklig information om att det gäller en förmedling och att tydligen andra regler gäller då.

Men jag reagerar också över att hästen kanske inte fått en chans. Inte låter man väl en häst bekanta sig ett tag för att sedan hoppa upp på den. Man lär väl känna den lite mer först. Pratar i hagen, ses från marken i paddocken, gör roliga övningar från marken, provar att sitta upp en liten stund för att sedan hoppa av osv. En häst som skenar flyr ju troligen. Med en genomtänkt bekantskap kanske det hade löst sig galant.

OA som kanske halkade lite från ämnet

Jag tycker också att det är helt fel att sätta in en sådan insändare utan att ta kontakt med motparten och låta denna ge sin version. Jag visste också direkt vem det var för förmedlaren är ju väldigt känd. Jag har fått uppfattningen att det är seriös person och det är ju ganska tydligt vad som gäller också. Jag har hört både positivt och negativt om personen. Kan då tillägga att det varit duktiga hästmänniskor som varit positiva och mindre skickliga ryttare som stått för det negativa. Det är tyvärr inte ovanligt med folk som tror sig klara av mer än vad de gör!

Det är ett stort ansvar att sälja häst och man får faktiskt ibland tala om för folk att de inte kommer att klara av den häst de är intresserade av. Som säljare måste man dels kunna bedöma vad hästen går för dels vad den tilltänkte ryttare går för och se om det finns kemi och samspel mellan dem. Jag har sagt nej till många redan i telefon och jag beskriver alla svårigheter jag kan komma på samt frågar ut spekulanten ordentligt. Jag vill få dem att tänka efter ordentligt och hellre tveka och backa än att köpa något som de kanske inte klarar av.

Jag har inte sålt någon häst som någon inte klarat av men jag har lånat ut på foder någon gång, vilket jag inte gör mer, och vet att en ryttare kan på två veckor sabba en häst så det tar mig 3-6 månader att få ordning på hästen igen! Det är inte lätt att vara säljare och helt lyckas bedöma ryttaren heller. Och det är inte mycket bättre att lämna iväg en häst till träning heller. Jag lämnade två hingstar till träning hos en välkänd elitryttare och fick hem två vrak. De var före iväglämnadet veterinärbesiktigade (höjde försäkringen), genomgågna av chiropraktor (inte någonting låg fel och behövde rättas), ordentligt nyverkade av godkänd hovslagare smt i lagom hull och välmusklade. Jag fick hem två vrak och båda är avlivade! De hade tappat både hull och muskler, en var bakknäna sönderridna på av ensidig töltträning och felaktig skoning och verkning. Den andre var odentligt skev i nacken och gick med huvudet vridet åt vänster, det låg fel vid manken och ländryggen också samt låsningar i framknäna. Båda hade 4 cm för långa hovar, var trångskodda och sömtryckta på alla fyra och de var tränaren själv som skott!

Det finns ridkunniga som köper häst men som inte vet något om hovvård, kost och skötsel samt inte kan ta hand om de enklaste skador eller ens märker att hästen har ont. Och det finns de som inte klarar ridningen heller. Jag vt folk som tagit hem ponny efter ponny på prov men som inte klarat av den efter ett par veckor. Och jag inser inte vitsen med att låna en häst ett par veckor heller. Den hinner ju inte acklimatisera sig på 2 veckor, med få undantag. Ofta tar det ett par månader innan den vant sig vid nya kompisar, nya omgivningar och ny matte/husse. Då är de som någon skrev bättre att provrida flera ggr.

Det handlar inte om att "ångra sig" och få hästen återköpt. Så kan man inte göra med andra varor heller, men med felaktiga varor som inte håller vad säljaren lovar.

Den enda gången man har ångervecka är när någon söker upp dig för att sälja något.

Vad varan lovar kan man inte enbart ta säljarens ord på, detta är även köparens plikt att undersöka något som väger oerhört tungt i dessa sammanhang. Säljaren kan omöjligt veta köparens kapacitet samt förutsättningar för olika hästar, men de flesta brukar nog förska ta reda på det innan om möjligt och avråda eller råda inför köpet. Tyvärr upplever jag själv att många ser sin egen förmåga på ett annat sätt än vad omgivningen gör, har upplevt detta genom alla år som turledare. På frågan om de har ridvana så svarar personen ja, sen visar det sig att denna person red en gång på skansen för 25 år sedan.:eek: Det är vad vissa kallar för ridvana.:crazy:

Jag skulle gärna sett motpartens redogörelse också, en ensidig version gagnar ingen. Sen finns det lagar som reglerar sk kommisionsförsäljning, som Ingalill skrev. Så det verkar som om köparen inte riktigt har förstått vad de har givit sig in på.

Förtsod direkt vem det var:angel:

Synd att personen inte kom till tals, men missar kan göras och tidningsredaktören kanske inte själv insåg hur tydligt det var vem det gällde. OM vi nu har gissat rätt. Det finns flera stora importörer.

Om det är den vi tror så måste jag säga att det är imponerande att det inte blivit fler klagomål genom åren, vad jag förstår så har det passerat flera hundra hästar genom denna förmedlare om det nu är Sveriges största importör av islandshästar varav merparten uppenbarligen är nöjda.

Jag har vänner som köpt hästar därifrån, vid något tillfälle fungerade det inte och då fick de hjälp att sälja hästen och hitta en ny. Inget strul, tvärtom mycket god service och samarbetsvillighet!

Den som skrev insändaren har uppenbarligen inte läst igenom det stom står på hemsidan om vad som gäller för där står det tydligt att förmedlaren inte kan köpa tillbaka någon häst, men hjälper till med träning och anonnsering så att den blir såld igen. Den säkerheten har man inte om man importerar själv, och de flesta säljare tror jag har svårt att ta tillbaka hästen på detta vis. Finns det någon återköpslag vid hästförsäljning?

Hursomhelst, köparen och säljaren kan ha olika uppfattning om hur lätt eller svår en häst är. Jag har själv varit med och sålt en del hästar och tro mig med fel ryttare kan även snälla hästar få spel. Jag har tappat hakan många gånger över hur hästarna betett sig när nya ryttare suttit upp som utgett sig för att vara mycket ridvana. Och jag är ändå mycket noga med att poängtera hur hästarna är, om det är något de blir oroliga över osv. Men det funkar ändå inte alltid. Tack och lov har problemen oftast visat sig redan vid provridningen, men i något enstaka fall först när köparen tagit hem hästen.

Om det nu är den jag tror att det är så kan jag bara säga positivt om denna människa/förmedling. Har själv köpt häst där och fick då väldigt mycket information om vad som gällde samt jag har själv ett ansvar att ta reda på vad som gäller och man fick mycket klart för sig vad som gällde när man läser på hemsidan. Vid provridningen talade personen klart om för mig vilken häst hon tyckte passade och inte passade och det stämde bra med vilken häst jag själv fastnade för. Sen är det klart att hästen kan bete sig annorlunda när man kommer hem med den till en annan miljö vilket absolut inte är konstigt men tar man det lugnt och tar det i hästens takt så har man snart en underbar häst som stämmer överens med den man provred.
Har rekomenderat flera dit som även dom varit mycket nöjda med denna förmedling.

*KL*

Förstod också vem som menas. Det är ju inte första gången som Islandshästen publicerar artiklar som denna. Många har blivit uthängda.

För mig är det helt obegripligt hur man som privatperson och "vanlig" ryttare kan köpa en häst från Island som man aldrig har ridit. Du köper en häst du inte har en aning om du passar i hop med eller inte och du har absolut inte möjlighet att lämna tillbaka hästen. Ok du kan få hjälp med att sälja och hitta en ny. Men det är ju osäkert. Du kanske inte får sålt hästen!!!

Obegripligt att så många går på detta och gör så. Mycket märkligt at inte fler har klagat. Jag har bara väntat på detta.

/Åsa

Fast provrider innan gör man ju, när den kommit till Sverige.
Det var det som köparen i detta fall hade gjort, men tydligen bara inte tillräckligt många gånger.

Den andra sidan av myntet...

Tycker också det var tråkigt att jag inte fick möjlighet att besvara artikeln men har tänkt skicka in ett kort svar till nästa nummer. Självklart råder det inget tvivel om att det rör sig om mig och jag tänker inte försöka gömma mig heller. Tyvärr är artikeln full av faktafel och jag blev jätte ledsen när jag läste den.

Allt det här handlar om en missnöjd hästköpare som köpte en häst för 1 1/2 år sedan. Hon provred flera gånger, hade med sig bekanta som även de gillade hästen. Hon fick provrida utomhus vid två tillfällen och det var aldrig det minsta halt (vet inte var det kommer från). Rundan hon red är den de flesta spekulanter brukar rida och den tar ca 20 minuter och är lätt att hitta runt. Hon red på vanligt bett och på pessoa och påpekade att det var hur lätt som helst att stanna henne med båda men att formen blev lite sämre i tölten på ett vanligt bett. Den informationen hade jag också gett henne och lät henne som sagt även prova med båda betten.

Inga andra provred hästen under samma period och det fanns gott om tid att fundera över ett eventuellt köp. Tycker att det var väl övervägt och att hästen provreds under olika former i lugn och ro.

Disskussionen huruvida jag äger hästen eller inte är intressant. På min startsida står att jag förmedlar hästar och detta fick även denna kund veta. Hon rekommenderades att ta kontakt med mig via en kvinna som köpt en häst direkt från island via mig och varit mycket nöjd. Ibland säljer jag egenuppfödda hästar och då framgår det klart och tydligt på min hemsida att jag är ägare av hästen. Då lämnar jag ofta ut hästen på prov och har även ofta lovat att köpa tillbaka om det inte passar. Detta för att jag äger hästarna och har möjlighet att erbjuda sådana förmåner. Säljarna av de hästar jag har på försäljning har anlitat mig som förmedlare och där gäller det att jag håller mig till vissa kontrakt som tex. innefattar att hästen skall vara fullt betald vid upphämtningstillfället och att den tingas mot handpenning. Ingen prövotid eller likn. lämnas ut men även dessa hästar innefattas av min köpegaranti.

I detta fall liksom i alla fall av försäljning gäller konsumentköplagen. Det är inget jag kan frånskriva mig ansvaret för. Man måste inom två månader lämna in en skriftlig reklamation och motivera vad felet är med "varan". Någon reklamation skedde dock aldrig under dessa två månader. Köparen ringde och frågade om råd och fick lite tips som tex att det kan vara bra att börja bekanta sig med en ny häst på en ridbana den första tiden. Jag berättade också att min köpegarati självklart gäller och att hon var välkommen tillbaka med hästen om hon beslutade sig för att det inte skulle fungera.

Efter drygt tre månader inkommer dock en reklamation. Hur allt gick har jag inte rätten att diskutera vidare men kort kan nämnas att de till slut drog tillbaka stämningen och att jag inte behövde beskosta advokatskostnader eller likn. Under hela processen (10 månader) hade jag stoet gratis hos mig och skötte henne efter bästa förmåga. Hennes eksem var helt symptomfritt, hon gick i en lugn unghästflock och var blank och i fint hull när ägaren sedan hämtade hem henne.

Vad som sårade mig mest var att påstå att hästen var den stora förloraren i detta. Hon har nog aldrig varit nöjd som hon var omgiven av föl och unghästar och överöst med kärlek och pyssel.

Genom hela tvisten kvarstod mitt erbjudande om försäljningshjälp av hästen men det var ägaren aldrig intresserad av.

Jag har en affärsidé som bygger på att jag väljer ut saluhästar både på Island och i Sverige. Jag tar inte på mig hästar på försäljning som jag anser har problem eller likn. Däremot passar inte alla hästar ihop med sin nya ägare och det är självklart beklagligt men inte alltid ett bevis på att säljaren/förmedlaren har lurat någon.

För att samanfatta vill jag bara säga:
Jag försöker alltid hitta rätt köpare till hästarna. När jag misstagit mig och matchat fel hjälper jag alltid till med en vidareförsäljning som jag kallar "min köpegaranti". Alla hästar som sålts genom mig innefattas av min köpegaranti för all framtid. Anser man som köpare att jag har sålt en "felaktig vara" skall man självklart reklamera och då får en högre instans avgöra vem som har rätt i frågan.

Jag säljer ett stort antal hästar per år och hur ambitiös jag än är så är 100% nöjda kunder inte alltid möjligt. De som är missnöjda får dock oftast störst utrymme vilket är förståeligt.

Om ni har några frågor eller funderingar till lagar och ansvar hos säljare och förmedlare. Undrar över hur det går till när man köper häst från Island eller något helt annat får ni gärna ta kontakt med mig. Min adress och mina numemr finns på min hemsida.

Sedan vill jag tacka alla er hästköpare som hört av er och som varit ett fantastiskt stöd. Jag är glad att ni finns och det är ni som gör mitt jobb värt att utföra.

MVH
/Thilde

Fast provrider innan gör man ju, när den kommit till Sverige.
Det var det som köparen i detta fall hade gjort, men tydligen bara inte tillräckligt många gånger.

Men då är det ju försent.
Det är ju DU som äger hästen då. Jag betvivlar inte ett ögonblick på att du får hjälp med försäljningen MEN det är ändå DU som äger hästen. När du har sålt den så är det du som inom riskerar att inom två år kan var tvugen att ta tillbaka hästen för att det är fel på den osv.

Det bästa måste ju ändå vara att provrida sin blivande häst INNAN man köper den. Eller???

OBS detta är ingen kritik till Thilde. Hon har ju sin affärsidé och är ärlig med hur det fungerar.

/Åsa

OA som kanske halkade lite från ämnet

Tack för att du förstår att jag menar sakfrågorna, alltså inte om denna förmedlare personligt eller om den affär som beskrivs. Det är inget jag på något sätt avser att vi ska diskutera även om några av misstag tror det!

Tack för att du förstår att jag menar sakfrågorna, alltså inte om denna förmedlare personligt eller om den affär som beskrivs. Det är inget jag på något sätt avser att vi ska diskutera även om några av misstag tror det!

Jag tror nog att det var grunden för denna insändare, annars hade den inte kommit. Man har helt enkelt inte förstått på vilka grunder man har gjort sitt köp på. Trots att de redovisats har köparen inte förstått, utan trott att köpet skett av en hästhandlare och inte fattat att den skett på kommision. Skillnaderna här mellan är enorma, och reglerna skiljer sig avsevärt.

Reglerna styrs via lagen, konsumentköplagen. Fast det gäller för konsumenten att veta vad som är vad, och om man inte vet så måste man tyvärr ta reda på det annars får man helt enkelt stå där med skägget i brevlådan när det inte blev som man trodde.

Ändå verkar säljaren ha försökt hjälpa köparen, och det framgick inte särskilt tydligt i insändaren. Här är bra exempel på ensidig information, alltså en sådan som köparen uppfattat i sitt perspektiv. Är man då en sensationsmänniska så är det enkelt att enbart se till den ensidiga informationen och inte titta på baksidan av myntet.

Om en förmedlare har så stor verksamhet som i detta fall, tycker jag snarare att det är positivt att denne inte har flera missnöjda kunder än så här. Oavsett kvaliten i vad man än väljer, kommer det ALLTID att finnas någon som är missnöjd. Jag tror att det är snudd på ofrånkomligt, i annat fall är man perfekt och vem är det?:angel:

Vad varan lovar kan man inte enbart ta säljarens ord på, detta är även köparens plikt att undersöka något som väger oerhört tungt i dessa sammanhang. Säljaren kan omöjligt veta köparens kapacitet samt förutsättningar för olika hästar, men de flesta brukar nog förska ta reda på det innan om möjligt och avråda eller råda inför köpet.

Visst är det så.

Säg att en förmedlare har åtagit sig att sälja en häst åt någon. Ägaren har försökt en längre tid men det går inget vidare och väljer att lämna hästen för en månads träning och försäljning. Enligt ägaren har hästen aldrig varit sjuk, vaccinering, skoning, klippning, raspning, lastning, infångning osv går jättebra. Förmedlaren kan inte på bara en månad veta att allt stämmer med ägarens information, det skulle bli vansinnigt dyrt! Inte heller kan förmedlaren testa alla saker som hästen kan reagera osunt och svårt på! Förmedlaren måste lita på säljaren. Om något sen är totalt obegripligt och ägaren har sagt att "det är inga problem", så ja, det är ett uns lättare att vända sig till en företagare om denna står som ägare.

Förmedlaren har inte en lätt uppgift, dessutom ofta dålig ersättning, och det kan vara lätt att det blir tokigt åt båda håll! Det är därför jag vill att diskussionen tas upp!

Förmedlaren har inte en lätt uppgift, dessutom ofta dålig ersättning, och det kan vara lätt att det blir tokigt åt båda håll! Det är därför jag vill att diskussionen tas upp!

Lagen lär vi ju knappast kunna rå på, detta är ju endast ett exempel på kommision. Det finns fler, bilar och andra varor som säljs via kronofogden. Även här står tydligt vad man som konsument har för åtaganden, detta kunde lika gärna varit så att hästen såldes via kronofogden och då hade köparen stått ännu värre till. Allt hänger alltså på vilken information man har tagit reda på och förstått. Kronofogden hade knappast återtagit hästen till försäljning, utan detta hade köparen själv fått ombesörja.

När det gäller försäljning på sk kommission så skall reglerna vara klara från början, det skall klart framgå vad man som konsument kan förvänta sig för åtaganden av säljaren. T ex kronofogden åtar sig endast försäljning, och ålägger konsumenten allt ansvar vad gäller undersökningsplikten. Kronofogden förmedlar den information de ev kan tänkas besitta, inte mer. Resten är helt och hållet upp till köparen att ta reda på, man kan inte reklamera något i efterskott här.

Personligen tycker jag att reglerna är solklara, däremot har jag förstått att alla inte kan/vill förstå eller ta reda på det. Det är värre, för hur kommer man åt det???

Personligen tycker jag att reglerna är solklara, däremot har jag förstått att alla inte kan/vill förstå eller ta reda på det. Det är värre, för hur kommer man åt det???

Ingen aning :confused:

*hukar mig för påhopp* Men kanske har det med att göra att idag är det så "idiotenkelt" att reklamera en vara hos de större kedjorna! Även hos mig:angel:, som inte är en affär men säljer specialvaror, så försöker jag tillfredställa den missnöjda kunden efter bästa förmåga. (Grr, jag tänker inte berätta vad jag säljer ;) )

Men du säljer egna varor, medan kommission innebär att man säljer en vara för någon annans räkning.

Jag sålde en bil för min brors räkning, i det avtalet skrevs att bilen såldes på kommission fast i just detta fall fick jag inte betalt. I praktiken innebar det att vid ytterligare frågor som inte avhandlades hos mig, får man vända sig till min bror. I övrigt gäller konsumentlagen mellan privatpersoner, och konsumentköplagen mellan privatperson och näringsidkare. (om jag inte blandat ihop dessa som vanligt.:o )

Att jämföra reklamationsrätten för en vara hos en stor kedja är inte jämförbart i detta fall, om du vill se det som påhopp.;)

;)
Toalett och hushållspapper kanske.:angel: ;)

Jäpp! Det står för 0,003% av min försäljning ;)

Tillbaka till innan, jag säljer inte enbart egna "varor" ja säljer även inköpta varor, men jag är tillika säljare och ansvarig, garantikvittot är utställt av mig, säljaren. Om jag har en "taskig" leverantör där jag får ansvara för felaktiga varor så köper jag inte längre varor från denna!

Liknande trådar

S
Islandshäst Blev uppringd av en okänd person som sett mina saluannonser. Hon var helt förtvivlad. "Jag har inte islandshäst själv men en person har...
Svar
9
· Visningar
2 266
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter