Senast insläpp/utsläpp

Ni som har hästarna ute från morgon till kväll.
När tycker ni är för sent att ta ut dem på morgonen?
Och för tidigt på kvällen för att ta in dem?

Har ni olika vår och höst samt den mörka perioden?

Spelar ingen roll vilken tid på året även om sena kvällar är vanligare då eftersom de gärna vill vara ute sent då. Det som spelar roll hos oss är mängd mat (vi har typ fritt men då får man ju lägga ut så det passar tiden) o innetid i sträck. Över 12 h inne är apmycket i mina ögon och det händer knappt någon gång pga mina arbetstider.

Våra kommer ut mellan typ 04-10 och in mellan typ 18-01.

Så är det att vara häst hos en 3-skiftsmatte som inte alltid prioriterar att ställa om dygnet.

Har numera hästarna på lösdrift.
Förut släppte jag ofta ut kl 5, även lediga helger gick jag upp kl 5 och släppte ut sen la jag mig och sov en stund till. In kom dom oftast vid 21, ibland nån timme tidigare/senare.
Inga leriga hagar, ingen belysning i hagarna.

Har lösdrift med belysning och stor matplats under tak så hästarna kan alltid stå på torr och fast mark. Belysningen är väl mest för min egen skull då jag börjar jobba tidigt och gärna vill se hästarna ordentligt även när det är mörkt

Tidigare hade jag ett fullblodssto och jag gjorde en lite rolig observation då jag dels ser stallet från vardagsrumsfönstret dels vakade över henne med kamera då hon haft fyra föl har. Oavsett väder, årstid eller tid på dygnet så började hon väva efter ca fem timmar. Även när hon var högdräktig och det nätt och jämt börjat ljusna vid tre på morgonen så började hon väva då hade hästarna kommit in vid 21.30. Även om det var spöregn, snålblåst och becksvart ute så började hon väva efter ca fem timmar. Så i alla fall i hennes värld var fem timmar fullt tillräckligt boxtid, det är rätt enerverande med vävande hästar faktiskt, så tack och lov för lösdrifter :)

Jag vill ha hästarna inne max 8 timmar i sträck. I absoluta nödfall 10 timmar men det har inte hänt många gånger. Leriga hagar är ett stort nej för mig oavsett. Jag har lampor på tre ställen i hagen men det är mest för att jag tycker att det är mysigt, hästar ska ju se bra i mörker så jag vet inte om dom bryr sig.

Senast 8 utsläpp och tidigast 20 intag, detta under den period de står installade. Sommar går de ute dygnet runt mestadels, ibland får de komma in på dagen om det är mycket blinningar/broms och de brukar vara uppskattat annars vill de vara ute.

Vi har inte leriga hagar längre, då vi har lagt sand på de ställen som tidigare var besvärliga så slipper vi numera leran. Någon fläck kan de nog finna om de har varit väldigt regnigt, men de står inte i någon lera nu för tiden.

För något år sedan hade jag svarat att jag ALDRIG hade accepterat annat än att hästarna är ute minst 12 h/dygn.
Nu kan jag, med facit i hand, säga att jag vet inte. Min häst går ut ca 7.30-9.00 (beroende på en rad faktorer) och in ca 16.30-19.00 (igen, beroende på en rad faktorer).
Jag ser på min häst att den är väldigt välmående. Fin i kroppen, välmusklad, blank päls och lagom hull. I hagen har den några kompisar som den tycker mycket om. Den rids i stort sett dagligen. Inne i stallet står den lugnt och vilar. Visst skulle den kunna gå ute längre, förr var den ute till ca 21-22.30 på kvällarna och det gick lika bra det. Men det behövs inte. Min häst mår precis lika bra nu som den gjorde i förra stallet (nej, den mår bättre nu, men det är inte relaterat till den förkortade utevistelsen).

Så mitt svar får bli att FÖR MIN HÄST vill jag ha en utevistelse på minst ca 9-10 timmar/dag, men blir det kortare vissa dagar gör det ingenting.
En annan häst kanske behöver vara ute mycket mer.

Glömde... Någon/några månader på sommaren kan min få vara ute dygnet runt, om det inte är för mycket insekter och skit. Är det väldigt varmt är den då inne ca 11.30-17.00 istället.

För något år sedan hade jag svarat att jag ALDRIG hade accepterat annat än att hästarna är ute minst 12 h/dygn.
Nu kan jag, med facit i hand, säga att jag vet inte. Min häst går ut ca 7.30-9.00 (beroende på en rad faktorer) och in ca 16.30-19.00 (igen, beroende på en rad faktorer).
Jag ser på min häst att den är väldigt välmående. Fin i kroppen, välmusklad, blank päls och lagom hull. I hagen har den några kompisar som den tycker mycket om. Den rids i stort sett dagligen. Inne i stallet står den lugnt och vilar. Visst skulle den kunna gå ute längre, förr var den ute till ca 21-22.30 på kvällarna och det gick lika bra det. Men det behövs inte. Min häst mår precis lika bra nu som den gjorde i förra stallet (nej, den mår bättre nu, men det är inte relaterat till den förkortade utevistelsen).

Så mitt svar får bli att FÖR MIN HÄST vill jag ha en utevistelse på minst ca 9-10 timmar/dag, men blir det kortare vissa dagar gör det ingenting.
En annan häst kanske behöver vara ute mycket mer.

Glömde... Någon/några månader på sommaren kan min få vara ute dygnet runt, om det inte är för mycket insekter och skit. Är det väldigt varmt är den då inne ca 11.30-17.00 istället.

Jag har stått i stall med ganska liten utevistelse men märkte ingen skillnad på min häst alls. Varken om det var 6 timmar ute, då, eller 12-16 timmar som jag har nu.

Jag tror att det beror på så många faktorer att man inte alltid kan säga bu eller bä.
Trots det vill jag att mina går ute så mycket som möjligt nu när jag har eget stall för att jag tycker att de hör hemma i hage och inte i box. Men, som sagt......på hästarna märker jag då ingen skillnad alls.

Jag har stått i stall med ganska liten utevistelse men märkte ingen skillnad på min häst alls. Varken om det var 6 timmar ute, då, eller 12-16 timmar som jag har nu.

Jag tror att det beror på så många faktorer att man inte alltid kan säga bu eller bä.
Trots det vill jag att mina går ute så mycket som möjligt nu när jag har eget stall för att jag tycker att de hör hemma i hage och inte i box. Men, som sagt......på hästarna märker jag då ingen skillnad alls.

Nej, precis. Det är väldigt många fler faktorer än bara timmarna i hagen som spelar in.

Om jag kunde ha hästen hemma i eget stall hade jag också valt längre tid ute, 7-21 eller så, och det hade säkert passat min häst precis lika bra det också.

mina släpps ut när jag vaknar, dvs mellan 6 och 8. de får frukost i hagen.
och de släpps in mellan 21 och 1 :p. dvs när jag masat mig ut från tv tittandet och gjort klart stallet...
är det pissväder så släpps de in tidigare, men absolut tidigast kl 20. de vill ändå ut efter 7-8h så oftast då de kommit in tidigt så vill de ut tidigare... (bor ovanför stallet och ena hästen sparkar i väggen(på en plåt..) då hon vill ut :banghead:) så är inte sällan de blivit utslängda kl 4 på morgonen :p.

slänger också ut dem på bete så fort som möjligt så att de får roa sig ute, har de bara i en hage med mindre gräs och lä på natten. stödfodrar så länge de vill ha det.

buck; vars häst inte "kunde" vara ute längre än till kl 15 hos förra ägare..

I mitt stall har hästarna kommit ut någon gång mellan åtta och nio under vintern, in runt 20-21 (lite beroende på väder och vind så klart), och i första hand är det insläppet som senareläggs när det går mer mot vår/sommar. Har gått ute dygnet runt sen 1 maj, och stallas med största sannolikhet inte in förrän tidigast någon gång i halva september. Nu har jag en häst som trivs med att stå inne och som alltid har (mycket) hö och vatten kvar på mornarna, så jag är mer tolerant mot att de står kvar inne än många andra (i tidigare stall har de åkt ut vid 5-6 på morgonen oberoende av vädret och det avskydde min häst).

Det jag tycker är viktigast är att det finns någon form av rutin, och att hästarna kommer ut/in ungefär samtidigt alla dagar i veckan (plus/minus någon timme så klart). Det kan ju vara svårt att fixa om inte alla jobbar likadant, i mitt stall är det till exempel vissa som jobbar inom vården (börjar sju), andra som jobbar kontorstider (börjar åtta) och andra som jobbar inom handels och inte börjar förrän fram på förmiddagen, och då kan det ju skilja ganska mycket från dag till dag beroende på vilken person det är som släpper ut. Nu har vi löst det med att en i stallet bor på gården och sköter utsläppen mot betalning, vilket för min del är det bästa för hästarna, det blir alltid samma tid.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
585
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama