Sen reaktion på vaccin?

Philosophia

Trådstartare
Gaia vaccinerades i fredags (vanlig Nobivac DHP) och blev igår dålig i magen med vattnig diarré. Idag fortsätter det men hon har även fått utslag/svullnader i ansiktet och känns varm. Kan det vara en reaktion på vaccinet så lång tid efteråt?

Gaia vaccinerades i fredags (vanlig Nobivac DHP) och blev igår dålig i magen med vattnig diarré. Idag fortsätter det men hon har även fått utslag/svullnader i ansiktet och känns varm. Kan det vara en reaktion på vaccinet så lång tid efteråt?

Att vaccinera ett djur försvagar immunförsvaret hos djuret tillfälligt. Det kan vara så att det inte nödvändigtvis är vaccinet som hon reagerar på, utan någonting annat som hon kanske hade klarat av bättre om hon inte var nyvaccinerad.

Har träffat på en valp som reagerade precis som TS beskriver 3 dagar efter vaccinering. Trode dock då att det var annan orsak. Veterinär hade inga ideer om orsak.

Att vaccinera ett djur försvagar immunförsvaret hos djuret tillfälligt. Det kan vara så att det inte nödvändigtvis är vaccinet som hon reagerar på, utan någonting annat som hon kanske hade klarat av bättre om hon inte var nyvaccinerad.

Jag är nog inne på att det är vanlig magsjuka då det går mycket sådant. Nu började hon dessutom kräkas. Men det är nog inte omöjligt att det du skriver om sämre immunförsvar påverkar.

Från sidan Evira Livsmedelssäkerhetsverket, Finland:

"Ospecifika reaktioner
..."Dessutom kan det under följande 24–72 timmar förekomma övergående aptitlöshet, rastlöshet och speciellt hos hundar och katter också diarré och uppkastning..."

"Fördröjda allergiska reaktioner (överkänslighet typ III) uppträder cirka 8–21 dagar efter vaccinationen. Symtom på dessa är bland annat paplar på huden, varande eksem och subkutant ödem."

https://www.evira.fi/sv/djur/djurha...cininformation/vaccinationernas-biverkningar/

IMG_0717_zps1pg4vdzx.jpg

IMG_0719_zpscfjaeykv.jpg

Valpen jag känner till fick hastigt igensvullna ögon och klåda på kroppen. Det gick tydligen jättefort! Ögonen gav med sig redan efter ca 6-7 timmar, klådan höll i sig någon dag dirarren ytterligare någon. Det lät otäckt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår var jag ute från 6 - ca 14. Det var inte alls supersoligt, utan lite sol, men solkrämsjunkie som jag är smorde jag mig i ansiktet...
2
Svar
30
· Visningar
1 727
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 196
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 367
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur