Sen-'känning'

Sv: Sen-'känning'

Du får skriva och berätta sen vad vet sa!

Har man sto kan man ju alltid betäcka, värre när man som jag har en valack ;)

+TS

Jag har erfarat precis en sådan sak.

Kommer in med min 4 gradigt halta (nya) häst och konstaterar ett brott på griffelbenet och att det är så pass gammalt att det börjat bilda led i brottet. Dock på tok för halt för att bara vara ett griffelbensbrott tyckte vet. Men hittar inget annat fel på honom.

Opererar griffelbenet. Det var så pass trasigt och flisat i brottet så de skulle kapa av benet en bit ovanför brottet för att få en fin och jämn kant. Efter två månader känns han om möjligare ännu mer halt och blir lite tjock i benet, och kräver att de röntgar och ul'ar igen för att se att det verkligen är som det ska. Då ser de på röntgen att de råkat kapa av benet UNDER brottet, så det låg en massa småskrammel kvar som börjat trycka på gaffelbandet och gav känningar.

Opererade igen och efter två månader med skritt så var han haltfri. Jag behövde aldrig behandla honom som en sen-häst, för känningarna gjorde ingen skada bara benbitarna blev borttagna. Så ingen skada på gaffelbandet. Krävde dock ett ul igen på återbesöket.

Har plåtar på deras misslyckande..

Första plåten innan första op.
31072843.jpg

Det nyopererade. Syns tydligt att de råkat ta av benet under brottet istället för ovanför som de skulle.
31072844.jpg

Senast ändrad:

Min har också haft "nästan av" förstärkningsbandet båda fram, fast vid olika tillfällen, samt gaffelbands skada, lika allvarlig.

Det är tyvärr mycket allvarligt, förstärkningsbandet är den sena som gaffelbandet sedan utgår i från.
Jag hade fått min utdömd båda gångerna..

Att de skadar förstärkningsbandet är tydligen vanligt på äldre hästar när senorna inte är lika elastiska längre.

Min är återställd så tillvida att han inte är tävlingshäst längre, utan går att rida nästan som vanligt, trots att vet trodde "promenadhäst".

Men som sagt, han får inte gå på lerigt underlag, ridas på djupt underlag, inte busa i hagen osv. Ever.

Lycka till med din. Kram

Jaha ja.

nu har min slagit på sig.
Har ett större skrapsår på skenbenet, men är svullen på hela insidan:crazy:

det känns dessutom lite hårt.

har kylt o släppt ut den o avvaktar på att det ska gå att känna bättre var det sitter- om svullnaden går ner lite.

Har ont vid tryck o blev väldigt ledsen när jag tvättade.

Oj på båda benen också, lilla häst! Skönt att han kan ridas nu i alla fall!

Min har varit tävlingshäst hos tidigare ägare och han har en ganska tuff karriär bakom sig. Han var nog lite mer "sliten" när jag köpte honom än vad de berättade och vad veterinärundersökningen visade, tyvärr men visst detta kunde hänt ändå. Vet tror han vi kommer att kunna rida dressyr på låg nivå och rida i skogen. Han är hopphäst men hoppa kommer han aldrig mer göra! Jag hoppas att han kan gå i hagen med sin kompis sedan men inga mer stora hagar eller bete för hans del tyvärr! Jag får beta honom för hand istället till sommaren för han älskar såklart gräs.

Aj aj vad tråkigt! Dessa bräckliga djur...... Tur man älskar dem så mycket annars hade man inte orkat med!

Lite trådkap men men....

Åh jag hade också velat ha min hemma så man kunde ha koll och anspassa hage, utgång själv. Jag har ändå väldigt förstående stallägare och står i ett litet stall så jag tror inte jag kan ha det bättre som inackorderad men samtidigt finns det ju gränser för vad man kan be dem om. De tar dock in min häst om de ser att han blir stirrig och de sätter på honom skydd och BoT utan extra kostnads samt smörjer honom med antiinflammatorisk gel och linimient när jag inte kan komma ut så de är verkligen snälla. Men jag hade behövt en annan hade nu som inte är knölig och lite så......

Är din är helt bra nu då? Jag vet en del som tycker jag är dum som behandlar men man måste ju iaf försöka tycker jag!

Har läst på lite.
En sdn skada bör NSAIDbehandlas samt sprutas med Hyalonsyra-tuppkam.

25% av dessa har en skelettskada typ just med griffelbenet.

min är ohalt men har de klassiska symptomen som ömhet, svullnad lokalt mm.

Kyler dagtid o stallbandage nattetid.

Usch. Vet ska komma på torsdag o har förhoppningsvis UL.

Jag vet ju inte om den även har slagit av det hela griffelbenet som gjort detta. Brukar ha max."otur":crazy:

Uch hoppas vet har UL! Jag fick röntga griffelbenet nu för en vecka sedan men det var ok så han hade "bara" fått en kraftig smäll på insidan av benet. Hoppas din inte har skadat griffelbenet!

När den slog av det andra visade det sig mer som en ytterst liten lokal svullnad med ett litet sår där knölen sedan bestog- allt inom 1 v.

Blev väldigt konfunderad när man inte ville operera, men det här är en ytterst skicklig o rutinerad Vet. docent. Har inte haft några komplikationer.

Update.

jag satte på hirudoidsalva o sen gips o idag var hästen torr i benet när gipset togs av.

Vet skakade på huvudet. vad gör jag här?

Ja ja hellre en gång för mkt när hästägaren är nojig:o

Vad skönt att det gick ner. Hoppas att det håller sig fint nu.

Har i alla fall pratat med veterinären igen och hon sa att om jag har tur och det ser bra ut på åb så behöver jag inte räkna med mer än tre månaders konvalescens (åter igen var jag puckad och frågade inte om det var exkl eller inkl igångsättning så jag räknar med exklusive).

Hästen får elektroterapi varannan eller var tredje dag men är fortfarande extremt varm i sin svullnad över griffelbenets spets.
Hon är även deppig över att inte få göra nått annat än att gå å skrota. Stackars min lilla köttbulle...

Om du har tur:confused::mad:
Ska de inte göra ngt åt griffelbenet?

vad var teorin om gaffelbandet?

Vad Ska de kunna göra åt griffelbenet?

Ja om hästen inte brallar runt i hagen och förvärrar sin senkänning så har vi tur. Annars har vi otur. :D

Teorin om gaffelbandet är hagrelaterad.

Alltså..
hur många hästar får gaffelbandsskador i hagen?

Nej jag är tjatig o tror att det är griffelbenet som irriterar o som oxå blir irriterat- ekorrhjul

Min slog oxå på sig på insidan av bakbenet - i hagen.
Med aktivt överben, sprickor i griffelbenet och efter ett halv år med vila såg man vid UL att även gaffelbandet var mkt skadat och måste ha en lång konvalecens upp till 1 år:( om hästen någonsin blir bra igen?

Jo men jag menar om det börjar med ett trasigt griffelben.

att det synkas.
tittar man på nominous bilder så ser skuggan brevid griffelbenet ut att ha ökat- irritationen.

Alltså..
hur många hästar får gaffelbandsskador i hagen?

Nej jag är tjatig o tror att det är griffelbenet som irriterar o som oxå blir irriterat- ekorrhjul

Det tror jag med. :) Det är tyvärr ganska vanligt att gaffelbanden blir ömt för att griffelben som är skadade ligger och trycker. En häst jag haft tidigare fick inte en fraktur på sitt griffelben, men det hade rört på sig på nåt mysko sätt och den lilla millimetern som det rört sig (antagligen ändå en liten liten spricka som inte syns tror veterinär) bakåt mot gaffelbandet orsakade en inflammation på gaffelbandet. Hon var jättehalt i trav!!! Det gick inte över förrän vi behandlade inflammationen som hon tyvärr hade i ett halvår innan veterinär lyckades lista ut vad det var för fel på henne. På UL fanns inte ett fel på gaffelbandet. Så de chansade tillslut och sprutade mellanrummet mellan gaffelband och griffelben och hästen var helt haltfri på en vecka. Helt sjukt! Hon hade gått 3 gradigt halt i trav i ett halvår. Behandlades dock som en gaffelbandshäst under tiden så det var boxvila i någon månad och sedan liten hage. Mdet blev aldrig bättre. Men när de sprutade och hon blev helt haltfri var det bara att sätta igång och träna (travhäst) och hon kom igen som om inget hade hänt och vann lopp andra starten efter ''skadan''. Den konstigaste skada jag haft på en häst. Snacka om att riva håret av sig innan man hittade orsaken varför hon var så halt. Men fortfarande så var ju allt antagande eftersom de aldrig hittade någon fel på henne men hon blev haltfri av behandlingen.

Senast ändrad:

Vad Ska de kunna göra åt griffelbenet?

Ja om hästen inte brallar runt i hagen och förvärrar sin senkänning så har vi tur. Annars har vi otur. :D

Teorin om gaffelbandet är hagrelaterad.

Varför vill de inte operera??

Jo men jag menar om det börjar med ett trasigt griffelben.

att det synkas.
tittar man på nominous bilder så ser skuggan brevid griffelbenet ut att ha ökat- irritationen.

Man ser ju jätteväl den ledbildning som har bildats i frakturen, det har alltså bildats brosk som börjat förbenats för att länka ihop benbitarna. Kroppen har alltså bildat en falsk led på griffelbenet (vad veterinär har förklarat för mig) och den leden (alltså det som syns bakåt från frakturen - utbuktningen mot gaffelbandet till i höjd med frakturen) ger punkttryck på gaffelbandet. När veterinären plockat ut benbitarna andra gången på rätt ställe så satt den över benbiten ihop med den undre men genom brosket som börjat förbenas på utsidan (utbuktningen). Läskigt vad kroppen gör för att försöka läka!!

Normalt sett är ju hästar med griffelbensfrakturer inte halta eftersom det benet inte används till något. Utan jag har erfarat att blir de halta så ligger benbiten som är lös och stör någonstans och då ska den tas bort. Det kommer inte läka av sig självt då. De griffelbensfrakturer som läker av sig självt utan komlikationer är de som inte har stört på någon sena eller andra mjukdelar.

Hon Är opererad.
Jag vet inte alls vad jag ska göra nu. Jag vill ju lita på min veterinär och inte behöva en second opinion. Nu är hon ju både ul:ad och röntgad vid sista besöket.
Vet säger hagskada via yttre våld på griffelbens-stumpen och blödning på gaffelband. Åb om en månad.
Hästen var en halv grad halt på böjt spår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839
Hästmänniskan Jag hamnade i en annorlunda diskussion här om dagen, som gjorde mig rätt beklämd. Lång historia kort, min häst vrickade benet...
2
Svar
35
· Visningar
2 609
Senast: mackan
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka