Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har hon inte fått ngt för svullnaden?Jag vet faktiskt inte vart blödningen sitter jämte frakturen.
Men nog borde min veterinär ha sett och sagt om hon trodde att den var orsaken?
Det är ju konstaterat att senan var ok innan jul (nästan två månader efter operationen)och nu i januari var den inte det.
Jag är högst kluven till om jag borde söka en second opinion.
Hon är i alla fall fortfarande lika svullen och väldigt varm lokalt.
Nej hon får inget för svullnaden. Den kommer inte från senan utan det är det aktiva griffelbenet vad jag har förstått. Alltså svullnaden sitter centrerad mitt över griffelbens-operations-ärret.
Jag kan ta en bild på hur det ser ut idag.
Kan även lägga ut hur hon såg ut förra veckan. Och vid ett par tillfällen innan dess.
Vävnad kan bildas o även bilda överben... spånar..Min häst fick plötsligt två överben på insidan av benen strax nedanför knäet, på båda fram, i början av sommaren. Han blev halt efter en vecka och överbenen växte kraftigt. Vi åkte till klinik, veterinären diagnosticerade det som remonthälta efter undersökning och röntgen. Hästen fick kortison sprutat i båda överbenen för att de skulle sluta vara aktiva. Han fick vila sex veckor, fortfarande halt och återbesök på kliniken igen. Hem och vila. Hästen har nu vilat totalt fem månader och är fortfarande lika halt. Hur är prognosen, kommer han att bli helt återställd? Han används som dressyrhäst/hobbyhäst.
Mvh L.B
--------------------------------------------------------------------------------
Maria Wikströms svar:
Hej,
Man kan få så kallade överben av olika orsaker. På unghästar är en vanlig orsak att ligamentet mellan det inre griffelbenet och skenbenet överbelastas och inflammeras med svullnad, ömhet och hälta som följd. Man kan då även få ökad mängd fibrös vävnad samt en rektion i benhinnan med bildning av nytt ben. Överbelastningen av ligamentet kan bero på träning, inkorrekt benställning, utfodring med mera.
En annan vanlig orsak till överben är att hästen slår sig själv och benet reagerar med att bilda nytt ben. Symtomen är liknande som vid skada på ligamentet mellan griffelbenet och skenbenet. Om hästen slår sig bör man se över skoningen och se om man kan förhindra att den gör det igen.
Behandlingen består framför allt av vila och i akuta fall antiinflammatorisk behandling.
I en del fall blir överbenet stort och kan växa så att det trycker på gaffelbandet. I sådana fall kan överbenet behöva opereras bort. En del överben kan även punktbrännas eller injiceras med kortison.
Efter fem månaders vila borde din häst vara ohalt, om enda orsaken till hältan är ett okomplicerat överben. Be din veterinär undersöka hästen igen för att utesluta andra orsaker till hältan och för att undersöka så att inte överbenet trycker på gaffelbandet