Sen eksemsäsong??

martha

Trådstartare
Hur är det där ute i landet?? Har era eksemhästar börjat klia än eller är säsongen bara sen i år??

Jag har inte riktigt fattat varför min har eksem...om det är sol, knott/mygg eller det späda gräset...eller alltihopa..iallafall så slutar hon klia i slutet på augusti och då finns ju knott o myggen kvar..även solen, men det späda gräset är ju borta...å andra sidan försvinner ju det späda gräset tidigare än aug :confused:

Hon har inte börjat klia ÄN...jag har behandlat henne homeopatiskt och hoppas väl att det är därför hon inte börjat, men då säger en del att det är väldigt sen säsong i år så då var den glädjen kortvarig :rofl: förra året började hon i mitten på april och vid denna tiden hade hon ganska mycket problem..jag har inte smörjt nåt(näckens nångång ibland i mankam) men haft eksemtäcke på henne..fast det täcker ju dåligt uppe i nacken....

Vad säger ni?? Hur går det för er??

Sv: Sen eksemsäsong??

Här har kliandet börjat, visserligen fällningen som är en bidragande orsak men jag såg att han attackerade vindskjulets stolpe med svasen så det börjar så smått nu.Ska klippa honom till helgen o bada honom om vädret tillåter.Sen dax för smörjan o täcke. :crazy:

Min har börjat. Sparkar sej under magen och lägger sej ner och biter. :crazy: Jag tycker det verkar som att det späda gräset påverkar min mycket, och isåfall kan ju teorin ngn hade i Islandsfocus stämma, blodet blir då sötare o knotten anfaller. :confused:

I stallet hos oss har islänningen redan börjat klia sej... :crazy:

min har inte börjat klia sig än.
eksemtäcke på sen igår trots att knotten inte kommit än, för flugornas skull.
han får gå ute på nätterna ett tag till beroende på vädret.
får hoppas det blir ett lindrigt år.
förra året gick det mycket bra, började inte klia sig förrän i aug. och det var inte speciellt mycket.

Det mesta känns senare i år. Alla tre hästarna har fällt vinterpälsen ovanligt sent. Förra året slutade vi mata hö helt och hållet 5 maj. Idag 11 maj matar vi med hö nästan fullt ut fortfarande.

Jag satte eksemtäcke + huva på eksemhästen 2 april och han har småkliat sig lite men ingen fara på taket ännu. Har sett att insekterna angripit skapet så där har jag smörjt med ringblommesalva sen en vecka tillbaka.

Min hade börjat klia sig, men för en vecka sedan srärrade vi av hagen eftersom vi ska ta hö och efter det har hon inte kliat sig. Jag har inte smörjt och hon har inget täcke.
Hoppas detta håller i sig. Då är jag första person att tro det är gräset.. Och det vore ju bra om det var det :) Bara att inte släppa på bete juh.

Inga eksemhästar, men insektssäsongen är SEN här i år. Ihop med gräset.. Våren är 'on hold', jag brukar ha släppt på helbete vid det här laget men istället står hästarna på full hösilagegiva och det ser ut som ett skämt i beteshagen och är inte släppbart på minst två veckor (och då under optimalt väder). Vi fick värmen men inte regnet först,s en fick vi regnet och nu saknas värmen. Bönderna börjar se smådesperata ut, och jag fick muttrande beställa ett ton till hösilage idag *mummel*

Det POSITIVA med det hela är att insekterna inte heller är speciellt svåra än, vi har ett extremt hårt insektsstryck här och man måste ta in dagtid omd e ska ha en chans, trots täcken och smörjor. Och det enda som kommit än är lite knott/mygg (inte kollat vilket), men ytterst lite.

Så, här är iaf både gräs- och insektssäsongen SEEEN..

Nej, inget exem ännu. (hoppas hoppas att det blir lindrigt i år) jag lider så med min häst som är överkänslig för knott , sol och gräs. och får gå hela sommaren med täcke och medel och inte poå bete.
'Hoppas att han nu på gamla dar blir bättre och någon gång kan få gå på bete (omöjligt med drömma kan man ju)

Knotten är i högform i Östergötland, jag lider men hästarna. Till och med fölet ger sig de små monstren på...

MEN!!! damen går fortfarande utan täcke som tur är och det har inte hänt sen hon blev känslig. Jag har för första säsongen testat med Nylanders och den är supereffektiv på henne än så länge. :idea:

Visserligen ser hon ut som en liten rastafari men det lever jag gärna med, tävlingskarriären är ju till ända ändå... :D

/// ghost

Min islänning har börjat klia sig lite på svansen men inte varje dag. Jag smörjer ju på ett medel som är bra får ju inte göra reklam här.

Men en liten undran har ni prövat MSM eller alger till era eksemhästar?

Jag har börjat med alger sedan ett par dagar sedan så jag vet inte om det kommer att fungera. Har ju en häst som är ung bara 3 år gammal och inte har så mycket eksem än.

MSM har min dotter ätit sedan i höstas och hennes eksem är nästan borta. Så jag tänkte att det kanske fungerar bäst.
Någon som prövat????

Hoppas att ni inte tycker att detta är reklam. :cry: Utan en helt vanlig fråga.

Ursäkta min fråga men kan en islänning få eksem av vanligt gräs också????

Senast ändrad:

gejsa skrev:
Min islänning har börjat klia sig lite på svansen men inte varje dag. Jag smörjer ju på ett medel som är bra får ju inte göra reklam här.

Men en liten undran har ni prövat MSM eller alger till era eksemhästar?

Jag har börjat med alger sedan ett par dagar sedan så jag vet inte om det kommer att fungera. Har ju en häst som är ung bara 3 år gammal och inte har så mycket eksem än.

MSM har min dotter ätit sedan i höstas och hennes eksem är nästan borta. Så jag tänkte att det kanske fungerar bäst.
Någon som prövat????

Hoppas att ni inte tycker att detta är reklam. :cry: Utan en helt vanlig fråga.
Ursäkta, jag har själv inga islänningar. men jag bara måste fråga. Vad är msm?

min New Forest kliar inte men han har täcke i förebyggande..
En del av isisarna kliar men alla med eksem har täcke i förebyggande...

Min har inte börjat klia sig än och jag tänker precis som du "glädjen och hoppet sjönk då de säjs att exemen är sen.
Jag som trodde det skulle bli en sån rätt exemfri sommar, min pålle som hade såna problem i sommras..
tror ni att den här sommaren kan bli rätt skaplig och bra för exemhästarna? jag undrar ju också :P hehe.. min pålle som har både bronkit och exem är det verkligen synd om.. gör allt för henne..
men som sagt jag har redan börjat använda exemtäcke och ger henne alger..
vi får se hur det blir i sommar.. hoppas så på henne!

mvh/Linda

Msm?
hur får man tag på det?
Är det tablett? pulver? vad?
Är det dyrt?
är det inte farligt att ge hästen den medicin som människan äter eller går det lika bra:P?
haha ja vet så 0 på detta men jag vill testa det mesta..:)

mvh/Linda

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 553
Senast: HeleneF
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
Hästvård Jag undrar om det som kallas eksem finns i olika varianter? Är alla eksem tex vätskande eller kan det vara mjälligt/torrt och ändå vara...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Boj
·
S
Islandshäst Min häst har ju nån typ av väldigt lindrigt eksem, som hon fick förra året. Mankammen blir lite bucklig ibland (huden blir ej förändrad...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: wizo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama