Sen "debut"

malinsky

Trådstartare
Jag har inte tävlat sedan jag var liten och red ponny! Och nu har jag tagit mig vatten över huvudet och ska tävla SM i dressyr (hahaha) Inte riktiga SM utan alla orter inom företaget jag jobbar i samlas till ett SM varje år och jag kommer att ställa upp i år!

Jag kommer att bli skitnervös och glömma banan, men nu till lite frågor.

Det är LB:1 som vi ska rida, är det alltid kort bana på den?
Måste man ha kavaj, vita ridbyxor och ridstövlar tro?

Tips på bra övningar för att lära känna en häst på 15 min då jag inte vet vilken häst jag kommer att rida förrän vi kommer till tävlingen!?! Jag ska träna med min häst tills dess, så nog kommer jag att komma ihåg vägarna, LB:1 är ju väldigt enkel.. men med mina hypernerver så vet man aldrig.. :mad:

Sv: Sen "debut"

Ok, det är tydligen kläder enligt Tävlingsreglementet.. så vad är det jag ska ha på mig.. och hästen? Vita ridbyxor, ridstövlar och kavaj, så långt är jag med.. men sen då?

Plastrong eller vit polotröja under kavajen. Hästen får inte ha lindor eller benskydd under ritten (då blir ni diskade).

Ok, då vet jag.. får nog försöka låna så mkt som möjligt, blir dyrt att köpa allt nytt då jag varken har vita ridbyxor, kavaj eller ridstövlar..

Men vad är bästa sättet att testa en ny häst på? Har ni ngr tips?

När jag sätter mig upp på en ny häst så är det första jag kollar hur han reagerar på mina hjälper. Han ska gå fram när jag ber om det och tillbaka när jag ber om det, sen får man ju där se hur stor eller liten hjälp som behövs. Sedan kollar jag hur det går att svänga och när jag har koll på det så får man försöka komma på vad just den här hästen behöver för att man ska kunna ta sig igenom ett program på bästa sätt utifrån sina förutsättningar.

Lycka till!!

P.S. Vilken rolig idé! D.S.

Precis. kolla grundhjälperna gas, broms och styrning. jobba sen me mkt volter och böjda spår och avsaktnigar, igångsättnigar, galoppfattningar mm och känn att hästen är med på vad du vill hela tiden så kommer det nog gå bra!

Glöm inte klappa hästen, le och ha roligt. Det gäller inte livet, se det som en nyttig erfarenhet och en kul grej. Lycka till!
Lejonelle

Svarar alla: Tack för tipsen!!

Ja, jag ska le och ha roligt, men dessvärre är jag en tävlings och prestationsmänniska.. Men klappa hästen och le kommer jag att göra ändå, det kan jag lixom inte låta bli när jag rider, för det är ju så kuuuul!!

Det är i feb. så jag ska ha lite mental träning med mig själv för att inse att det är just bara en kul grej och bara utnyttja tiden till att ha så kul som möjligt...

..fast jag kommer att ha ont i magen, springa på toa, vara helspänd och undra varför jag inte får hästen i form (ja, undra VARFÖR?? :angel: ) och säkert glömma bort banan, men hey! Det är ju bara på kul.. *fniss*

LB:1 är på kort bana dvs 20x40m och inget annat!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 570
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar