Seminhingst ???? Hjälp mig!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ylv4
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 941
Y

ylv4

De är många som frågar samma sak men jag har verkligen ingen aning.

Mitt sto ska semineras nu i vår, (hennes första "betäckning") Men jag har ingen aaaning om vilkn hingst?
Jag vet inte ens vart man kan hitta seminhingstar? Det finns ju hundratals, hur ska man kunna välja?

Min häst är skäck ingen stam, fin, korsning mellan Arab, connermara och okänd.
Hon är 149cm.

Skulle vilja ha en hingst som ger skäckavkommor men det är inget krav, den ska vara över 160 och ha bra dressyr och hopp och mkt god ridbarhet.
:d

kan någon hjälpa ? Ni kan väl säga någon sida som ni tkr det finns bra urval på.:smirk:

Sv: Seminhingst ???? Hjälp mig!

Varför skall du betäcka henne alls ? En avkomma till dig själv ?
Vilken inriktning i så fall ?
Vad är hennes styrka/svaghet ?

(avla och att betäcka är inte samma sak...)

En avkomma till mig själv ja.
Ridhäst. Dressyr, hopp- allround.
Hon är balanserad, lättlärd, Hon är inte fullutbildad men tycker hon verkar vara mot dressyr hållet.

Menade att de skulle blí hennes första föl.

Det finns ingen hingst som är godkänd och ger skäckavkommor. Men du har ju 50% chans på skäck ändå i och med att stoet är skäck.

Du får leta på hingsthållares hemsidor, nån sammanställning finns mig veterligt inte - iallafall inte med bilder och filmer.

Min rekommendation vill du ändå inte ha ....

Vänta ett år och läs på. Om du fortfarande vill ha ett föl på henne nästa vår, ja då vet du också var du ska leta hingst.

Jag håller med kem, använd det här året till att fundera över vad du vill med avkomman, vilka som är hennes starka respektive svaga sidor, be någon kunnig hjälpa dig med att titta på hennes exteriör vad du bör tänka på vid hingstvalet och åk runt och titta på tävlingar, uppvisningar och premieringar mm så kan du i lugn och ro planera betäckningen till nästa vår istället för att stressa iväg nu och hugga "första bästa". Synd att du verkar ha kommit på det här så sent när vårens hingstprover och visningar är slut, men du har ju som sagt var chans att åka och titta på fölpremieringarna istället och se vad olika hingstar lämnar.

Jag antar att du tänkt behålla avkomman själv. I så fall är det här året du väntar väl investerat i både tid och pengar med tanke på att du förhoppningsvis ska få en avkomma som du kommer att ha glädje av i många år. Passa på att knyta kontakter nu och hör med dina instruktörer vad de tror om hennes kvalitéer och vad som kan vara lämpligt. Glöm inte bort att kraven på skötsel av det dräktiga stoet skiljer sig delvis mot vad som krävs idag, har du någonstans att ha henne när det närmar sig fölning, har du tillgång till andra fölston och föl när det planerade fölet kommer? Har du plats och tillgång till hjälp med hanteringen av fölet som föl och unghäst?

Det är mycket att tänka på redan innan betäckningen och ännu mer efter, så ta det här året och sätt dig in i det du behöver veta för att kunna välja rätt hingst till henne och vad du kommer att behöva när resultatet av betäckningen kommer.

Jag hade planerat att få föl på henne för två år sedan men det blev inget av det pga hingsten blev sjuk 1 dag före vi skulle åka dit.
Förra året med men då blev min andra häst sjuk och då hann vi inte.

Jag har ett eget nyrenoverat stall med fölbox enligt bestämmelser. Min granne har 11 föl så om jag behöver få hjälp med en fölexpert kan jag fråga henne och få hjälp från henne.
Nån gång måste ju bli den första fölningen för mig.
Vi har bra kontakt med vår veterinär för hon har en bakterie som gör att hon inte kan få föl men den är inte farlig och vi ska ta bort "felet" när hon brunstar näst gång.

Jag ska behålla det fölet, för om man ska avla och sälja är det bättre och avla på ett sto med stam.

Att hingsten är topp och elit, spelar ingen roll. Visst måste hingsten passa stoet men det behöver inte vara den bästa för det är nog för dyrt.
Jag kan få hjälp med att hitta hingsten som passar mitt sto men jag tror inte de vill göra allt själv.
Jag frågade om ni visste någon hingst som jag skulle kunna visa för dem men det verkar ju inte så:crazy:

Och jag vill få föl på henne detta året för det känns som skolan krockar och hennes utbildning om det blir senare och att hon blir för gammal för första fölet.

Mne tack för svaren ändå:d

Det lät inte direkt som om du tänkt i genom saken.

En topphingst må vara dyrare att betäcka med, men den avgiften är en väldigt liten del av fölets totala kostnad, så det kan väl vara värt att lägga några tusenlappar extra där. Dessutom behöver det inte vara den populäraste elithingsten, däremot behöver den vara visad och fått tidigare avkommor eftersom ditt sto varken fått föl tidigare eller har stam.

Du säger att ditt sto är "fint", men det kan betyda precis vad som helst och säger absolut ingenting om henne. Är hon snygg att se på, eller är hon korrekt byggd, exempelvis? Hur som helst, hade du analyserat hennes exteriör och temperament hade du nog haft mer att säga än så. Hur hon är byggd och vilket temperament hon har är grundläggande för valet av hingst, så hur vi ska kunna hjälpa dig utan någonslags närmare beskrivning förstår jag inte.

På din beskrivning av hingsten låter det som om din framtida häst bör vara ett hyfsat halvblod, och dessutom skäck och föl till ditt sto. Det är ju inte riktigt så enkelt som att man kan räkna ut exakt vad som kommer att ploppa ut, man får räkna med att båda föräldrarna kan nedärva sina dåliga sidor, och också anlag från släktingar längre bak kan komma fram. Då ditt sto har okänd stam kan det dyka upp många överraskningar.

Angående åldern så underskattar man ofta hur länge ett sto kan betäckas etc utan problem, och det låter som om hon inte alls är speciellt gammal nu.

Jag tror fortfarande att du behöver fundera mer på det här, och att det inte finns tillräckligt med tid för att både göra det och få henne betäckt den här våren. Det känns inte som om du vet riktigt vad du vill ha, alternativt att du inte riktigt ser realistiskt på vad som går att få fram.

Liknande trådar

Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 787
Senast: Gimsan
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 464
M
Avel Jag funderar på att betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta om någon kanske kunde ge lite tips på några lämpliga hingstar då jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 006
Senast: Monbijou
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka