Semin på sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Estrella
  • Startdatum Startdatum
E

Estrella

Jag gör en ny tråd som fortsättning på mitt inlägg om föl som kom i fel ände....

Jag tycker det vore toppen om någon som vet mer om semin kan skriva lite hur det går till.En intressant uppgift vore just kostnad för övriga utgifter förutom betäckningsavgiften? Finns risk för perforering av sto?
Har någon varit hos Britta-Stina Flenmo utanför Flen?

Jag fattar inte riktigt vad det är du vill veta?
Att man skulle skada stoet i samband med semin varkar otroligt, så hårdhänt får man inte vara...
Däremot undrar jag om ett sto som spruckit så mycket verkligen är elastisk nog att kunna föla igen?
Angående priser, vad är det för ras på ditt sto?

Jag har nu hittat Flenmos egen hemsida med all info, även priser. Du undrar vad jag ville veta? Jo mer info om kostnader, hur insemination går till m.m. På denhär hemsidan finns mycket info. Just kostnad för betäckning är ju en helt annan sak...(hingstägarens avgifter)
Om mitt sto klarar att föda igen får framtiden utvisa. Först ska hon läka ihop och få ok från veterinären, kanske får vi vänta något år.
Jo ston blir ibland perforerade i samband med både betäckningar samt vid att man går in manuellt via anal/vagina. Flera veterinärer jag talat med säger enstämmigt att man alltid måste vara mycket försiktig i dessa regioner då hinnorna inte alls är tjocka. Så... helt obefogad var väl inte min lilla fråga, dvs om någon känner till att ston perforerats/skadats i samband med semin....
Men jag ska ringa o tala med seminstationen när det blir aktuellt.
Så länge, om någon har erfarenheter om semin, så vore det intressant att höra mer!

Skulle tro att om stoet skulle bli perforerad av seninrutinerna så är det klåpare i farten.

Själv har jag då aldrig hört att något sådant har hänt.
Att det däremot finns inkompetenta veterinärer är ju däremot bevisat.
Men inte i samband med seminering.

Däremot har jag själv varit med om när en av landets mest kända halvblodshingst, vid naturlig betäckning på åttiotalet, förstörde ett sto.
Han hade ovanligt långa "resurser" och fick alltid kortas av med ett gummidäck mellan sto och han själv.

Vid detta tillfälle så hann hingsten upp ändå.
Stoet i sin tur var mindre och kort, och så var olyckan ett faktum.

AM

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 460
Senast: axel
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Har betäckt vårt ena sto i år och trots att vi är hästkunnigt folk och jobbar med hästar på heltid är det här med föl och avel nytt för...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka