Semin på islandshästar

J

japp1

Är det någon som vet om det finns semin till islandshästar? Jag har ett sto som är lite bakteriekänsligt och vet föreslog insemination tills i vår. Hon var betäckt (naturligt) i somras men fick en infektion med vatten i livmodern. När hon väl var frisk och fräsch så var det lite för sent på året att börja igen.
Men det finns ingen information på SIFs hemsida eller på någon hingsts sida heller.

Är det någon som vet? Är det tokdyrt tro?

Japp :eek:

Sv: Semin på islandshästar

Mökkur används även till seminering. :) Titta på Ylva Haganders hemsida efter mer info. Jag tror det är Fors gård.

Jag var precis inne på Mökkurs hemsida men kunde inte hitta att det står något om insemination. Jag får kontakta dem och höra.

Tack!

Japp

Det är mkt dyrare med semin. Jag tror dessutom att det bara finns fryst sperma, vilket inte rekommenderas till problemston (tex infektionskänsliga) pga sämre resultat.

Ett alternativ är att handbetäcka en gång i högbrunst under antibiotikaskydd och sedan åka till en välutrustad seminstation (om dylika möjligheter inte finns hos hingsthållaren vilket de sällan gör) och spola rent livmodern efter betäckningen.

På så vis går det att få även mkt infektionskänsliga ston dräktiga :) Det kan ta flera brunster och en del behandlingar men det är ytterst få ston man behöver ge upp helt om man har en sommar på sig.

Tyvärr är min erfarenhet att problemstona även kastar i högre grad.

Du behöver antingen en mycket erfaren hingsthållare med eget ultraljud/veterinär på gården eller en egen kontakt med bra sådan station, tex på trav- eller halvblodsstuteri i närheten. I det sista fallet åker du bara och betäcker i rätt tid hos hingsten och sköter sedan själv alla vetbesök.

Lycka till!

Vad jag vet är det få islandshingstar som lämnar sperma för inseminering.Mitt ena sto har den kronisk livmoderinflamation för vår del funkar det bra om hon får Hippotrim från första brunstdag och 7 dagar fram hon har fått 4 föl med stöd att antibiotika i samband med betäckning och har aldrig kastat eller resorberat ett föl än iallafall, men visst jag kan ha haft tur det är ju svårare att få sådana sto dräktiga och dom kastar oftare sina föl.
Men om du inte hittar någon hingst som du gillar som lämnar sperma så tycker jag att du ska prova med Hippotrim och låta betäcka stoet vid hand istället för fritt då behöver hon ju inte få så många språng och man kan tvätta henne dar bak innan hon får träffa hingsten.
Lycka till hoppas att ni lyckas så ni får en liten hulligan nästa år! ;)

Vet att det finns danska hingstar som erbjuder semin, så kolla med den danska islandshästföreningen. Sen så tror jag att Spuni frá Miðsitju ska finnas för semin i år.

Jag vet egentligen inte så mycket om islandshästaveln i Sverige, men en rimlig gissning är väl att det inte finns någon större marknad för hingstägarna för färsk semin (när man tar sperma från hingsten och inseminerar direkt) eller kyld semin (när man kyler seminet och inseminerar inom 24 timmar) i Sverige. Det är nämligen inte tillåtet ur smittskyddssynvinkel att betäcka naturligt och inseminera under samma säsong. Enda chansen är att tappa hingsten på sperma och frysa den innan den naturliga betäckningssäsongen börjar. Det är ganska dyrt och kräver en viss volym för att vara lönsamt för hingstägaren. Och som Silverkedjan säger är det inte att rekommendera till problemston, eftersom möjligheten till dräktigthet är betydligt lägre med fryst även med problemfria ston (ca 50% mot 80% för naturligt eller färsk/kyld). För att ha bäst chans att lyckas med fryst bör man ha ett sto som ej gått gall föregående säsong, helst ha föl vid sidan och vara i god allmänkondition. Sedan har det ju naturligtvis betydelse vem som inseminerar, så en bra station (typ travstuteri) är en förutsättning. Och vissa ston går ändå inte att få att ta sig, trots att alla förutsättningar ser bra ut, utan att man kan förklara det.

Carina (som importerade fryst semin 2004 och lyckades få ett sto dräktigt, medan det andra vägrade att ta sig :crazy: )
www.silverarabians.com

Senast ändrad:

Vad menas med att betäcka under antibiotikaskydd?

Det här med att spola livmodern. ska man betäcka henne en gång och direkt efter (pronto) åka till klinik eller seminstation och spola rent henne. Efter detta tar man hem henne och ultraljudar med egen vet eller kliniken igen och ser om det har bitit? Sen göra om hela proceduren om inte dräktig?

Vad är och hur fungarar Hippotrim?

Jag hade även tänkt börja tidigt, typ April så man har chans att betäcka flera gånger. Samtidigt som hingsten (vid handbetäckning) Kanske inte har träffat så många ston tidigare på året. Hur tidigt bör man börja? Hon brunstar redan nu men det känns ju liiiite tidigt... :smirk:

Hippotrim är antibiotika jag har gett det till mitt sto från första brunstdagen och 7 dagar fram på den brunsten hon betäcks.
Spolning av livmodern efter betäkning kan jag inget om det har vi aldrig gjort.
Du tänker nog rätt som tänker betäcka tidigt hingsten är ju hyfsat ren då om man jämför med senare på säsongen när han kanske har fler sto plus att du hinner med fler brunster om hon inte vill ta sig.

På första brunstdagen åker du till vet/seminstation och tar ett bakterieprov och får ett datum där det verkar smartast att åka och handbetäcka. Så fort det finns ett preliminärt odlingssvar börjar du med antibiotika, vilken sort avgörs av provsvaret. Hippotrim som ges i munnen används ofta om man inte är så grundlig att man odlar (vilket är bäst) men det tar inte alla bakterier. Du kan också få spruta vanligt penicillin intramuskulärt på halsen, eller i ovanliga fall ge medicin direkt i venen (svårare).

Så får stoet behandling i 5-7 dagar, du betäcker på lämplig dag i högbrunst och har sedan ett par dagar på dig att återvända till vet/seminstationen för att spola rent livmodern om det behövs, ev ge sammandragande medel om stoet samlar på sig vätska, och ibland ges även antibiotika lokalt i livmodern.
Men man kan bara spola så länge livmodern är öppen pga brunst!

Tajming är A och O när det gäller problemston så se till att du väljer en hingst och en veterinär som är tillgänglig ALLA dagar. Du styr ju inte när ägglossningen sker :crazy: En hingst som är borta på fyradagarstävlings går bort i det här sammanhanget!

Min erfarenhet är att det inte är någon idé att börja tidigare än slutet av april, även om stona brunstar så har du sämre resultat tidigare.

Man kan använda första brunsten bara för att odla på iofs, så man i god tid kan förbereda behandlingen under nästa brunst.

Sedan finns det ston som är rena INNAN betäckning och inte visar ngt speciellt på odlingen, MEN som blir infekterade av varje betäckning. Här får man behandla blint (oftast hippotrim) och byta till nästa brunst om det inte funkar. Extra viktigt att kolla att stoet tömt livmodern bra efter betäckning.

Lycka till !

Islandshingstar med semin???

Hjälp önskas... :)

Jag skulle vilja veta vilka islandshingstar man kan få seminering med.

Vet att Askur och Möökur går att få på semin.

Tacksam för svar...

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 386
Senast: Digbil
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat