För mig är det helt klart hemma. Är ju då jag får tid till mina intressen som får stryka på foten när jag inte orkar på jobbveckor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har åxå ADD. Just det här inrutade gör verkligen att jag mår bättre. Samtidigt som jag har svårt att orka med det så gör det ändå gott. Jag kan vara hur trött som helst och längta efter ledighet, men när ledigheten väl är där så stressas jag av att jag inte har nån ordning på vad och när jag ska göra saker. Om jag ens ska göra nått. Blir lite stressad och får lite panik. Ångest och rastlöshet blir ett faktum.En annan faktor som också spelar in är hur stort de individuella behovet av yttre struktur och aktivitet är. Här finns det kraftiga variationer från person till person. Själv har jag ADD och därmed en kass startmotor. Jag mår rakt av dåligt när jag saknar yttre ramar att hänga upp mina dagar på. Denna långhelg är ett bra exempel där jag inte planerat tillräckligt och därmed har en helg där jag får jobba som fasen för att inte sjunka ner i apatisk rastlöshet och ångest.
Jag tänker att det är väldigt lätt att döma andras görande utifrån vad man själv mår bra av. <snip>
Jag vilar upp mig/kopplar av mycket mer om jag får miljöombyte. Hemma känns det som att jag går runt i samma cirklar hela tiden, det finns alltid något jag borde ta tag i. Jag har svårt att slänga mig på soffan med en serie nån längre stund t ex, för jag känner att jag istället borde hålla på med storstädning/trädgårdsfix/förrådsröjning/hantverkande... ja listan blir oändlig. Den ideala avkopplingen vore om jag kunde få åka till en liten stuga mellan hav och skog, med böcker och filmer. Och så typ en liten hustomte som tassade runt och pysslade om mig genom att fixa all markservice.
...tillägg - djuren måste givetvis med på eventuell minisemester, utan dem blir det inte vila, bara saknad. Begränsat till pälsdjuren då.Jag älskar vildcamping, men då vill jag ändå ha en dag före att packa och göra iordning, och kanske två dagar efter för att komma ikapp igen och det händer liksom inte. Jag har aldrig mer än en dag ledigt i stöten nuförtiden, OM jag inte har någonting inplanerat som besök till exempel... och det börjar verkligen kännas. Det är inte återhämtning för mig, oftast kommer jag tillbaka till jobbet mer sliten än jag gick.
Annars tycker jag om att resa, men det går inte riktigt. Då skulle alla plantorna, hela trädgården och förmodligen en drös akvariefiskar stryka med. Jag skulle vilja ha några dagar för att sova bara, tack så mycket... och rensa ogräs och gå på promenad. Det vore vilsamt.
En del kan bli åksjuka av korglutningen på X2000, finns andra företag som kör sträckan Stockholm - Göteborg med tåg som ej har korglutning. Men ska ner till Malmö eller längre, hade siktat på Snälltåget (lite är pga nörden i mig med är lokdraget tåg..) då har suverän bistro eller krog som det heter nog på det tåget, helt klart värt sätta sig ner och äta middag därJag håller mig hittills inom Europa. Tycker det är så tråkigt och jobbigt att flyga långt. Men bara det att se något som jag inte ser i min vardag. Vara någonstans jag inte brukar vara. Stockholm några dagar hade absolut kunnat fylla det behovet. Eller Göteborg. Eller Köpenhamn. Mitt problem med Stockholm är att det är så jobbigt att resa dit då jag inte mår bra alls på X2000. Funderar på att prova Snälltåget nästa gång för att se om jag mår bättre. Öresundståget till Göteborg är inga problem alls. Nåt märkligt är det med X2000.
Men om jag är ledig i 3 veckor i sträck så vill jag helst inte vara bortrest i mer än en vecka. Och jag vill definitivt ha ledig tid hemma efter resan innan jag börjar jobba igen.
Exakt så är det för mig med. Är på min fjärde resa på ett halvår och äntligen utanför norden. Är ingen hemmamänniska alls, ser ingen tjusning med att gå hemma och skrota. Det är noll avslappning för mig utan något man tvingas till vid sjukdom.Om jag haft obegränsat med tid och pengar hade jag rest i princip konstant. Jag älskar att resa, att se nya platser, äta ny mat och rent allmänt göra något annat än jobb-stall-hemma.
För mig är det resor som gör att jag orkar med allt annat
Att ha semester utan planer känns för min del ganska onödigt. Sen kan planerna förstås innebära annat än resa men jag vill inte bara vara.
Nu när Corona börjar släppa sitt grepp om världen och jag kan planera resor igen så mår jag mycket bättre.
Mvh,
Ladycovergirl på semester i Bukarest (Tredje resan på ett halvår och min femte semestervecka på samma tid.)