Semestertips!

G

glee

Jag skulle vilja ha lite tips på fina ställen i Sverige där man kan semestra med hund.

Det behöver inte finnas några speciella sevärdheter, men gärna stränder där hundar är tillåtna :)

Var har ni semestrat med era hundar?

Sv: Semestertips!

Vi var på Österlen här nere i Skåne i somras, på ett vandrarhem som heter Haväng. Naturen är helt underbar och nära till stranden. Vi hade en mellanpudel med oss och det verkade på vandrarhemsägaren som att det var okej att ha hund på stranden ( man behöver ju inte ligga mitt bland alla andra). Dock finns det får som går lösa vid stranden, så den måste vara kopplad!:p

Det där verkar ju jättebra. Kul med hundaktiviteterna!
Går det att ta sig dit utan bil?

O visst finns det en djurpark på Öland där man får ha med hund?

fannsan: Tack för tipset! Jag gillar skåne så dit åker jag gärna. Ska googla lite o se om jag hittar det där vandrarhemmet.

Ölands djurpark finns ju, jag hittade denna infon på deras hemsida:

"Hund i koppel som uppför sig är välkommen in i parken. Vill man ej medtaga sitt husdjur vid sitt besök i parken, kan man lämna hunden eller katten på vårt hunddagis. På detta sätt kan ni utan problem ströva omkring i Djurparken under tiden så tas er hund om hand av oss. Hunden lämnas under eget ansvar gällande skötsel, rastning, mat mm. Dvs, det är ni som känner er hund bäst som ser till att ni någon gång/er under dagen rastar och matar den, men även förgyller hunden med ert sällskap så att den vet att ni inte glömt den. Har ni i samma familj fler än en hund, kan dessa vara i samma hundgård om ni så önskar.

Ingen förbokning, begränsat antal platser. OBS! Glöm inte att lämna ditt telefon nummer till personalen så att de kan nå er under dagen.

Pris: 60 kr/ hundgård"

För övrigt kan jag verkligen rekomendera Öland på sommaren, det är helt underbart! (om vädret är fint så klart). :banana:

Till Kalmar kan man ta sig med buss och tåg. Därifrån borde det väl gå bussar över till Öland, det vore väl konstigt annars...

Senast ändrad:

Tar gärna emot fler tips på fler ställen! Och gärna lite högre upp i Sverige än de som nämnts. :)

Vi ska vandra i fjällen i år och hunden ska givetvis med :D

Annars är öland jätte fint, på böda har de en egen hundstrand :)

Varför inte vid någon insjö, någon UNDANSKYMD vik, där hunden kan bada. Och framför allt är det sötvatten, saltvatten är inte så bra för pälsen, så man slipper spola av den när man kommer hem. På allmänna badplatser är det väl hundförbud tror jag, och alltid är det någon som gnäller.

I västergötland - strax före Mariestad på Inlandsvägen efter Sjötorp ligger Surö Bokskog - mycket undanskymd.
Där tar man Hunden i koppel från parkeringen genom bokskogen tills man kommer ut till vattnet med kanonfin utsikt över Vänern - här finns massor m klippor där man kan bada i fred med sin hund och även en liten bit sandstrand.
Sen tar man sig ut på Torsö och vidare till Brommö m färja där bilar ej är tillåtna mer än för permanentboende. Där finns massor m badplatser och jättefina cykelvägar.
Köp en rökt fisk till matsäcken medans ni väntar på färjan.

Vi ska åka till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby i sommar och då även ta med vovven (hundar är välkomna in i parken).
Vi ska även bo "hundvänligt" :p på Hässlebogården (www.hasslebogarden.com) där även husdjur är välkomna! :)

Nu reser vi ju även med barn, så då är ju Astrid Lindgrens värld mycket populärt :D!

Öland har jag varit på med min vovva. Det var jättefint och mysigt. Finns ju mycket man kan göra där även med hund.

På sommaren åker jag ofta ut med vår segelbåt med hundarna.
Och så åker jag till mamma som bor på landet/i skärgården.
(vilket antagligen inte hjälper dig och Selma alls;))

Det finns ju en del stugor att hyra i Sthlms skärgård där man får ha med sig hund. Jag tror att det finns sånna stugor på tex Rånö och Nåttarö. Min pojkväns familj brukade åka dit förr. Och jag har varit där med båten. Det är fint!
Man kan ta sig dit med diverse färjor eller taxibåtar om man nu inte har egen båt.
På Nåttarö finns det en affär och en en restaurang/värdshus också.

Vi har två hus som ingår i våran gård, bor precis vid en sjö + badstränder (där hundar är tillåtna), det mindre huset hyr vi ut som sommarstuga och det är jättepopulärt bland hundfamiljer!

Så mitt tips är, kolla efter någon privatägd stuga/ett hus som hyrs ut, som uppfyller dina krav (om du har några ;)) Lägg in en annons på blocket kanske?

Men det är ändå kul att höra vad andra gör med sina hundar :)

Skärgården kommer vi vara en hel del i, vi (eller mina föräldrar rättare sagt) har sommarställe på Gräsö. Där har vi en strand och några båtar och så är det långt till närmsta granne så Selma får springa lös hela tiden. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
920
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 725
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar