Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror på …Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
Nej. Efter 5 år betalas de ut i pengar.Ja men frågan var kan de brinna inne helt?
Ja det var det jag trodde och påstod men envisa jävlar...Nej. Efter 5 år betalas de ut i pengar.
Jodå det vet vi men nu var frågan vad som händer om jag har sparade dagar som är gamla och inte tar ut dem i ledighet. Om jag inte gör någon åtgärd kan de bara försvinna då eller blir de utbetalda i pengar.Du kan sätta av sparade semesterdagar till pension också på vissa myndigheter.
De ska bli utbetalda.Jodå det vet vi men nu var frågan vad som händer om jag har sparade dagar som är gamla och inte tar ut dem i ledighet. Om jag inte gör någon åtgärd kan de bara försvinna då eller blir de utbetalda i pengar.
Du måste kolla upp om det finns ett kollektivavtal som reglerar fråganJa det var det jag trodde och påstod men envisa jävlar...
Men flera säger ju att det står i lagen?Du måste kolla upp om det finns ett kollektivavtal som reglerar frågan
Jo, fast lagar kan vara dispositiva när det gäller kollektivavtal. Jag har dock inte koll på hur det är just med den delen av semesterlagen.Men flera säger ju att det står i lagen?
Men om det råkar springa iväg och man glömmer ta ut dom i tid?Men alltså, inte kan väl arbetsgivaren låta bli att betala ut ersättning för de semesterdagar man inte får spara om man inte får ledigt?
Men om det är arbetstagarens skyldighet måste det inte då framgå vilka dagar som är år från år? På vår lönespec står det bara antal dagar inte hur gamla. Iofs har jag alltid fått pengarna utan knussel.Enligt semesterlagen så är både arbetsgivare och arbetstagaren skyldiga att se till att semester tas i tid.
Undantaget för att få ge i pengar ist är dessa och bara dessa:
Så jag pudlar från mitt inlägg att de betalas ut i pengar efter 5 år. Det är tydligen inte så längre.
Nej, det brukar inte stå på lönebeskedet, däremot kan man fråga den som har hand om lönerna.Men om det är arbetstagarens skyldighet måste det inte då framgå vilka dagar som är år från år? På vår lönespec står det bara antal dagar inte hur gamla. Iofs har jag alltid fått pengarna utan knussel.
De nya dras alltid först. När de är slut dras de gamla. Chefen/lönekontor kan se hur många som är sparade och vilka som är nya resp gamla.Men om det är arbetstagarens skyldighet måste det inte då framgå vilka dagar som är år från år? På vår lönespec står det bara antal dagar inte hur gamla. Iofs har jag alltid fått pengarna utan knussel.
På min lönespecifikation står det hur många timmar semester jag har sparad för varje år samt hur mycket jag har kvar för innevarande år. På förra jobbet stod det antal dagar jag hade sparat för varje år. På nuvarande jobb kan vi dock tex ta halvdag semester så antagligen därför semestern anges i timmar (8 h=1 dag). Har 30 semesterdagar per år.Men om det är arbetstagarens skyldighet måste det inte då framgå vilka dagar som är år från år? På vår lönespec står det bara antal dagar inte hur gamla. Iofs har jag alltid fått pengarna utan knussel.