Semester med hund -tips önskas!

K

Katinka

Nu närmar sig semestern med stormsteg och vi (jag, sambon och vovven) inser att vi inte har planerat vad vi ska göra särskilt mycket... Har redan varit iväg en vecka i Skåne (Falsterbotävlingarna) och nu känner vi att vi inte vill lämna bort hunden ytterligare utan nu ska vi försöka göra något där han kan följa med!

Jag skulle vilja ha tips på vad man kan hitta på under semestern där det går bra att ha med hund - allt mottages tacksamt! :bow:

Sv: Semester med hund -tips önskas!

Kan ni tänka er camping så finns det en väldigt trevlig på Öland där det finns både hundbad och agilitybana för hundarna:
Eriksöre camping

Har själv varit där med hund när jag hade och det var perfekt och jättetrevligt.

Ja, och när ni ändå är på Öland så kan Ni ta med Er jycken in på Ölands Djurpark. Där är de välkomna! Och så blir det ju spännande miljöträning också med en massa djur han troligen aldrig sett förr. :D

Urk... tråkigare camping får man väl leta efter ;) Men det var skoj med en agilitybana

Beror väl på man vad man är ute efter kanske, jag tyckte det var en trevlig camping i alla fall, smaken är ju olika. Det finns många trevliga utflyktsmål också på Öland tycker jag. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har för mig att Ölands djurpark har ändrat på det där?... Och att det nu finns burar och passning utanför parken där man kan/måste lämna sin hund... Jag har för mig att inga hundar får tas med in i djurparker längre, enligt några EU-regler om smittor och sånt... *obs, minns bara detta mycket vagt*
Däremot är hundar fortfarande välkomna i Furuviks djurpark. :)

En bra semester med hund skulle väl kunna vara vandring, häst-och-vagn semester (finns det sånt längre?) eller cykelsemester (beroende på vad för hund och vad den är van vid, det finns ju cykelvagnar som hund kan åka i). Kanske båtsemester och ö-luffning också (fast jag är osäker på hur man får ta med sig hundar på båtar om man inte har/hyr en egen förstås)... Eller någon naturupplevelsesemester?
*spånar vilt* :D

Själv har jag fjällvandrat med hund och cyklat Skåne runt med hund.

Fjällvandringen är supermysig tycker jag óch våra hundar utrustades med klövjeväska och fick snällt gå med, tror de uppskattade semestern lika mycet som vi. Det finns (iaf i Jämtlandsfjällen) speciella hundrum/stugor som man får bo i med hund.

Cyklingen var desto hårdare fysisk, då vi va ute en vecka då det blåste kuling i motvind nästan konstant... Min hund (terrier) satt i cykelkorg och min kompis golden (ca 25 kg) åkte cykelkärra. Vissa bitar sprang de ju bredvid (goldentiken sprang brevid så ffort det va uppförsbacke, har en taktisk matte *avis*), men vid stora vägar och när vi drog på så fick de åka. Vi hade tält med oss, men sov de flesta nätter hos vänner eller bed & breakfast. Mycket trevligt sätt att njuta av ett landskap, jag som är född och uppvuxen här såg mycket man aldrig ser med bil.

Nästa projekt är en ny fjällvandring, annars har vi funderat skarpt på kanotsemester.

//E

Ja, jag har mailat och frågat om det. Såg efter att jag skrivit inlägget att de har börjat med hunddagis i anslutning till djurparken. Men det står inget om att man inte får ta hunden med in, men det står heller inte att det är ok. Får se om jag får något svar.

Man kan dels lämna hunden på dagis, men när som hämta för att gå en promenad om man så vill.
Och inne i parken finns sk "hundbarer" med vatten så det är ok att ha med hunden.
Jag tyckte dock att mina hundar hade det bättre hemma hos hundvakten med tanke på ljudnivån och dagiset ligger precis bakom berg och dalbanan.
/ Linda

Får du svar ang. hund och Ölands djurpark kan du väl skriva här vad de svarade.
Har funderingar att resa lite nedåt på semestern och försöka kombinera barn och hund semester. :D

/Elisabeth

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Lillefrun
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 094
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka