Selning och bedömning

skogstomten

Trådstartare
Har funderat lite nu och då på det här med en handbredd mm.
Finns det inte lite mer precisa mått?
Visserligen borde man väl som tjej tänkapå att lägga till en del när man slänger in sin lilla näve mellan hästen och tex. bakselen.

Tänkte väl egentligen främst för spannkontroller där ju det kan skillja väldigt mycket mellan hästägarens och domarens hand :angel:
Visserligen är det väl inte sååå blodigt med bedömningen därifrån,
men det kan vara nog så frustrerande.
Eller egentligen är det väl så överhuvudtaget med bedömningsgrejjer, tänker på två seriösa mycket kunniga körgubbar i trakten. Den ena känd och håller kurser, den andre duktig och har bla vunnit SM i plöjning något år, dom hamnade tydligen i en fin åsikts krock angående selens tillpassning :D

Det är ju som svårt att känna sig säker när man kommer till en spannkontroll när allt är så diffust. Springa med ett måttband och mäta domarens hand först kanske :angel:

Samma sak är det väl egentligen med sadlingen på bruksridning :crazy: för långt fram, bak osv beroende på vem som dömer.

Sv: Selning och bedömning

Jag brukar sträcka ut fingrarna på bredden... Jag har fått lära mig att det sall vara en bred manshand... Blir nog så då... :angel:

Skulle tro att en handsbredd är lika med 80-100 mm :smirk:
60-70 mm ligger väl normal storleken för dam...

Själv brukar jag använda ögonen o hjärnan :D
Hur ska det fungera här, vad händer om det blir lite för mkt "glapp" eller för trångt, kan jag spänna in eller ut så att det blir fördelaktigt, bekvämare?

Kör ju mestadels shettis så där är en "normal" handsbredd för det mesta för stort :D

/Lisa

Carolus skrev:
Jag brukar sträcka ut fingrarna på bredden... Jag har fått lära mig att det sall vara en bred manshand... Blir nog så då... :angel:
Eller så tar man lassot och fiskar in karln och lånar hans hand :idea: ;)

Ahhhhhhhh smart... Men bra kvinna reder sig själv... :D

_L_ skrev:
Skulle tro att en handsbredd är lika med 80-100 mm :smirk:
60-70 mm ligger väl normal storleken för dam...

Själv brukar jag använda ögonen o hjärnan :D
Hur ska det fungera här, vad händer om det blir lite för mkt "glapp" eller för trångt, kan jag spänna in eller ut så att det blir fördelaktigt, bekvämare?

Kör ju mestadels shettis så där är en "normal" handsbredd för det mesta för stort :D

/Lisa
Jo iof men vad gör man åt sådana saker som vid spannkontroller då?
När dessa kan vara rätt olika också... :smirk:
Det som är "korrekt" enliget en, behöver ju inte vara det enligt nästa.

Hemma är det väl inga problem, för där är det väl rätt självklart att man gör som det passar för hästen och ändamålet.

Nääää det vet inte jag heller ibland... Brukar vara väldigt okvinnlig av mig... Är bara kvinna mellan knävecken och upp till axlarna... Och innehar kvinnlig hjärna... ;)

Carolus skrev:
Nääää det vet inte jag heller ibland... Brukar vara väldigt okvinnlig av mig... Är bara kvinna mellan knävecken och upp till axlarna... Och innehar kvinnlig hjärna... ;)
Ja men jag tvivlar på det ens, eller jo fasen jag måste ju köpa dumma onödiga proppar nån gång i månaden, så på så vis är jag nog det. :eek:
Men annars är jag nog mer "Katten Findus" än kvinna :o

Nä jag vet inte hur det blir i spannkontroll, men varför duger inte "att man gör som det passar för hästen och ändamålet" i en tävlings spannkontroll då? ;)
Ta nån cm extra så blir det alla tiders :p :D
Eller ge domarn en närmare titt på din hand ifall han klagar :rofl:

Jag har faktiskt aldrig varit med om den diskussionen på fuktionskontrollen... Är det nåt som måste ändras är det rätt tydliga grejjer. Allt handlar ju inte om handmåtten utan tillpassningen vid rörelse och det ser man ju bäst från sidan och inte med händer här och var;)

Nora skrev:
Jag har faktiskt aldrig varit med om den diskussionen på fuktionskontrollen... Är det nåt som måste ändras är det rätt tydliga grejjer. Allt handlar ju inte om handmåtten utan tillpassningen vid rörelse och det ser man ju bäst från sidan och inte med händer här och var;)

Kanske är vanligare på brukskörningstävlingar? :confused:
Fast ändå, just dessa två mycket kunniga erfarna gubbar som verkligen hade så väldigt olika åsikt om selens tillpassning
och båda hade givetvis rätt enligt sig själva :angel:

_L_ skrev:
Nä jag vet inte hur det blir i spannkontroll, men varför duger inte "att man gör som det passar för hästen och ändamålet" i en tävlings spannkontroll då? ;)
Ta nån cm extra så blir det alla tiders :p :D
Eller ge domarn en närmare titt på din hand ifall han klagar :rofl:
Inte vet jag, för att domaren är förvirrad? ;)
Nä, men en gång i en bruksridningklass så var han verkligen det.
Kom med ena hästen först och sadlade, nähä, då hade jag lagt på sadeln från fel sida, oki oki tänkte jag och fortsatte bäst jag kunde.
Sen när det var dags för nästa häst (hade 2 med mig då) då sadlade jag från andra sidan i hopp om att det skulle bli rätt, men näe :eek:
Då var det fel och något vettigt svar på det fick jag inte :rofl: :devil:

Han såg altså att du lagt på sadeln fel och därför var hästen "fel sadlad"? Men hur kunde han se det? Såg han när du sadlade?
Konstigt, han hade ju inget bra svar varför du sadlat fel heller :mad:

Men schhh detta är ju inte Körning ;) :D

/L

_L_ skrev:
Han såg altså att du lagt på sadeln fel och därför var hästen "fel sadlad"? Men hur kunde han se det? Såg han när du sadlade?
Konstigt, han hade ju inget bra svar varför du sadlat fel heller :mad:

Men schhh detta är ju inte Körning ;) :D

/L
Man sadlar inför "domaren" på bruksridning ;)
Aja, var mest det här med kruxet i bedömningsavdelningar jag funderade på.
Så får väl Lillebill tabort det då för mit heeemska övertramp från körning :rofl:

Jag har aldrig varit med om den typen av koll i spannkontroll.

När det gäller all "inställning" och anpassning av selar och vagn, är det kunskap och förnuft som måste råda. Inte någon form av standardmått. För hur många hästar+ selar+ vagnar är helt lika?

Tänk efter hur respektive anordning ska fungera i rörelse/arbete! Hur hårt ska det sitta? Hur mycket spel och för vad?
Ett typexempel jag pekat på tidigare är svanskappan. Man ska enligt "regeln" få in en handsbredd mellan den och hästryggen. Men om hästen "svankar" då? Om svanken motsvarar en handsbredd? Då måste alltså svanskappan vara spänd som en sträng?

LIA

Men vad jag vet så ska man gå efter korset/bäckenet: högsta punkten, när man känner på ryggstycket!?
Så då spelar det eg mindre roll om hästen har svank rygg, men för dom som "mäter" mellan just ryggen o stycket blir den kanske lite för spänd :crazy:

/Lisa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden

Hästrelaterat

Tillbaka