Sellnic- behandlings frågor

Sv: Sellnic- behandlings frågor

Broccoli innehåller mycket kalk så det ska man inte
ge för ofta då det är risk att de får urinsten.
Det finns fler typer av antibiotika än trim/sulfa (Bactrim)
som man kan ge marsvin. Det är för övrigt bakterierna
som blir resistenta mot antibiotikan och inte marsvinet.

Hej!
Ny på forumet.
Har ett marsvin, som vi var hor veterinär med för åtta veckor sedan. Fick Stronghold för odefinierad ohyra. Behandlade de andra hon varit i kontakt med samtidigt, rengjorde burar och annat med Tigusspray.

Såren läkte på fyra veckor, kontakt med vår zoohandlare gav vid handen att djur slickar/ biter upp sår som inte läks som de ska, och det tar tid, men man ska låta djuren sköta det själv, de känner bäst själva vad som behövs.

Dottern, elva år har utställningsintressen, så vi for till Trollhättan med fyra djur anmälda i pet class, blev stoppade i inchecket av nitisk (HURRA!) domare som sade att marsvinet HAR sellnic, enligt min åsikt har hon HAFT sellnic. Hur vet man att det är borta??? Hon kliar sej inte, pälsen växer sakta men säkert ut???

Mvh Lisbeth

Det är som så att det är ingen ide att ta med sig ett djur som inte är helt återställd i päls och hull till utställning.
Just för att man inte kan se att marsvinet har sellnic på annat sätt än håravfall och sedan av mjäll och sår så måste dom utgå från att marsvinet har detta. Visserligen så behöver det inte vara så att just du ljuger men det finns folk som gör så därför kommer djur som har eller misstänks ha ohyra inte igenom kontrollen oavsätt om man bedyrar att djuret är färdigbehandlat.
Det har alltså inget med dig eller ert marsvin att göra utan att där faktiskt finns folk som inte drar sig för att ljuga överlag.

Att det inte är någon ide att ta med sig marsvin till utställning om den inte är i kondition för det är för att man får poängavdrag för detta då även detta har betydelse. Rasdjur är pälsen mycket viktig och hos petklass så är kondition väldigt viktig överlag.

Javisst, jag var verkligen medveten om att hon inte var helt återställd, och hade närmast förväntat mej att bli stoppad, men frågan står kvar - hur vet man att skiten är borta? Kan det ligga kvar och "lura", eller är det borta?

Tillägger att jag vill veta för att kunskap är en mycket lätt börda att bära. Fyrtiotvå år gammal, och aldrig haft marsvin förut, all kunskap välkommen! ;.)

Mvh Lisbeth

Det vet man om den inte kommer tillbaka.
Kommer den tillbaka är den (sellnicen alltså) resistent mot det man behandlat den med. Våra i Sverige kan vara resistent mot ivomec men stronghold har sellnicen ingen resistent mot. Dessutom verkar strongholden mycket längre och tar död på sellnicen i alla dess stadier tom ägg om jag förstått det hela rätt. Ivomec tar inte död på sellnicen i äggstadiet.
Så har bara alla dina marsvin behandlats med stronghold samtidigt så behöver du inte vara orolig utan sellnicen är till 100% borta.

Om sellnicen kommer tillbaka syns det rätt snart hos den som var mest drabbad från början. Det tar ett tag att bygga upp immunförsvaret efter ett angrepp och just immunförsvaret har betydelse för huruvida sellnicen får ett ordentligt grepp om marsvinet så marsvinet börjar visa symtom.
Med en kort mening, det marsvinet som hade symtom utveckar nya symtom rätt snart efter behandlingens sluttid.
Marsvin med bra immunförsvar kan gå symtomfria väldigt länge så där ser man inget på förrens sellnicen är tillräckligt stark och immunförsvaret blivit nedsatt av något så som stress, sellnic som blivit för många i antal osv.

Aha... så det är alltså bara att vänta och se... suck... Då så, jag tackar för hjälpen!

Mvh Lisbeth

Hade ingen anning om att brocooli var så "farligt" :crazy:

Det vet man om den inte kommer tillbaka.
Kommer den tillbaka är den (sellnicen alltså) resistent mot det man behandlat den med. Våra i Sverige kan vara resistent mot ivomec men stronghold har sellnicen ingen resistent mot. Dessutom verkar strongholden mycket längre och tar död på sellnicen i alla dess stadier tom ägg om jag förstått det hela rätt. Ivomec tar inte död på sellnicen i äggstadiet.
Så har bara alla dina marsvin behandlats med stronghold samtidigt så behöver du inte vara orolig utan sellnicen är till 100% borta.

Om sellnicen kommer tillbaka syns det rätt snart hos den som var mest drabbad från början. Det tar ett tag att bygga upp immunförsvaret efter ett angrepp och just immunförsvaret har betydelse för huruvida sellnicen får ett ordentligt grepp om marsvinet så marsvinet börjar visa symtom.
Med en kort mening, det marsvinet som hade symtom utveckar nya symtom rätt snart efter behandlingens sluttid.
Marsvin med bra immunförsvar kan gå symtomfria väldigt länge så där ser man inget på förrens sellnicen är tillräckligt stark och immunförsvaret blivit nedsatt av något så som stress, sellnic som blivit för många i antal osv.

Petar i en "gammal" tråd.
Vet ngn här om man kan behandla digivande marsvin med Stronghold? Och ungarna, när kan man behandla dom? Har inte kunnat ge Ivomec (som jag trodde var det enda som fanns mot sellnic) då honan varit dräktig tills nu.

Hej!

Ja, det vore verkligen intressant att veta om man kan ge Stronghold till digivande djur, men det kommer jag nog att bli varse - vår lilla Guldlock har två ungar och håller på att klia sej fördärvad, så det blir veterinärbesök med det snaraste för henne. Ungarna är dock nästan klara för avvänjning, så det löser sej, hoppas jag.

Mvh Lisbeth

hej fick Sellnic på min honor som hade nyfödda ungar och ungarna kunde behandlas med ivomec vid 7 v ålder... men om den kliar sig så går det säkert att ge dem lite tidigare... var noga med att vet. ger ivomec efter kroppsvikten då jag efter denna sellnic-drabbning... förlorade min ena hona i att hon blev aldrig bätttre av ivomec utan sämre, till slut gav de henne rejäla doser utan förbättring.... reaktion mot ivomec??? då alla de andra svinen blev friska så kan det inte varit resistent sellnic... dessutom kan ivomec ge svåra hudåkommor som liknar förstadiet till sellnic =(... har det på min ena hona tyvärr

Jag är rätt så säker på att man kan behandla digivande ungar och deras mamma med just stronghold då dom gör detta i USA dvs uppfödarna väljer det om det är nödvändigt.
Alternativet är faktiskt att ungarna kan dö ändå om dom är drabbade med symtom. Det kan gå väldigt fort när det väl bryter ut.
Vad veterinären i USA gör i detta läget vet jag faktiskt inte.
Marsvin tål stronghold väl och fördelen är att man inte måste upprepa behandlingen igen till skillnad från ivomec.

Jag har fått Stronghold utskrivet av min veterinär, och ska behandla alla nu, dvs 2 vuxna och 3 ungar. Ska bara hämta andan lite först, eftersom det innebär att jag ska skrubba burarna också:smirk: Det är bara mamman som har symptom, men jag droppar på alla.

Vill bara tala om att alla marsvinen slutade att klia sig omgående. Och det marsvinet som hade sår på bakdelen är nu helt utläkt. Och det har bara gått 5 dagar! TOPPEN.
Jag är så glad. Bäbisarna bara växer och växer, och familjen mår toppen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka