Selle eller koppel

NaTTa

Trådstartare
Vad är bäst och till vad?
När ska man ha selle och när ska man använda koppel?

Bara en liten undran...

Sv: Selle eller koppel

En sele är istället för halsband. Koppel har jag alltid =) Det är väl koppeltvång nu t.ex. om du inte har en väldigt lydig voffsa...

oj,:o förlåt fel i mitt första inlägg..menar så klart halsband

Jag har sele på mina hundar när vi går promenader då jag inte är så noga med att de inte ska dra.

Halsband får de ha när vi tränar, antingen gå fint i koppel eller annan träning :d

Jag använder halvstryp till min då jag tycker det är smidigt att ta av och på. Hon tillåts aldrig dra i kopplet så egentligen spelar det ingen roll om hon har sele eller halsband ...

Jag har kört med sele vid inkallning med lina, eller när jag använder lina i skogen nu under "koppeltvånget". och om jag har hundarna fastbundna i löplina.

Annars är det helstryp på den stora och sele på den lilla.

Min har halsband (halvstryp) till vardags (samt helstryp på utställning). Sele har han när vi spårar.

Min tjej har helvstryp hemma och på klubben/träning, även om hon alltid går lös. Hon tillåts aldrig att dra i kopplet om vi har det på. Förstår inte vitsen med det..

Sele har hon när vi spårar.

//Gilly

Min hund går alltid lös så han har inget alls.

Men man ska inte använda sela på hundar som inte arbetar.

*kl*

Jag gillar inte sele så där värst, känns som om hunden flaxar iväg:D
Det är troligen en vanesak.
Min hunds kroppsbyggnad gör att det är svårt att hitta en som passar, så vi kör på halsband. Lättare att få av och på, halsbandet har hon jämt, en sele skulle jag känna att jag behövde ta av på jobbet mm. Stök och bök.

Hade jag haft en mindre hund hade jag mer troligt använt sele av någon anledning.

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som vet hur man räknar ut vilken brottstyrka på koppel som man bör ha till en viss vikt på hund? Är sugen på att beställa...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 330
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar