Selet skavs sönder

wizo

Trådstartare
Hur gör ni för att få selet att sitta? Mitt åker bara fram, vagnen liksom knuffar fram remmarna så dom hamnar framför däckeln och den lilla piggen på skackeln skaver sänder däckeln:(

Sätter man skackelremmarna där vid piggen i stället för i skackel öglarna?

Det är ett sele från equilex..

Hästen har täcket för att selet ska synas bättre på bild, brukar inte köra med täcke;)

DSC00006.JPG
DSC00007.JPG

DSC00008.JPG
DSC00009.JPG

DSC00011.JPG
DSC00012.JPG

Senast ändrad:
Sv: Selet skavs sönder

1. Din baksele ser ut att sitta knasigt! Vad har hänt? :)

Jag hade samma problem när jag hade den selen. Har tyvärr inget råd att ge dig. Jag köpte slutligen en ny sele, som har en bygel som håller skakelremmen på plats.

SELEN, inte selet. sorry, jag vara bara tvungen :o

Kör bara med travselar själv så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

Om du satt fast bakselen rätt och draglinorna är rätt längd så ska inte skakeln åka fram sådär. Har du kollat så att inte draglinorna är för korta? För då skjuts skakeln fram för att kompensera för den förlorade längden i linan./ Gunilla

Det ska helst inte finnas någon ögla på skakeln, skakeln ska kunna glida fritt genom skakelremmen. På sin höjd kan man ha en pigg framför och bakom för säkerheten. Nu är det nog inte det som är anledningen här utan mer som Gunilla är inne på att draglinorna är för korta. Om vagnen får komma längre bakom hästen och bakselen kortas lika mycket, ska inte skaklarna åka fram så långt ens när man bromsar att piggen kommer på däckeln. Annars får man flytta piggen längre bakåt på skaklarna.

Tänk på att om vagnen flyttas längre bak från hästen och man inte har någon ögla, måste man vara säker på att skaklarna är tillräckligt långa framtill, så att de inte riskerar att åka ur öglorna i uppförsbackarna...

jag tror att det är en kombination av för korta skakelöglor, plus att de selarna rent fysiskt gör så, konstruktionen gär att skakelremmen vill lägga sig på sidan alltså kasar den runt. Du kan prova att ta loss skakelremmen o sätta den på utsidan av din bukgjord istället. Du kan oxå ha för stor tyngd i skakeln. Hur många kg´s vikt är det i den när han drar o ni sitter i?
prova att spänna ut skaklarna några cm, kan hjälpa mot skavet.

Har oxå en Roslagare och det första Anders sa till mig var att hållaren skall ligga mellan öglan och piggen, inte i öglan. Skaklarna är ju oxå som smalast där och tittar man på dina bilder så ser det nästa ut som om vagnen "strävar" efter att få vara där i förhållande till däcklen. Om du flyttar bak hållarna dit så kanske du oxå får lite distans mellan piggen och däckeln tack vare skakelhållaren som iaf är nästan en cm tjock. Vet att det är lite knepigt med den selen du har då däckeln nästan är lite "bullig" å hållaren gärna vill ligga både framför å bakom däckeln men om du ser över både draglina och bakselen samt flyttar hållaren så ska det inte vara någon större fara.

Bifogar en liten bild på vart Anders menar att skakelhållaren skall vara på en Roslagare. Du får bortse från min svarta gummirem som jag får lov å ha då jag har tokdålig balans i min Roslagare i förhållande till min B-ponny. Förhoppningsvis skall vi råda bot på det i helgen då han skall ta med "bockmaskinen" till vår träningshelg på NorrMalma, vår lilla "Kick-Off" inför lagseriestarten 1 maj... :bump:

Gummirem.jpg

Lycka till!! :)

//M

aha men vad sätter han (anders) då dit öglan på skakeln om den inte ska användas?
Det känns som om vagnen vill fram ja...bakselet och skacklarna hade jag inte satt på den dagen. Drog bara på allt lite snabbt då jag skulle hinna fota innan det vart mörkt:angel:
Draglinrna är inte för korta... Jag ska testa att fästa vagnen nrmare piggen. Det verkar bara lite läskigt om skacklarna skulle glida ur...men jag får väl hålla koll.

Tack för bilden:) :banana:

Sv: Selen skavs sönder

Tja snuffan.kör du för henne Kerstin,christin eller vad det nu var? Norrmalma gård hon som kör 4-spann? Jag körde för henne några gånger men sen har min nalle blivit stulen så jag tappat bort nummret:( Men hon var bra. Hon tyckte min shettis dock var den piggaset hon sett och trodde hon gått på trav innan när jag skulle köra dressyr där uppe. Bra bana har dom, väldigt lätt. Vill oxå ha:love: Missade tyvärr lagtävlingen i år igen..suck. Men ska tävla i Rks och ShetlandNord.

spännande:) Alltid kul med nya hästar!

Du, jag vet att man inte kanske får göra det här men jag skulle behöva ha ut någon tränare hit till mig och köra för då och då...hon din tränare va bra sa du. Tror du hon har tid att ta en till?

Ska ni till Johannesberg 1 maj?

Jag och min lilla shettis ska iaf dit och tävla lagserien:)

spännande:) Alltid kul med nya hästar!

Du, jag vet att man inte kanske får göra det här men jag skulle behöva ha ut någon tränare hit till mig och köra för då och då...hon din tränare va bra sa du. Tror du hon har tid att ta en till?

Du kan ju alltid ringa å fråga, pm:ar dig...

//M

Ska ni till Johannesberg 1 maj?

Jag och min lilla shettis ska iaf dit och tävla lagserien:)

Jäpp, vi ska dit, kör för RRKK. Ska bli tokkul men nervöst!! Vår första tävling, kan gå hur som helst ju... :angel: Hoppas bara att jag kommer ihåg banan i de bägge momenten... :crazy:

Lycka till själv!

//M

Det brukar sitta en ring av metall eller läder i däckelen så att du kan trä ner skakelremmen i den innan du spänner den under buken. Ungefär där du har tejpen.

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 399
Senast: Zarro
·
Körning Jag blir galen på anspänningen i min vagn :( Hur jag än justerar och justerar så blir det ändå inte riktigt 100% bra och det retar...
Svar
16
· Visningar
2 282
Körning Skapade ju förut en tråd om utrustningen jag hade till min shettis. Var inne på både ny sele och rockard. Blev istället vissa...
Svar
6
· Visningar
954
Senast: Morrhoppa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka