Selentillskott under dräktigheten

Lejonelle

Trådstartare
Bör man ge selentillskott under dräktigheten, i så fall varför och hur mycket? När bör man börja?
mvh
Lejonelle

Sv: Selentillskott under dräktigheten

Fråga din veterinär om du behöver ge selentillskott.Selen i överskott är inte bra lika väl som för lite selen...för mkt leder till förgiftning.Så fråga din veterinär först.

Men behovet är väl inte individuellt? Har det inte att göra med om det finns selen i marken där man bor eller inte? Rent generellt är väl Sverige selenfattigt, trodde jag. Är det fel?
mvh
Lejonelle

Jag vet inte...visst kan det skilja åt som du säger.Jag vet bara att det är riktigt farligt med överskott...att det dels kan leda till förgiftning, men även defekter på foster.

När det gäller selen skulle jag nog alltid rådfråga veterinär anående mängd av tillskott vid behov...inget jag skulle chansa att ge.Det kostar dej bara ett telefonsamtal att höra dej för-det rådet borde du kunna få per telefon bara....angående behov/anpassad mängd.

Jag minns för läänge sen...då min mamma led av cancer.Då fick hon för sej att eftersom tillskott på selen var viktigt för cancerpatienter...så trodde hon det gällde alla-mer eller mindre och skulle då även försöka få mej att ta dessa-vilket resulterade i att jag spydde som en kalv-varför-jo det blev ett överskott pga av att jag åt själv så mkt morötter och fick på så sätt redan i mej mkt selen.Så det kan vara negativt även på människor om det blir fel.

Men finns det behov av tillskott på selen ska man givetvis tillsätta det.Jag säger bara att man ska vara lite försiktig.

OM du ger en väl balanserad foderstat med tillskott av ett SVENSKT mineralfoder så får de nog i sig nog med Selen (utländska mineraler är int eanpassade efter svenska förhållanden och kan ge för lite selen)
Sen säjs det att E-vitamin i viss mån kan ersätta selen.

Och utöver detta så är skillnaden mellan minimibehovet och maxtoleransnivån relativt stor, men läs gärna på innan du ger FÖR mycket av det.
Första 7 månaderna av dräktigheten behövs inga extra tillskott påga det, utan bara tillräckligt för stoet själv.

Lejonelle skrev:
Bör man ge selentillskott under dräktigheten, i så fall varför och hur mycket? När bör man börja?
mvh
Lejonelle

Behovet under dräktighet är 2-2,5 mikrogram per kg kroppsvikt (ungefär samma som underhållsbehovet). Under digivningen ökas till 3 mikrogram (INRAs rek) HH

I våras när min "bebis" kom blev jag lite orolig för att jag tyckte att han var lite vinglig, ringde min vet. och hon frågade då om stoet fått selentillskott, nej det hade hon inte fått. Vet. hade föregående år träffat på flera föl med selenbrist som till slut inte kunde resa sig för att stona inte fått tillräckligt med selen. Jag bor i ett väldigt selenfattigt område dessutom. Tack och lov hade inte min lille någon selenbrist. Jag kommer att ge tillskott senare i dräktigheten.

Såg förresten att SLU håller på att forska inom detta område, kommer att bli intressant att läsa resultatet.

Det är alldeles rätt att Sverige är selenfattigt, lite varierande.
Det stämmer inte att köpefoder per automatik skulle innehålla tillräckliga mängder selen, för att kompensera för detta. Det har vi erfarit!

Vi ger, och har under många år gett, våra hästar (och andra djur) extra selen, efter tillrådan av vet. Köper man t ex tokosel, finns uppgifter där vilka mängder och doser som gäller.

LIA

Senast ändrad:

Jag bor ju i samma län som Aladdin och jag har alltid hört att det är mkt selenfattiga marker här.
Så jag har alltid gett mina hästar extra selen.
Jag vet att jag för någon månad sen läste om selen men jag kommer inte ihåg var. Ska försöka leta upp.
Där stod det att det krävs ganska stor överdos selen (30 ggr rek. dos) för att ge förgiftning. Har för mig att det stod att det inte hade dött någon häst av selenförgiftning i Sverige i modern tid däremot förekommer selenbrist. Av den anledningen är Tokosel numer receptfritt har jag för mig att det stod.

Men bäst är att kolla en analys på sitt grovfoder och sen räkna vad man har i sitt kraftfoder och kolla om det räcker. Det skiljer säkert en hel del om man ger pelleterat foder eller tex havre/kornkross.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
397
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka