Selenfråga.

Kassiopeja

Trådstartare
Jag har just fått mina silage-värden och de var bra så jag har ganska lätt fått till en foderstat där alla behoven är täckta. :bow: --> min höbonde! Kraftfodergivan är minimal precis som jag vill ha den ( :) ) så min enda fråga nu är:

Hur vet jag om det behövs ett tillskott av Selen?

Alla andra mineraler täcks och kvoterna är ok så jag skulle helst slippa extra mineraltillskott, men Selen fanns inte med på analyssiffrorna så där har jag ju inte en aning... :confused:

/JES
 
Sv: Selenfråga.

Om man fodrar med svenskt foder, så kan man utgå ifrån att där inte finns något selen alls.
Sverige har extremt selenfattiga jordar.

Be en veterinär skriva ut Tokosel, så ger du det en gång i veckan.
Billigt, enkelt och bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Sitter och kollar på kraftfoder som är så kompletta som möjligt till avelsto. Kollat in Dodson & Horrell och Saracen. Några tankar om...
Svar
10
· Visningar
1 393
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp