Selenbrist

I

Ideaal

Är det någon som vet vilka symtom selenbrist hos häst kan ge? Vad kan det ge för skador hos den vuxna hästen, förutom de skador som ses hos sto och föl vid brist under dräktigheten.

Sv: Selenbrist

Praktiskt taget vilka som helst. Det beror på vilken/vilka muskler som drabbas och hur mycket.

LIA

OK. Jag läste någonstans att det hade att göra med fria radikaler och syre att göra. Har det också betydelse för bildandet av mjölksyra i muskulaturen vid arbete eller är det bara förmågan att bilda starkare muskler?

Jag tycker att det är lite lurigt det här med selen. Våra hästar får i sig allt vad de behöver med hjälp av hö d.v.s även mineraler men med selen vet man ju inte i och med att det inte finns med på analysen. Jag har hört att det på de flesta ställen i vårt område är selenfattigt så jag antar att det bästa är väl att ge tillskott av Tokosel eller ska man ge E-vitamin och Selen flytande? Såg att det fanns på G****gården.

Japp, tillskott av selen är inte fel. Vår vet tycker vi kan ta en sked tokosel själva då och då. ;)

LIA

Påverkar inte direkt muskelbyggandet däremot ger selenbrist muskelsönderfall dvs påverkar hållbarheten hos musklerna o hur de klarar träning.
PL

Hur vanligt är det att hästar påverkas av selenfattigt foder på det sätt du beskriver om de i övrigt får en fullgod kost?

Mycket ovanligt med tydlig diagnostiserad muskeldegeneration på vuxna hästar.
Ingen vet hur vanligt det är med hästar som bara tål träning lite sämre pga för lite selen.
Selen kan delvis ersättas med E-vitamin.
PL

Om man ger rekomenderad dos av Tokosel så borde väl risken för selenförgiftning vara minimal även om det hö som hästen får innehåller selen?

Min häst blev en "bäver" förra vintern, och höll på att gnaga av staketstolparna. Då sade vet. att det kunde vara ett tecken på selenbrist.

Om man ger rekomenderad dos av Tokosel så borde väl risken för selenförgiftning vara minimal även om det hö som hästen får innehåller selen?

Det finns inget selen i svenska marker längre, så risken att hästen får i sig selen genom grovfoder är mikroskopisk. För att få någon selen krävs egentligen att man fodrar med ganska mycket färdigfoder, beroende på häst och foder kan det handla om kilovis.

Våra hästar får selen, men även någon som kallas Natur-E Micelle och är ett flytande e-vitamin. Pararellt med selen räcker halva dosen av detta, så blir det ett pumpslag om dagen à 1 ml vilket gör att en flaska räcker 3½månad ca. Just det här gör en enorm skillnad i musklerna, ffa mot våren då den äldre har en tendens till att tappa muskler i samband med fällningen. Det sker inte när han får det här i maten, så det märks en enorm skillnad.

Jag har tidigare fodrat med annan E-vitamin, men inte fått samma resultat. Förklaringen sägs vara att denna E-vitamin behöver inte hästen spjälka före upptaget, utan den tar upp allt som den får. Den tidigare blev således svårare att dosera, för även vid rätt dosering kanske han ändå inte fick i sig för att täcka behovet. Vid spjälkning uppstår ett viss svinn på vägen.:crazy:

Det fina med Tokosel är att man bara behöver ge det en gång per vecka. Eftersom våra hästar inte behöver något kraftfoder (tack vare bra värden på höet i år) så kommer de inte in en gång om dagen och äter kraftfoder. För att ge något dagligen så måste vi börja ta in alla hästarna varje dag. Det får man naturligtvis göra om det är nödvändigt men det är mycket behagligt att slippa denna procedur så länge det är möjligt:angel: .

Är det E-vitamin som du nämner möjligt att blanda i dricksvattnet eller är det en galen tanke? Då får ju alla hästarna i sig det när de dricker och förmodligen dricker de väl ungefär lika mycket. Eller är E-vitaminet oljebaserat för då går det ju inte?

Det fina med Tokosel är att man bara behöver ge det en gång per vecka. Eftersom våra hästar inte behöver något kraftfoder (tack vare bra värden på höet i år) så kommer de inte in en gång om dagen och äter kraftfoder. För att ge något dagligen så måste vi börja ta in alla hästarna varje dag. Det får man naturligtvis göra om det är nödvändigt men det är mycket behagligt att slippa denna procedur så länge det är möjligt:angel: .

Är det E-vitamin som du nämner möjligt att blanda i dricksvattnet eller är det en galen tanke? Då får ju alla hästarna i sig det när de dricker och förmodligen dricker de väl ungefär lika mycket. Eller är E-vitaminet oljebaserat för då går det ju inte?

Ja man kan blanda i det i dricksvattnet, fast om man inte har enskild fodring så kan det ju uppstå problem med att vet om varje häst fått sin dos per dag.

Men jag har fn två hästar på lösdrift, och en med installning. Stoet som är dräktig kommer att få sin E-vitamin genom lite mat i handen, för hennes del handlar det om 1 droppe per dag samt selen 1 gång i veckan. 1 droppe är inte så mycket, och därför går det enkelt att ge på detta sätt.
Hästen som är installad får sin dos i kraftfodergivan, så här är det enkelt.

Jag såg först inte att det bara var 1 ml per dag de skulle ha. Då blir det ju svårt att blanda det i vattnet. Jag undrar om inte detta är något jag ska testa till min gamla häst. Hon är lite känslig (eller om det är jag som är det när det gäller henne kanske:crazy: )och ibland svår att hålla i hull och muskler. Det är ju som du säger inga svårigheter att ge i handen men är det någon smak eller lukt på det? Hon är nämligen mycket noga med att mat inte får smaka eller lukta något som hon inte känner igen. Skulle du kunna PM:a mig om var du köper detta?

Några frågor till. Ni som ger tillskott av selen ger ni det på sommaren också?

Jag börjar nämligen undra över varför min gamla häst tappade både hull och muskler i somras. Kan det varit brist på selen tro? Visserligen var det mycket torrt och dålig tillväxt plus att hon hade juverinflammation men jag tycker inte att hon hämtade sig som hon borde gjort även fast regnet kom och grästillväxten ökade. Hon brukar alltid bli tjock på sommaren. Blir hästar känsligare för selenbrist när de blir äldre?

Senast ändrad av en moderator:

Jo saltsten med selen i har hon ju både sommar och vinter.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka