Selenanalys

A

Ardnas

Jag ska nu skicka in ett hösilageprov för bara mineralanalys eftersom jag redan har energi och proteinet, och såg att det bara ingick Ca, P, magnesium och kalium. Alltså inte selen, vilket jag är väldigt intresserad av att få se, eftersom de flesta områden har brist på detta. Så jag ringde och frågade lite om det, och det skulle tydligen gå att göra en analys även på selenet. Men detta skulle gå på 300 + moms (resten av mineralerna på 250 + moms)! Jag blev ordentligt förvånad över att det skulle vara så dyrt! Hur mycket brukar ni betala? Och ska jag göra analysen även på selen, eller ska jag helt enkelt ge extra selen och förutsätta att det här hösilaget är selenfattigt (som det tydligen brukar vara här)??? :confused:
 
Sv: Selenanalys

Ok. Är det farligt om det skulle råka bli ett överskott med selen? Vad händer när de får för överskott på selen? Hur gör de sig av med det?
 
Sv: Selenanalys

Så höga selenhalter att det skulle kunna bli problem om du ger selentillskott räknat på noll i grovfodret finns inte i sverige.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 925
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag börjar bli mer och mer övertygad om att det inte enbart är något fel i huvudet på mig utan att det även är något mer fysiskt/kemiskt...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp