• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare OlleAtlas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 447
O

OlleAtlas

Har just fått vår foderanalys och ser att vi har otroligt låga halter av selen. Mindre än 0.05 mg/kg.

Är det någon som kan hjälpa mig hur jag ska tänka med selenet? Jag har bl a ett dräktigt sto.

OA

Sv: Selen

Sverige har selenfattiga jordar, så man brukar räkna med noll selen i grovfodret.
Behovet är 0,2 mg/100kg häst, så jag skulle tillsätta hela den givan via mineraler med selen eller med "rent" selen (tokosel tex) om hästarna inte behöver tillskott av andra mineraler.
Behovet av selen ökar inte i och med dräktighet och digivning.

Jag gav min dräktiga E-vitamin med tillsatt selen. Finns i olika märken i det flesta foderaffärer.

Malin

Vad heter "din" E-vitamin och var köper du den? Blev lite nyfiken på den då min bara får hösilage och Tokosel. Funderar på att ge lite extra E-vitamin till henne.

Mvh

Tora

Den heter Natur-E Micelle, och jag köper den på samma ställe som länkarna kommer ifrån, den är flytande och dryg enligt min mening. Iofs lite dyrare än vad man kan finna på foderbutiker, men i gengäld vet jag att pållen får i sig hela givan.

Hur mycket skall hästarna ha? På hemsidan så gäller det ju bara dräktiga ston.

Häst
1 ml per 200 kg kroppsvikt dagligen under 3 v före samt 14 dagar efter beräknad fölning

Ser nu när jag läst mer info att det står att det är mest inför just slutskedet av dräktigheten och i viss mån när djuret växer eller man har dåligt foder som det behövs E-vitamin.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Hur mycket tokosel ger ni?

Enl FASS rekommenderas 1 dosmått (11g) per 400kg häst och vecka.

Lite svårt att utläsa hur mkt selen 1 g innehåller men jag tycker det ser ut som att det är 0,4 mg selen per gram. 4,4 mg per vecka alltså.

"Innehåll
1 g pulver innehåller: Int-rac-α-tocopheryl. acet. 20 mg, natr. selen. pentahydr. respond. Se4+ 0,4 mg et constit. q. s."

Det står också att uppagligheten är 60-90 % hos enkelmagade djur.
Ska man räkna på upptaget eler vad som givits?

länk t fass: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19631127000031&DocTypeID=4

Samma dosering gäller oavsett om hästen är dräktig eller inte, i vårat fall så ger vi inte så stora mängder färdigfoder därför krävs detta till våran gammelman. Så om du ger hästen i princip bara odlat, dvs spannmål, grovfoder osv. Så kan hästen behöva xtra E-vitamin.

Tack all för svar! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Läser i foderboken att just selen och E-vitamin samverkar.

OA

Jag använder Kvarnbyfoders mineraler och det innehåller 30 mg/kg. Ush, min huvudräkning är inte den bästa. Ger man hästen 100 g så får den alltså 3 mg per dag. Är det då tillräckligt?

Tack all för svar! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Läser i foderboken att just selen och E-vitamin samverkar.

OA

Ja hästen behöver det för att inte muskler ska tillbakabildas, som islandshästägare och där merparten av fodret består av grovfoder och en mycket liten del kraftfoder. Då behöver hästen dessa extra tillskott, men detta skulle gälla vilken häst som helst där den största näringskällan kommer från grovfodret.
Idag ärdet nästan bara färdigfoder som har dessa tillskott, och fodrar man inte med en massa färdigfoder så får hästen ingen täckning för selen och E-vitamin.

*kl*

Har några frågor angående Tokosel. Har för mig att jag läst att det är receptfritt nuförtiden, stämmer det eller har jag hallucinerat igen? Det är väl bara att ge så mycket så att det täcker selenbehovet antar jag (dvs inte följa doseringsanvisningen)? Ger även Chevinal Plus så lite selen får hästen i sig därifrån. Behovet av E-vitamin är täckt, behöver jag ge mer bara för att jag ger mer selen? Det ska väl ändå inte behövas?

Mvh Linda

Betyder det att jag som ger Krafft Groov till mitt dräktiga sto INTE behöver tillföra extra selen eller E-vitamin?

Kan jag inte svara på eftersom det handlar om hur mycket kraftfoder hästen får, om hur stort behov hästen har osv.
Jag ger min gammelman knappt 1 kg Hestekraft, men det räcker inte att täcka hans dagliga behov.

Tokosel kan köpas även utan recept, blir dock lite dyrare då än om man har det på recept har jag för mig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 008
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka