Eme_liie

Trådstartare
Byt lite foder och kom då ifrån att jag inte behöver ge några mineraler men foderprogramet varnar för för lite selen, vilket jag aldrig har varit med om under min många år med häst och ställer då frågan här hur man ska få upp det på bästa sätt eller om det kanske inte ens är nödvändigt?

vissa sa att det är superduper viktig och andra att det var mindre viktigt men som sagt allt annat är ok men som sagt vill den att jag ger mer selen?

Sv: Selen

Ge då selen, vid brist så tillbaka bildas muskler eller så får hästen i varje fall oerhört svårt att bygga några.

Jag ger lantmännens selen som är för lantbruk och kan kan användas till flera olika djurslag. Samma sak som vissa andra märken avsedda för häst, men mycket billigare.

Ja, selen är "superduperviktigt" och jordarna i Sverige är utarmade på selen så det måste vi tillsätta i fodret om vi tex bara ger grovfoder.

Om du inte måste tillsätta något annat kan du köpa selevital på recept på apoteket. Annars är det selen tillsatt i alla mineralfoder men kolla så du kommer upp i rätt mängd.

Andra tillskott med selen är tex SeloE och Lantmännens mfl.
En vuxen stor hästs behov ligger på 1-2 mg/dag och ibland mer lite beroende på vilka rekommendationer man går efter. Det är dock giftigt vid kraftig överdosering.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar