Sv: Selen

Du vill ha mg , p , ca och selen . Det är vad man räknar på och för grovfodret räknar man på svenskt att det finns för lite . Så om du lägger till kraftfoder med selen och utfallet fortfarande säger att du har underskott , kan du räkna lugnt med att du behöver tillsätta .

Senast ändrad:

Helt korrekt men överskott av e vitamin är skadligt likväl som selen överskott .
SeloE som många väljer att ge bör vara genomtänkt tex z

jag ber om ursäkt för att jag missade att du frågade efter ett selen-tillskott.
E-vitamin hjälper upptaget av selen och kan i viss mån även ersätta det. För att ge skadliga mängder selen och e-vit måste man ge ganska ordentliga överdoser, då är det större risk för bristsymptom och problem pga det. Speciellt hos unga hästar.

Jag ger Selo-E. Enkelt att få tag på, inte så dyrt och man behöver inte ge mycket alls. En av mina hästar behöver inget tillskott alls då behoven blir täckta av de vanliga mineralerna.

Alla tillskott bör vara genomtänkta och det ska givetvis finnas ett behov av tillskottet - dvs ett underskott i den vanliga foderstaten. Det mesta är skadligt i för hög dos (förutom vattenlösliga vitaminer där överskott försvinner ut med urinen).

Det var inte ett rent selen tillskott, därav den väldigt höga givan.

Och vad är det för fel på en Selenberikad saltsten?
Om inte hästen äter tillräckligt av den så har man definitivt andra problem.

Saltstenen innehåller 20mg/kg vilket innebär att en häst behöver göra slut på en 2kg saltsten på 40 dagar.
Hur mycket salt äter din häst?

Billigast är ju att inte behöva köpa något tillskott alls.

Ja så är det ju, och i fråga om e-vitamin och selen är det sant som du säger att de samverkar. Tex så behövs inget selentillskott under betesperioden av året då hästen går på gräs, då halterna av e-vitamin i gräset kompenserar för selenet.
gällande tillskott av e-vitamin så är det sällan hästar behöver detta, med undantag för de hästar som inte går på gräs under året.

Är inte mina hästar så har ingen aning om hur mycket salt de gör slut på.

Jag har fått de svaret jag behövde och som fungerade bäst för oss. Tro det eller ej, men är inte helt novis inom foderberäkning utan det var ett av de ämnena jag hade högst betyg i.

Fast jag tyckte det faktiskt var en ganska onödig fråga eftersom jag redan har hittat vad jag vill veta

Men! Jag tror säkert inte att det är fel på den saltstenen för öre, men jag vet inte hur den ena hästen ställer sig till saltsten (har haft en som inte åt alls på saltsten t.ex.) och den andra är en jäkel på att förstöra dem. Att ge selenen i fodret är det lättaste sättet för oss att se till att hästarna får i sig det och eftersom resten av fodret var fattigt på det kändes det viktigt att se till att det går in:) De står på box också, förstår varför du väljer det till dina på lösdrift då det säkert är ett väldigt smidigt alternativ.

Tack för svar.
I en tråd på ett öppet och allmänt forum så är det ju intressant även med andra frågor i ämnet än bara den ursprungliga.

Jo, det är faktiskt helt sant. Ber om ursäkt för jag blev irriterad, har en lilleman som varken vill äta eller sova. Bara vara med mamma och skrika.

Om du vill ge ett färdigt mineralfoder så är Kraffts bra då det är anpassat efter Sveriges brister. Selen är en av dem.

1 dl Krafft Miner Blå (80g) täcker selen behovet på en 600 kg häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 009
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur