AgentCarter

Trådstartare
Sitter och räknar ut foderstater till två olika hästar och det är stor brist på selen i foderstaten. Hur gör man bäst för att tillföra mer selen? Har bara hittat ett tillskott med selen, då skulle man behöva ge 0.5 dl dag för att hästen skulle få i sig rätt mängd. Skulle helst vilja ha det så rent som möjligt.

Höet är väldigt energirikt men sämre på protein, så vill helst inte lägga till något kraftfoder mer än 0.5 kg havre på ena hästen.
Andra har jag inte börjat räkna än men gissar på samma problem.

Byta hö är inte ett alternativ tror jag.

Sv: Selen

Som du redan fått tips om finns selevitan på Apoteket .
Det är det rena selen tillskottet du kan ge som tillför mängden du behöver . Ges en gång i månaden - enkelt och smidigt .

Du vet att foder innehåller lite selen även om det inte står i analysen/på säcken? Blir lite orolig av att du säger att du måste lägga till massa selen! :crazy:

Dagsbehovet är endast 1-1.5 mg för en häst på 600 kg. Det är en halv skopa SeloE tex!

Vitafor proteinmineral är ett tillskott med högt innehåll av både protein och selen (+ diverse andra mineraler, vilket du nog kan gissa av namnet).
Låter som att det skulle kunna vara en lösning på ditt problem?

Jag ger mina hästar saltsten med selen i.
Det räcker gott och väl.
De får allt de behöver av ett bra hösilage och mineralberikad saltsten.
på gott och ont...
För att de ska få i sig det selen de behöver krävs ju att de slickar precis lagom mycket på den där saltstenen. Och frågan är ju då om de behöver saltet de måste slicka i sig?

min egen inställning är att man bör ge salt rent och tillsätta det övriga de behöver separat.

Dessutom är det ju så att svenska jordar är selenfattiga rent allmänt. Både häst och människa behöver som regel tillskott. Eftersom TS räknat på sin foderstat som har analysvärden, så blir det ju uppenbart om det saknas selen. Det som ingår i en saltsten brukar inte täcka sånt behov.

Svarar alla: Jo jag vet att det finns lite selen i allt, tyvärr så fanns det för lite trots kraftfoder+hö
Dessutom så gick det inte att lägga på mer/något annat kraftfoder efter som det redan var överskott på MJ och alla mineraler var också tillräckligt utav.
Så selevitan var perfekt för vårat behov:)

För att de ska få i sig det selen de behöver krävs ju att de slickar precis lagom mycket på den där saltstenen. Och frågan är ju då om de behöver saltet de måste slicka i sig?

Jag har räknat på det där.
Och de sätter i sig ganska så lagom av saltstenen.
Selen lagras bra i kroppen så om de trycker i sig mycket salt en vecka och inget en annan vecka så blir det bra ändå.
Toleransen mellan behov av Selen och överdosering är mycket stor, så upp till flera ggr dagsbehovet gör inget.

Jag håller hästar på lösdrift i grupp, så det är ett onödigt pyssel med andra tillsatser.
På box har man å andra sidan möjlighet att mäta hur mycket saltsten som går åt för varje individ och se att det blir rätt.

kl

jag är lite nyfiken på hur man kan behöva så mycket som 0,5 dl av selentillskott per dag? (ingen kritik, utan ren nyfikenhet)
Mitt sto klarade sig med råge på ett dosmått Selo-E under dräktigheten.. och då räknade jag med lite överskott mot dräktighetsbehovet som sagt.

stor brist på selen i foderstaten. Hur gör man bäst för att tillföra mer selen? Har bara hittat ett tillskott med selen, då skulle man behöva ge 0.5 dl dag för att hästen skulle få i sig rätt mängd.

Därav min kommentar.....

Ett dosmått SeloE är 22g och innehåller 2 mg selen. Om det inte är en extremt stor häst eller en som är i extremträning/ger di, så räcker det med ett halvt mått. Inga 0,5 dl!

*kl*

Behöver hästen ha sitt selenbehov tillgodosett av kraftfoder? Eller hur vet man vad grovfodet innehåller?

Jag behöver fixa analys på mineralerna på hösilaget men det är ju bara Ca, P, Mg och K som ingår (är redan analyserat hos Agrilab avseende energi, protein o TS). Spelar övriga mineraler inte så stor roll/bruakar finnas lagomt eller vad?

Selen kan man så gott som alltid räkna med fattas i grovfoder odlat i sverige. Analysen är dessutom ganska dyr.

Eurofins analyserar även Fe + Mn + Cu + Zn mot en extra kostnad av 120,-

Hittade Eurofins nu :)

Hur viktiga är Eurofins analyserade mineraler (Ca, P, Mg, K, Na och S och/eller Fe + Mn + Cu + Zn och/eller Se) jämfört med Agrilabs (Ca, P, Mg, K)?

Det var inte ett rent selen tillskott, därav den väldigt höga givan. Var det enda jag hittade när jag googlade, det var därför jag vände mig till buke och fråga:)
Det var därför jag också frågade om det fanns något RENT tillskott.

Varför ska man blanda in e vitamin ? Det är skadligt i överdos ...lika väl som selen .

Ts var väldigt tydlig tycker jag att ett tillskott inte var det som skulle lösa problemet . Därav hennes fråga .

Monterose : precis .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 009
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur