Selen i Luzern?

Sv: Selen i Luzern?

Kraffts lusern och Kvarnbyfoders har inget selen i alla fall. Åtminstone inte när man tittar på analysgarantin på hemsidorna.

Selen är ju ett spårämne och det finns fodret eller inte beror på två saker. Dels hur marken är där fodret har vuxit, finns det selen i marken så finns det i fodret. Men generellt har vi väldigt selenfattiga marker i Sverige så i svenska foder kan man utgå ifrån att det inte finns naturligt. Den andra saken är om selen tillsats som komplement till fodret. Det är ju vanligt när det gäller behandlade kraftfoder s k färdigfoder, som är av sedda för svenska hästar. Men mindre vanligt när det handlar grovfoder eller andra obehandlade foder.

Finns inget tilsatt i Krafft´s lucern, men i alla pelletsfoder utom protein och i alla mineraler!

Nästan inget av det lusern som säljs som torrt foder i Sverige är odlat här, mest Danmark tror jag. Lusern är en växt som suger åt sig mineraler från marken den växer i. Jag har köpt in större partier från andra länder och testat för selen. Det har alltid varit ganska-mkt höga halter, fullt tillräckliga. Nu har jag dock slutet importera eftersom den svenska kronan sjunkit så det blir så väldigt dyrt. HH

Hur många mg/kg lusern har det varit då?
Har själv använt dansk lusern men det har inte stått någon selenhalt på säcken. Inga andra mineraler heller om jag tänker efter... :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 019
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka