Selén - hur mycket ska jag ge?

Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Maxdosen är rel högt tilltagen o förgiftningsfall har setts en bit under den nivån vid långvarigt intag.
PL
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

LIA skrev:
På ett bete finns olika växtlighet som hästen varje dag kan välja att äta.
Våra har det så, men hur stor procent har det? Egentligen?

När du lägger in ditt hö/ensilage i boxen har hästen inget val utan måste äta just det du lägger in.
Japp, vilket i nio fall av tio är motsvarande som hästen ätit hela sommaren.

Höet ändras inte i värde för olika dagar. Har det dåliga värden så har det, hela vintern.
Nä men du... Analyserar du inte? :angel:
Upplysningsvis så tas hö/silage vanligen när värdena är som högst. Och dom värdena bibeålls tills nästa betessäsong (med undantag av någon B-vitamin tror jag).


Betet förändras efter regn/sol och kyla/värme. Hästen äter olika värden varje dag = mindre risk för någon ex proteinbrist.
Olika sämre varje dag mao!

Säga vad man vill, men nog har Krafft & co lyckats med sin marknadsföring!

LIA
Man slår inte gräset när näringsvärdena är som högst. Kanske dags att du läser lite om bete och höskörd.
Ju spädare ett bete är ju mer näring. Men när man skördar till hö så vill man ha en bra avkastning och lagom växttråd. Därför skördar man innan näringen sjunker för mycket men vallen har växt bra och ger mycket skörd.
Bete är oftast inte samma som höskörden i näringsvärden. Ett rätt skött bete är ständigt på tillväxt. Ett hö har "växt färdigt".
Därför har betet oftast bättre värden än vad höet har (beroende på skötsel och väder). Ett torrt bete med sämre värden kan ta fart i tillväxten igen efter lite regn och sol. Då rusar värdena upp igen.
Vad har Krafft med mina svar att göra?
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Å förlåt. Här ska man tydligen behöva förklara även självklarheter?
Näringsvärden i förhållande till tillväxt.

I ställer för att tjafsa om petitesser, kan du kanske bemöta mina argument? Och förklara dina? T ex hur många hästar som kan välja gröda på sommarbetet?

Krafft= här slagpåse för den så framgångsrika foderindustrin.

LIA
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Om din häst skall gå på gräs så bör du kolla med lokala bönder vad det är för selenhalt i marken där du bor. Man skall inte ge selen i onödan. Är det bra gräs behöver hästen ingenting annat än det och vatten.
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Han ska inte gå på bete i sommar utan vara hemma och i vår hage är det inte så mycket gräs så jag kommer att fodra med hö hela sommaren också.
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Tack till er som hjälpt mig i den här tråden!

Att det skulle bli en sådan debatt hade jag inte tänkt mig när jag skrev frågan ....
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Det som borde behövas är att analysera grovfodret under ett par säsonger samt ev vid ändrade förhållanden. Vi har gjort det under några perioder och kommit fram till att värdena står sig praktiskt taget oförändrat från år till år.
Därefter kan man kompensera för ev brister samt beroende på häst och arbetsinsats.

Att mat till barn kommer upp vid diskussioner om foderstater är väl inte så konstigt? Här räknas milligram och procentdecimaler när det gäller hästar, men till människor kör vi "vind för våg"! När kommer någon med en plausibel förklaring?
"Varierad kost" är väl inget svar? Du har ju fortfarande inte en susning om vad för milligram och procent dina barn behöver och vad du tillför eller inte av detta, eller hur? Analyserar du t ex "grovfodret" dvs potatis, ris etc= basmaten?

Jag ser dig framför mig vägandes köttbulle på brevvåg samtidigt som du räknar ut på papper hur mycket extra barnet rörde sig idag. Aha, det blev 23,7 g köttbulle det, men vänta... nu har vi ju ett annat köttbullefabrikat så då måste vi räkna om från början. Och hur gör vi nu då, när alla värden inte står angivna? För det har vi ju lärt från foderexperterna, att värdena på ingridienser kan variera kraftigt. Få se, potatisen då? Och såsen? Lingonsylten, blir det inte för mycket energi nu då? Och alla mineraler? Spårämnena, vilka behöver jag idag och var hittar jag dom? Tänk om barnet behöver något som dom inte ens har upptäckt ännu? Så tyckte han inte om fiskbiten utan åt bara drygt halva... hur ska jag nu räkna om då? Hjääälp!!:o :)

Nä, så har du det säkert inte med barn, men varför med hästar? :confused:


"Dyker det upp bukiga kantiga pållar på våren" är grundproblemet säkerligen inte proteinbrist utan brist i större mening.
Överhuvud taget är det intressant detta att foderstatsextremisterna (pekar inte på dig här) alltid påstår att hästar far så illa och ibland dör för att ägarna inte upprättat och slaviskt följt en foderstat. Dom hästar som de facto far illa och visar bristsjukdomar, tror man verkligen att orsaken är att finna i utebliven foderstat?

LIA
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Jag ber om ursäkt för att jag hjälpte till att få tråden att spåra ur.
Hoppas att sommaren blir skön för dig och din häst.
// Linda
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

LIA skrev:
Det som borde behövas är att analysera grovfodret under ett par säsonger samt ev vid ändrade förhållanden. Vi har gjort det under några perioder och kommit fram till att värdena står sig praktiskt taget oförändrat från år till år.
Därefter kan man kompensera för ev brister samt beroende på häst och arbetsinsats.
Vad kallar du det här? Jag kallar det för att räkna dvs man vet grovfoderinnehåll och gör ett överslag på hur mycket de olika hästarna behöver med tanke på ras, arbete etc. Men vallens värden kan bli sämre med åren då mer och mer ogräs etablerar sig.
LIA skrev:
Att mat till barn kommer upp vid diskussioner om foderstater är väl inte så konstigt? Här räknas milligram och procentdecimaler när det gäller hästar, men till människor kör vi "vind för våg"! När kommer någon med en plausibel förklaring?
Det enda näringsämne som räknas i mg är just selen övriga mineraler räknas i gram. Jag har väldigt svårt att tro att någon är så rabiat att man VARJE DAG tillför exakt 2,3 gr av något. Även om man räknar ut att hästen ska ha t.ex. 34 gr Ca så i den dagliga hanteringen använder man måttet och "höftar till". Det vikitga är ju att det inte blir brist eller hur.
LIA skrev:
"Varierad kost" är väl inget svar? Du har ju fortfarande inte en susning om vad för milligram och procent dina barn behöver och vad du tillför eller inte av detta, eller hur? Analyserar du t ex "grovfodret" dvs potatis, ris etc= basmaten?
Du får ursäkta men ibland undrar jag hur en del är funtade... Jag anser att det inte är jämförbart med människans mat. Hästen får äta det den blir tilldelad, barnet kan välja hur mycket och vad det vill äta av det som står på bordet.
LIA skrev:
Jag ser dig framför mig vägandes köttbulle på brevvåg samtidigt som du räknar ut på papper hur mycket extra barnet rörde sig idag. Aha, det blev 23,7 g köttbulle det, men vänta... nu har vi ju ett annat köttbullefabrikat så då måste vi räkna om från början. Och hur gör vi nu då, när alla värden inte står angivna? För det har vi ju lärt från foderexperterna, att värdena på ingridienser kan variera kraftigt. Få se, potatisen då? Och såsen? Lingonsylten, blir det inte för mycket energi nu då? Och alla mineraler? Spårämnena, vilka behöver jag idag och var hittar jag dom? Tänk om barnet behöver något som dom inte ens har upptäckt ännu? Så tyckte han inte om fiskbiten utan åt bara drygt halva... hur ska jag nu räkna om då? Hjääälp!!:o :)

Nä, så har du det säkert inte med barn, men varför med hästar? :confused:
I och med att jag aldrig gjort så med hästarna så har jag svårt att tänka mig scenariot. Men jag håller med dig (lustigt nog!) att om det är någon som håller på så här med sina hästars mat så är något väldigt fel... Och när det gäller just "varierad kost" baserad på pyramid eller cirkel så är set så att man får i sig från alla grupper av näringsämnen man behöver.
LIA skrev:
"Dyker det upp bukiga kantiga pållar på våren" är grundproblemet säkerligen inte proteinbrist utan brist i större mening.
Överhuvud taget är det intressant detta att foderstatsextremisterna (pekar inte på dig här) alltid påstår att hästar far så illa och ibland dör för att ägarna inte upprättat och slaviskt följt en foderstat. Dom hästar som de facto far illa och visar bristsjukdomar, tror man verkligen att orsaken är att finna i utebliven foderstat?
Alla svar hittar man givetvis inte i foderstaten det finns något som heter vård och omsorg också. Men bland de som inte har en susning om rätt foder till häst finns det betydligt mer bristsjukdomar än bland de som åtminstone har lite koll. Har man ett kasst hö och inte ger något som kompenserar så är det självklart att hästen magrar och/eller tappar muskler. Brister av mineraler är ju svårare att se, urkalkning av skelettet t.ex. Jag har även sett skräckexempel på foderstater bl.a. där ett halvblod på ca 450-500 kg fick totalt 4 kg oanalyserat hö och lite havre per dag, stod dessutom på spån... Då har man ingen koll skulle jag vilja säga...

Jag är ledsen AnnikaH att tråden tog en sådan vändning bara för att du ville veta vad du stoppar i din häst. Dessutom tror jag inte att denna diskussion för någonstans heller. Jag tror vi kan säga att det finns lika många sorters hästägare som det finns hästar. Sedan får väl var och en bli salig på just SIN tro. Tyvärr är det ju så att det finns ett ganska stort antal hästar som far illa pga sina ägares okunskap. En okunskap som inte bara rör foder...
//marti
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Jag drar mig tillbaka från tråden eftersom vi ändå inte kommer längre.

Måste få fråga om du skämtar med mig här:
Hästen får äta det den blir tilldelad, barnet kan välja hur mycket och vad det vill äta av det som står på bordet.

Den typen av "barndemokrati" har jag då aldrig varit med om.
Vem väljer vad som ska stå på bordet?
Vad händer om barnet vägrar att äta så länge det inte serveras makaroner?
Vilket barn är medvetet om och lever efter kostcirkel etc?

LIA
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

För att återgå till ursprungsfrågan. Tycker du att det är fel att ge selentillskott uträknat efter hästen vikt o avrundat till "rågat mått"?
PL
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Vilket ju inte är ursprungsfrågan! :smirk:

Att ge extra selen är förvisso inte fel, med tanke på det låga värde grovfodret vanligen har.

Det jag reagerar mot är det extrema foderstatsräknandet. Något jag inte ids diskutera vidare. Var och en får tänka och tycka efter egen förmåga.

LIA
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

LIA skrev:
Jag drar mig tillbaka från tråden eftersom vi ändå inte kommer längre.
OK
LIA skrev:
Måste få fråga om du skämtar med mig här:
Hästen får äta det den blir tilldelad, barnet kan välja hur mycket och vad det vill äta av det som står på bordet.

Den typen av "barndemokrati" har jag då aldrig varit med om.
Vem väljer vad som ska stå på bordet?
Vad händer om barnet vägrar att äta så länge det inte serveras makaroner?
Vilket barn är medvetet om och lever efter kostcirkel etc?
Givetvis är det föräldrarna som bestämmer vad som står på bordet och då hoppas jag innerligt att föräldrarna tar sitt ansvar och ser till att det blir en bra varierad kost baserad på kostcirkeln och inte bara makaroner sju dagar i veckan.

Jag kan tala om för dig hur mina barn blivit "matfostrade". När middagen serverades så satt vi alla tillsammans och åt. Barnen tog själva så mycket de ville ha med lite styrning från oss vuxna givetvis och det de tog till sig skulle ätas upp. Var det något nytt de inte ätit tidigare så skulle de smaka, oftast var det då gott och maten slank ner. Om något barn inte velat äta utan tjurat så har barnet fått gå från bordet för att inte störa matron för oss andra. Inga mackor etc serverades istället för maten. Det dröjde inte många minuter innan barnet satt på sin plats igen och åt. Om vi säger som så har de gånger barnen tjurat varit lätt räknade på ena handens fingrar...
//marti - som inser att detta inte har ett dugg med ursprungsfrågan att göra...
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Ursprungsfrågan var hur mycket selen man skall ge. För att svara på den måste man ju få räkna på behovet utan att idiotförklaras.
PL
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Jag har svarat dig ang ursprungsfrågan. Jag skiljer, språkligt, på den och efterkommande svar!

Jag hoppas verkligen jag inte idiotförklarat någon i tråden. Har så skett ber jag om ursäkt!
Om du inte kan redovisa var jag skulle gjort det, är det du som ska be mig om ursäkt!

Däremot vidhåller jag min uppfattning om foderstatshysterin. Att den grasser som den gör, beror inte på sviktande mentala gåvor hos hästägarna, utan av andra orsaker.

Härmed lämnar jag diskussionerna i denna tråd.

LIA
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Att undra var förnuft o kunskap tog vägen är då bra nära att idiotförklara. Decimalerna var redan i praktiken avrundade när du hoppade in!
PL
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

LIA skrev:
Däremot vidhåller jag min uppfattning om foderstatshysterin. Att den grasser som den gör, beror inte på sviktande mentala gåvor hos hästägarna, utan av andra orsaker.



LIA

Vilken hysteri? I alla trådar vi har diskuterat detta har det med all önskvärd tydlighet framgått att alla som räknar även fodrar med ögat. Vad är så hysteriskt med det?

Och vilka orsaker?
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Vänligen håll dig till det som är skrivet. Undanber mig efterhandskonstruktioner.

Och upprepar:

Om du inte kan redovisa var jag skulle gjort det, är det du som ska be mig om ursäkt!

LIA
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 942
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 364
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp