Selén - hur mycket ska jag ge?

A

AnnikaH

Min häst som väger 550 kg behöver ju 1.1mg selén. Jag har räknat ut att han får i sig 0.4mg genom foderstaten, alltså saknas det 0.7mg.
Läste på burken med Tokosel och det står att man ska ge 1 mått i veckan till 400kg häst. 1 mått innehåller 11g.

Någon som kan hjälpa mig att få ordning på hur mycket Tokosel jag behöver ge för att foderstaten ska bli komplett med selén??? :confused:
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

0,7 mg*7 dagar= 4,9 mg som saknas per vecka. Om du då ger 1/2 mått per vecka (11/2=5,5 mg) så blir dagsdosen knappt 1,2 mg totalt. 5,5+(0,4*7)=8,3. 8,3/7=1,18 mg
//marti
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Som jag har förstått det så innehåller 1g Tokosel 0,4 mg Selen. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Tur att det finns någon som läser, reagerar och svarar!!! Det hade ju kunnat bli så fel! Jag läste att ett mått tokosel innehöll 11 mg selen...

Nu räknar vi på nytt: Han får fortfarande i sig 0,4 mg*7 dagar= 2,8 mg per vecka via maten. Han behöver 1,1*7=7,7 alltså saknas det 4,9 mg. För att få exakt ska du då ge 4,9/0,4=12,25 gram Tokosel dvs ett mått med råge...
//marti
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Jag hoppas dom som hävdar att uträknade foderstater endast skall uppfattas som riktlinjer läser denna tråd!

o,1 mg hit och 12,25 mg dit...
Har det inte gått för långt när man snackar hundradelar av mg? :confused:

Vart tog kunskap och förnuft vägen?

LIA
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

marti130 avslutade faktiskt med att skriva "dvs ett mått med råge" vilket väl måste betraktas som en helt ok avrundning av alla decimalerna. Det är ju ganska normalt att man i olika sammanhang räknar med ngn extra decimal för att avrunda på slutet.
PL
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Man räknar faktiskt ut dags/vecko-dosen för att sedan "jämna till" i den dagliga utfodringen. Just selen är extra viktigt då det kan ge både akut och kronisk förgiftning men inte f*n står man och väger mg...
//marti
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Läs hela tråden! :smirk:

Man riskerar ingen selenförgiftning vid fel på hundradelar av milligram. Inte ens på milligram.
Selen är giftigt vid överdosering, ja. Men då snackar vi betydligt större doser.

Det vore intressant att veta om trådskapare har analyserat grovfodret med tanke på selenhalten? Och alla balar? 1 microgram hit och 1 microgram dit, det blir 2 microgram det. Hugaligen. :o

Allvarligt talat. Går inte denna foderstatshysteri till överdrift? Jag har deltagit i diskussioner angående detta tidigare utan att få klart för miig följande.
Analyserar alla foderstatsextremister även betena? Inkl all växtlighet som där förekommer? Under hela betessäsongen?
Analyserar man och gör micro-detaljerade "foderstater" även till sina barn/familj till varje måltid?

LIA
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

LIA skrev:
Läs hela tråden! :smirk:
Det har jag! Det är jag som räknat båda gångerna dvs både rätt och fel...
LIA skrev:
Man riskerar ingen selenförgiftning vid fel på hundradelar av milligram. Inte ens på milligram.
Selen är giftigt vid överdosering, ja. Men då snackar vi betydligt större doser
5 ggr dosen är giftigt för hästen och är man en okunnig hästägare är det nog inte så svårt att komma i närheten... Ofta är det så att "någon" i stallet börjar ge sin häst något som är bra för ditten eller datten och så följer många efter utan att tänka en tanke på hur det påverkar resten av det de redan ger sin häst! Några kg berikat färdigfoder, mineralblandning, lite berikad E-vitamin osv så finns risken för förgiftning.
LIA skrev:
Det vore intressant att veta om trådskapare har analyserat grovfodret med tanke på selenhalten? Och alla balar? 1 microgram hit och 1 microgram dit, det blir 2 microgram det. Hugaligen. :o
Det är ett välkänt faktum att just selen är ett ämne som det finns väldigt dåligt med i svenska marker. Det är därför alla svenska foder- ovh mineralblandningar är berikade med selen.
LIA skrev:
Allvarligt talat. Går inte denna foderstatshysteri till överdrift? Jag har deltagit i diskussioner angående detta tidigare utan att få klart för miig följande.
Analyserar alla foderstatsextremister även betena? Inkl all växtlighet som där förekommer? Under hela betessäsongen?
Det är klart att det alltid finns folk som driver saker in absurdum men jag hoppas att alla hästägare även använder ögon och händer när de avgör hur foderstaten påverkar deras häst. Man får aldrig stirra sig blind på siffrorna som sådana, de är ett hjälpmedel ingen absolut vetenskap.

Givetvis analyserar man inte betet, är man lite med så vet man att gräs innehåller tillräckligt av det hästen behöver så när som på selen då... Men då är det så vist ordnat i naturen att E-vitamin som gräset har höga halter av kompenserar den bristen.
LIA skrev:
Analyserar man och gör micro-detaljerade "foderstater" även till sina barn/familj till varje måltid?
Nej givetvis inte! Vi människor äter en betydligt mer varierad kost varje dag som förhoppningsvis då innehåller relativt lagom mängd av det VI behöver. Hästen kan inte välja om han vill ha makaroner eller potatis, han får sitt hö...
//marti
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

LIA skrev:
Analyserar alla foderstatsextremister även betena? Inkl all växtlighet som där förekommer? Under hela betessäsongen?
LIA
På ett bete finns olika växtlighet som hästen varje dag kan välja att äta.
När du lägger in ditt hö/ensilage i boxen har hästen inget val utan måste äta just det du lägger in.
Höet ändras inte i värde för olika dagar. Har det dåliga värden så har det, hela vintern.
Betet förändras efter regn/sol och kyla/värme. Hästen äter olika värden varje dag = mindre risk för någon ex proteinbrist.
// Linda
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Var bara försiktig med selenet, då det är giftigt för hästen i för höga doser. Hur skulle foderstaten bli med ett mineralfoder? E.x Krafft Miner.

Mvh Linda
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Marginalen är hög när det gäller selen är hög så risken är liten här i landet eftersom vi inte har några områden med farliga selenhalter i marken. Att ge tokosel i rekomenderad dos + selentillsatt mineralfoder+ selentillsatt fullfoder är ingen risk, bara onödigt.
PL
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Det är precis det jag försöker undvika, dvs att ge onödigt mycket av en massa olika saker, men det verkar bara vara du och några till i den här tråden som förstår det ....
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Den övriga foderstaten täcker både Ca och Mg behovet så jag behöver bara tillsätta selén och fosforbalans. Därför tycker jag det är onödigt att köpa ett färdigblandat mineralfoder.
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

5 ggr dosen är giftigt för hästen och är man en okunnig hästägare är det nog inte så svårt att komma i närheten...
Hänsvisar till vad PL skrivit. Maxdosen är ännu högre och inte ens den kan antas vara giftig.

Några kg berikat färdigfoder, mineralblandning, lite berikad E-vitamin osv så finns risken för förgiftning.
Det tror jag alltså inte på. Man lär vara långt från förgiftning även om man slentrianmässigt lägger på en skopa Tokosel i veckan. Fråga PL!

Det är ett välkänt faktum att just selen är ett ämne som det finns väldigt dåligt med i svenska marker. Det är därför alla svenska foder- ovh mineralblandningar är berikade med selen.
Jag vet det. Har skrivit om det i tidigare trådar. Faktum är, att det inte alls är säkert att djur får i sig tillräckligt bara genom den "berikade" födan. Något jag sett bevis på. Dumt att ligga på mini-nivå.

Givetvis analyserar man inte betet, är man lite med så vet man att gräs innehåller tillräckligt av det hästen behöver så när som på selen då... Men då är det så vist ordnat i naturen att E-vitamin som gräset har höga halter av kompenserar den bristen.
Aha! Och vart tar allt detta vägen när gräset hamnar i balen? :confused: Så har jag för mig att E-vitamin kompletterar selenet och inte ersätter. Hur ligger det till PL?

Nej givetvis inte! Vi människor äter en betydligt mer varierad kost varje dag som förhoppningsvis då innehåller relativt lagom mängd av det VI behöver. Hästen kan inte välja om han vill ha makaroner eller potatis, han får sitt hö...
Förhoppningsvis!!! Hur har du mage att ta så lättvindigt på dina barns hälsa? Fruktansvärt!!! :eek:
Jag menar, när det gäller hästar är det noga på milligrammet. Tänk om någon kunde förklara för mig... Eller saknas det helt enkelt förnuft så snart vi kommer in på hästmat? Allt till båtnad för Kraft m fl? :devil:

"Hästen får sitt hö!?" Hästen får sitt bete (läs gräs i de flesta fall) så jag står kvar och stampar på samma fläck. Vari ligger skillnaden?

LIA
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

På ett bete finns olika växtlighet som hästen varje dag kan välja att äta.
Våra har det så, men hur stor procent har det? Egentligen?

När du lägger in ditt hö/ensilage i boxen har hästen inget val utan måste äta just det du lägger in.
Japp, vilket i nio fall av tio är motsvarande som hästen ätit hela sommaren.

Höet ändras inte i värde för olika dagar. Har det dåliga värden så har det, hela vintern.
Nä men du... Analyserar du inte? :angel:
Upplysningsvis så tas hö/silage vanligen när värdena är som högst. Och dom värdena bibeålls tills nästa betessäsong (med undantag av någon B-vitamin tror jag).


Betet förändras efter regn/sol och kyla/värme. Hästen äter olika värden varje dag = mindre risk för någon ex proteinbrist.
Olika sämre varje dag mao!

Säga vad man vill, men nog har Krafft & co lyckats med sin marknadsföring!

LIA
 
Sv: Selén - hur mycket ska jag ge?

Om jag förstår dig rätt så tycker du att bara för att man räknar på vad hästen bör få i sig så är man manisk med hästens mat?!
LIA skrev:
Aha! Och vart tar allt detta vägen när gräset hamnar i balen? :confused: Så har jag för mig att E-vitamin kompletterar selenet och inte ersätter. Hur ligger det till PL?
Det mesta av E-vitaminet finns i bladen på vallväxterna och när man då vänder det några gånger för torkning så ramlar en del blad av och vips så sjunker E-vitaminhalten. En del E-vitamin förvinner även genom oxidering.

Visst är det så att E-vitamin och selen kompletterar varandra i det dagliga "jobbet" med att ta hand om fria radikaler men just när det gäller betesgång så kompenserar den höga E-vitaminhalten selen.
LIA skrev:
Förhoppningsvis!!! Hur har du mage att ta så lättvindigt på dina barns hälsa? Fruktansvärt!!! :eek:
Ja du vilken dålig mor jag är men de har överlevt... Fast det kanske beror på att de fått bra mat i dagis och skolan eftersom jag varit upptagen med att stoppa i mina hästar x antal gram vägda på brevvåg. Detta med mat till barn är ett argument som alltid kommer upp i diskussioner om att räkna på foderstat eller inte. Jag upprepar, vi människor äter en betydligt mer varierad kost än vad hästar gör alltså får vi i oss alla näringsämnen bara man ser till att man får något från varje del i kostcirkeln/pyramiden varje dag...
LIA skrev:
Jag menar, när det gäller hästar är det noga på milligrammet. Tänk om någon kunde förklara för mig... Eller saknas det helt enkelt förnuft så snart vi kommer in på hästmat? Allt till båtnad för Kraft m fl? :devil:
Du snackar med henne vars hästar äter hö och mineraler blandade i lite lucern så att de kommer ner dit de ska... Men räknad är foderstaten likaväl. Och nej, förnuft saknas inte, även om man har en räknad foderstat så väger man inte varje strå eller pellet. Vad man däremot vet är att hästen får i sig det den behöver över vintern och så slipper man dessa bukiga, kantiga pållar som ofta dyker upp framåt vårkanten pga av bl.a. proteinbrist.
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 942
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 364
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp