Selen, foderstat

ankic

Trådstartare
Skulle vilja ha hjälp, saknar selen i foderstaten.
Behov; 0.8 Tilldelet; 0.1
Vad kan jag ge och hur mycket?

Sv: Selen, foderstat

jag är inte så bra på selen och hur mkt dom ska ha i sig osv (4 mg per 100 kg häst tror jag eller nåt liknande) men jag köper från granng*rden en burk som är vit och grön. minns ej märket. Är ett pulver med E-vitamin och selen. Kostar 59 eller 69 för 3 kg räcker länge:P

Sv: Selen, foderstat

Man kan köpa tokosel på apoteket, burken kostar några hundra, men den räcker jättelänge eftersom man bara ger en skopa i veckan.

Behovet är 0.2 mg per 100 kg kroppsvikt och dag, så jagförmodar att din häst väger omkring 400 kg:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
266
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka