selen--> dålig i magen?

Shimzy

Trådstartare
Kompisen har precis börjat ge selen (seloe) ett halvt mått per dag.
hon har fått i två dagar och idag är hon lös i magen?

kan det hänga ihop?

Sv: selen--> dålig i magen?

ingen som råkat ut för detta sambandet?

Min häst äter selen varje dag och har aldrig reagerat..
men man vet ju aldrig hur andra reagerar...

Jag ger selen en gång i veckan (Tokosel) och min häst har aldrig reagerat på det. Inget givande svar kanske.. :p

Svårt att svara på, knappast själv selenet utan i så fall någon tillsats. Kanske bättre att gå över till vanlig Tokosel. Denna variant är ju högst oekonomisk.

Ponnyn jag har nu blir lös i magen av sitt V.S.L. kan ge en dos men ger jag fler dagar så brakar magen. Nu är han iof jättekänslig och blir lös i magen av de flesta vitamin/mineral tillskott även sådana tillskott som annars skall hjälpa och stabilisera magen blir han lös av.

vad är VSL ?
innehåller det mer än bara selen och evit?

JO vet att seloe inte är den billigaste men den som var lättast att få tag i ;)
men menar ni på att tokosel är "renare" ?
är det bara selen eller är det e-vit i med?

tack för era svar !

Selen, E och lysin. Reagerar mindre på C & E vitamin i flytande form.

Selen, E och lysin. Reagerar mindre på C & E vitamin i flytande form.

Vad jag förstår så innehåller Tokosel inte lysin. Det finns i alla fall ingen information om lysin från tillverkaren.

Enligt den information som tillverkaren ger så innehåller 1 gram Tokosel 20 mg dl-alfa-tocopheryl acetate, dvs. E-vitamin, och 0,4 mg selen. Denna produkt innehåller m.a.o. så lite E-vitamin att den endast ger ca. 1/10-del av hästens behov. Använder man denna produkt måste man ge extra E-vitamin när hästen inte går på bete.

Beträffande SeloE så ges förjande information:

"Organisk selen med E-vitamin. Naturens eget sätt att tillföra selen. SeloE är E-vitamin och organisk selen från jäst, samma slags selen som finns i växter. Hästar är anpassade för att tillgodose sitt selenbehov med organiskt selen. Fördelarna med SeloE jämfört med vanliga selentillskott är bl. a. ett markant bättre upptag av selen i kroppen. Trots bättre upptag är organiskt selen säkrare att ge hästen, d.v.s förgiftningsrisken är mindre om man tillför selen på den naturliga vägen. "

Det är sant att organisk selen (selen jäst) har bättre upptagningsförmåga än oorganisk selen t.ex. natriumselenit som används av de flesta andra tillverkare av selentillskott. Påståendet att “förgiftningsrisken är mindre om man tillför selen på den naturliga vägen” är däremot inte sant. Tvärtom, eftersom hästen tar upp mer av selenet i organisk selen är förgiftningsrisken naturligtvis större.

Tyvärr ger företaget som säljer SeloE ingen information om hur mycket selen och E-vitamin som det innehåller.

Selenbehovet är 0,2 mg/100 kg kroppsvikt och E-vitaminbehovet är ca. 100 mg/100 kg kroppsvikt (underhållsbehov). Selenbehovet för en häst som väger 400 kg är således 0,2 * 400 = 0,8 mg och E-vitaminbehovet är 100 * 4 = 400 mg. De flesta Se/Vit. E produkter på marknaden har denna balans mellan Se och Vit. E. Varför tokosel innehåller så lite E-vitamin vet jag inte. Man får nog betrakta Tokosel som enbart ett selentillskott.

Det enda jag kom och tänka på är att min vet skrev ut recept för han tyckte jag skulle ha tokosel. Detta ska ges endast 1 gång i veckan och inte mer än 1 mått per vecka. För det blir giftigt i fel mängd. Selen gör underverk med musklebyggandet:idea: iaf på mina hästar :d

De flesta Se/Vit. E produkter på marknaden har denna balans mellan Se och Vit. E. Varför tokosel innehåller så lite E-vitamin vet jag inte. Man får nog betrakta Tokosel som enbart ett selentillskott.

De flesta andra produkter med selen och e-vitamin har en totalskev balans åt andra hållet istället.

Ta Biofarmabs VSL tex. För att täcka selenbehovet med den produkten för en 500kg häst behövs det 1 dl, för att täcka e-vitaminbehovet räcker lite drygt 10 ml. Så man kan ju säga att VSL egentligen är ett rent e-vitamintillskott och inte ett selentillskott. Eller ett väldans dyrt selentillskott om man ska täcka hela behovet selen med det. ;)

De allra flesta hästmännsikor idag fodrar med någon form av färdigfoder och i det är det tillsatt både selen och e-vitamin. I många räcker ett kg eller drygt det för att täcka e-vitaminbehovet. Sen ger de flesta mineraler i någon form, även de, de allra flesta, med tillsatt e-vitamin och selen.

Så innan man börjar lägga på ytterliggare tillskott, se över hela foderstaten och se vad det ni ger hästen faktiskt innehåller, det kanske är fullt tillräckligt av både det ena och det andra. :)

KL

Jag ger tokosel, som är renodlat selen en gång i veckan. smidigt och billigt. Cinora: tokosel är receptfritt på apoteket. behövs inget veterinär recept...?

e-vitamin överskott är skadligt för hästar, det bryter ner skelettet, så skall man ge det ska man vara väldigt säker på att hästen har e-vitamin behov.

selen är giftigt i överskotts dos.
skulle aldrig våga ge om jag inte hade uträknad foderstat med analys.

Ja jag hämtade en burk i veckan som jag beställt, och det är väl receptfritt sedan några år tillbaka.

det har åtminstånde varit receptfritt här i östergötland de senaste 5-6 åren, vad jag vet. går säkert att googla när det släpptes - konstigt dock att Cinoras vet inte kände till det, och skrev ut ett recept? :confused:

327 kr kostar en stor burk utan recept, jag tror inte att det skiljer sig något med recept eftersom receptbelagda medel till djur inte är subventionerade som för människor.

Den lilla burken på 800 gram kostar 327 kr, den stora på 2000 gram kostar 727 kr.

Se där ja, jag beställde den största burken, och 800 gr var vad som erbjöds.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
736
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar