Selen bara till dräktiga?

Sv: Selen bara till dräktiga?

Jag ger selen till min 7 åring.

Bor också i selenfattigt område :(
Har gett sedan han föddes. Då grannen testat att
ge några av sina fölisar selen från början och några inte.
Det var stor skillnad på muskler den första tiden på dessa.
Så de som inte fick tidigt fick väldigt fort selen efter det ;)

Lite allmänt svar!

Men de flesta som säger sig ha mineralbehovet täckt genom grovfoder har bara koll på Ca, P och mg. Det finns fler spårämnen än selen som grovfodret oftast inte tillfredställer behovet av, tex zink och koppar!
E-vitamin behöver de flesta hästar också och det är väldigt liten mängd i Selevitan (det var även lite i Tokosel).

Någon som har tips på tillskott med ovanstående? Ex. selen/e-vitamin/koppar/zink.

Tänkte om man får "standard"-ämnen redan genom grovfodret och inte vill överutfodra av detta alt. ha ett billigt alternativ helt enkelt på ämnena som behövs. Har aldrig sett något tillskott endast för koppar eller koppar/zink vad jag kan minnas?

Jo. Men är det inte olika områden som har
Mer eller mindre selen? Har alltid fått höra det. Och
Att det är extra illa där jag kommer ifrån.
Vet att det fortfarade fanns människor i min
Närhet som Levde med skador som selen brist ger.
Kallades hedesundasjukan innan de visste vad det var..

KL *

Vi har alltid använt Granngårdens E-selen förut eftersom det gett mest selen för pengarna (100 mg och 50 000 IE E-vitamin per liter) men nu upptäckte jag att man i höst ändrat sammansättningen och halverat Se och E-vit samt tillsatt någon B-vitamin... :eek:

Ingen slump att det sammanfaller med att man tagit bort Tokolsel antar jag :devil:

Känner inte till någottillskott med bara, zink, koppar, e-vitamin och selen!

Det kompletta mineral/vitaminfodret Vitafor Power har förhållandevis lite makromineraler och mer av spårämnen och vitaminer än många andra mineralblandningar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 407
Senast: Lyxzen
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 911
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar