Selen bara till dräktiga?

frittan

Trådstartare
Jag stötte på lite problem när jag skulle få selentillskott utskrivet av veterinär. Har alltid gett tokos*l men när det utgick ur sortimentet fick man ju be veterinär skriva ut istället. jag har haft mycket på lager av tokos*let men nu var det slut så jag ringde veterinären.

fick frågan: är hon dräktig? näe tänkte jag, det är ju en valack. och då sa dom att de bara skrev ut till dräktiga. jag har alltid gett selentillskott för att vi har så lite selen i markerna här.

Har alla andra slutat med selen eller? :confused:

Sv: Selen bara till dräktiga?

Tja lite konstigt om h*n inte tog reda på mer MEN lite restrektiva är de och det beror på att de flesta mineraler, mineralsaltstenar och färdigfoder - pellets/musli har selen tillsatt anpassat efter svenska förhållanden. Du behöver nog kunna visa med en forderstat eller liknande att selenbristen verkligen är så stor att det inte räcker med de vanliga fodertillskotten E-vitamin/selen som finns reseptfria i handeln. :)

Nej, alla mina får selen under installningsperioden. Selevitan numera och jag har inga problem att få de utskrivet.

Sverige överlag är mycket selenfattigt, men att behöva få selen utskrivet enbart tycker jag verkar vara lite onödigt. Precis som LFreddy säger så täcker normalt mineraler som är gjorda för svenska förhållanden upp selenbristen i fodret.

Nej vi ger det i foderform, dvs i mineraler eller som tillskott e-vitamin med selen. Har aldrig förstått varför man skulle köpa det 'veterinärt' när det går hur bra som helst att köpa vanligt fodertillskott.

Du kan ju köpa den minsta burken Selevitan receptfritt på apotek. Oftast finns den inte inne utan får beställas hem. Jag hämtade idag en burk på 500 gram (som räcker 10 månader till en häst på 500 kg) och betalade 272 kr för den på Medstop. Klart billigare än e-vitamin och selen på Granngården tex.

Granngården har selen på flaska om 1 liter, man hittar den på ko-avdelningen. Kostar strax över 100kr och man ska ge cirkus 10ml/dag enligt rek.
Så då bör flaskan räcka 100 dagar... Men räkna med lite spill men i alla fall, billigt :)

och vad jag vet så tillgodogör sig hästen bäst med liten mängd varje dag än en rejäl dos/vecka.

Men hur mycket av det ena som motsvarar det andra vet jag inte då jag bara kört på flaskan själv.

Gammaldags veterinär? Jag vet att förr så gav man bara dräktiga och digivande ston selen men idag vet vi ju att alla hästar behöver selen för att må bra.
Selevitan finns ju receptfritt på apoteket men det finns också en uppsjö med andra märken med selen i.
Idag är det ju vanligt att man ger färdigfoder och mineraler och dessa innehåller oftast tillräckligt med selen men har man bara behov av just selen för att grovfodret innehåller allt annat så ska man ju bara ge selen.
Tänk på att alla mineraler tas upp bäst om de ges varje dag så dela hellre upp veckogivan så att din häst får sin dos varje dag.

Hur mycket selen innehåller Selevitan? Har använt Granngårdens tidigare, men det tar ju slut så fort... 10 månader låter lite lockande :D

Nej vi ger det i foderform, dvs i mineraler eller som tillskott e-vitamin med selen. Har aldrig förstått varför man skulle köpa det 'veterinärt' när det går hur bra som helst att köpa vanligt fodertillskott.

Fast har man många hästar och ett grovfoder som täcker alla behov (även mineral) utom selen så känns det väldigt onödigt och dyrt att behöva köpa de tillskotten. Det är både billigare och bättre att ge ett rent selentillskott som tokosel, eller nu selevitan.

Om man inte får det på recept under de (liknande) omständigheterna så är det verkligen något som är fel!

Selevitan innehåller 0,6 mg selen per gram. Och doseringen är 10 g selevitan/100 kg häst per månad. Dvs till min islandshäst på ca 400 kg så räknar jag med att ge 40 g månad och en burk på 500 gram räcker 12 månader.

Tja lite konstigt om h*n inte tog reda på mer MEN lite restrektiva är de och det beror på att de flesta mineraler, mineralsaltstenar och färdigfoder - pellets/musli har selen tillsatt anpassat efter svenska förhållanden. Du behöver nog kunna visa med en forderstat eller liknande att selenbristen verkligen är så stor att det inte räcker med de vanliga fodertillskotten E-vitamin/selen som finns reseptfria i handeln. :)

Det krävs 30 x rekommenderad lägsta dagsdos för förgiftningssymtom.

Många färdigfoder innehåller ca 0,4 mg selen /kg. En 500-kg häst behöver minst 1 g/dag så det betyder att man skulle behöva ge 75 kg färdigfoder...

Jag tycker snarare att det låter som att veterinären inte hade koll.

Fö så finns selevitan i 500 g-burk receptfritt.

Gammaldags veterinär? Jag vet att förr så gav man bara dräktiga och digivande ston selen men idag vet vi ju att alla hästar behöver selen för att må bra.
Selevitan finns ju receptfritt på apoteket men det finns också en uppsjö med andra märken med selen i.
Idag är det ju vanligt att man ger färdigfoder och mineraler och dessa innehåller oftast tillräckligt med selen men har man bara behov av just selen för att grovfodret innehåller allt annat så ska man ju bara ge selen.
Tänk på att alla mineraler tas upp bäst om de ges varje dag så dela hellre upp veckogivan så att din häst får sin dos varje dag.

Precis som med folsyra till gravida. Numera vet man att det är INNAN man blir gravid man ska äta folsyra.

För att det blir billigast.

Det krävs 30 x rekommenderad lägsta dagsdos för förgiftningssymtom.

Många färdigfoder innehåller ca 0,4 mg selen /kg. En 500-kg häst behöver minst 1 g/dag så det betyder att man skulle behöva ge 75 kg färdigfoder...

Med 1 g/dag förgiftar du en häst på 500 kg!

Se-behovet brukar sättas till 0,2mg/100 kg kroppsvikt. För en 500 kg häst blir det 1 mg/dag. Det täcks av 2,5 kg av ett foder som innehåller 0,4 mg Se/kg.

Min veterinär skriver ut Selevitan till alla mina hästar, dräktiga eller ej spelar ingen roll. Bor i Skåne i ett selenfattigt område.

Med 1 g/dag förgiftar du en häst på 500 kg!

Se-behovet brukar sättas till 0,2mg/100 kg kroppsvikt. För en 500 kg häst blir det 1 mg/dag. Det täcks av 2,5 kg av ett foder som innehåller 0,4 mg Se/kg.

Naturligtvis ska det stå 1 mg, men det förstod du säkert..... :grin:

30 mg / 0,4 = 75.

Senast ändrad:

Vad fick du 75 kg färdigfoder från?

Det krävs 75 kg färdigfoder med ett innehåll av 0,4 mg selen/kg för att ge 30 x dagsdosen för en 500 kg häst.

Att ge dagsdosen separat utöver det som ev färdigfoder och mineralfoder innehåller lär alltså långt ifrån leda till någon förgiftning.

Lite allmänt svar!

Men de flesta som säger sig ha mineralbehovet täckt genom grovfoder har bara koll på Ca, P och mg. Det finns fler spårämnen än selen som grovfodret oftast inte tillfredställer behovet av, tex zink och koppar!
E-vitamin behöver de flesta hästar också och det är väldigt liten mängd i Selevitan (det var även lite i Tokosel).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 407
Senast: Lyxzen
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 912
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden