Selektionssto - i praktiken.

Lovisaleonora

Trådstartare
Ny hobby. Istället för att mocka kan man som hästlös ägna sig åt hämningslös fönstershopping.

Då snubblar jag över ett sto som i blupen är märkt "Selektionssto". Inga placeringar i någon diciplin, fem år, hyfsade siffror men inga märkvärdigheter.

Går vidare och ser vad ASVH säger. "Selektionspaketet handlar om att ASVH lyfter fram och uppmuntrar till betäckning av de bästa stona inom varje disciplin. "

Genast blir jag nyfiken. Om hästen blivit bedömd som 3-åring men inte utmärkt sig sedan dess (inga placeringar eller avkommor) - känns det inte väldigt spekulativt att sätta etiketten Selektionssto då?

Sv: Selektionssto - i praktiken.

Det där har jag undrat över med.. Hade ett sto som fått 8 föl varav typ 6 har klass 1 på föl, 4 gångartsdiplom. Hon själv det med.
Då kan jag förstå selektionssto för hon bevisligen ärver ner bra gång osv osv..

Men en unghäst som inte presterat något eller visat ge bra avkommor etc?

Jag är alltså uppriktigt nyfiken, särskilt mot bakgrund av den oerhört hårda kritik ASVH fått.

I det fall jag beskriver måste det ju vara rena gissningar.

Är hästen bara 5 år så är det inte särskilt konstigt om den inte har några placeringar i någon disiplin. Dels är det fördröjning på 2 år på de placeringarna som anges som fasta placeringar, dels räknas inte placeringar tagna på lokaltävling 1m för unghäst är till 99% lokaltävlingar så även om den varit ute som 4 åring och nollat 1 m (vilket är det högsta 4 åringarna får gå) så kommer det inte in, alltså kan du förvänta dig att de första placeringarna dyker upp där inne tidigast när hästen är 7 år.

Jo, det är ju därför jag undrar. Vad är det som gör att hästen tagits ut som selektionssto? Vad är det som gör detta sto till ett bland "de bästa inom sin disciplin"?

F ö syns ju starter för mindre än en månad sedan på blup.se (från TB).

Senast ändrad:

Jag funderade just på det. Varför är antal placeringar och championatspoäng från 2010 och resultat ur TDB dagsaktuell (i princip). Kan man inte tanka ner TDB och få dagsfärska siffror och därmed riktiga "bedömningar" för selektionsston?

Ja, det är en annan sak som förvånar. Om informationen finns där, varför inte sammanställa och erbjuda bättre överblick?

För att bli selektionssto så måste hästen ha blivit bedömd med diplom på treårs eller klass 1 men med lägst 8/8 i hoppning alt gång. Alltså tillhöra de bästa i sin årgång, diplompoäng uppnås av ca 10% av hela årgången så det är inte så många hästar som når upp till det.

Har precis kommit slutresultat av en studie de gjort för att se sambandet mellan höga poäng på treårs och senare tävlingsframgångar och funnit att de är starkt ihopkopplade. De största avelsframstegen sker genom snabba generationsväxlingar alltså är det mkt intressant att få in de bästa unga stona i avel för att få en så snabb generationsväxling som möjligt därav blir de selektionsston alltså ston det uppmanas att avlas på.

Jag funderade just på det. Varför är antal placeringar och championatspoäng från 2010 och resultat ur TDB dagsaktuell (i princip). Kan man inte tanka ner TDB och få dagsfärska siffror och därmed riktiga "bedömningar" för selektionsston?

Kopplingen med TDB är ganska ny och fortfarande är det bara en bråkdel av hästarna som har denna direktkoppling så skulle bli väldigt rörigt om vissa hästar har helt uppdaterade resultat medans majoriteten har 2 år gamla resultat.

Jag tycker överlag att det där med selektionssto känns missvisande och lite onödigt.
Vissa ston är ju liksom helkassa. :crazy:
Man (jag) får lite känslan att 'alla' får vara med bara de har "rätt" stam.

Tas inte selektionsgrejen bort när det visar sig att det är ett dåligt sto?
Varför är det inte högre krav på dem?

Ja, det är lite så jag funderar också. Selektionsston är viktiga för ASVH som uppmuntrar till avel på just dessa individer. Ändå kan jag kanske på någon amatörmässig basis fråga mig om dessa ston verkligen är så outstanding som det genom selektionsmarkeringen verkar.

Samma fönstershopping har även jag ägnat mig åt, och blev inte mycket klokare.
Ston med okänt namn
Ston utan registrerade föl
Ston utan särskilda meriter
Ston som är avlidna
Ston som borde vara för gamla att avla på, samt inga föl registrerade

Jag kan hålla med om det är många underligheter i det här. Man vill att man ska få de bästa stona i avel för att gynna och för fram rasen. Men i samma andemening kan man sedan göra ett sto utan känd stam till selektionssto p g a tävlingsmeriter. Visst det är troligen en bra ridhäst men långt ifrån säkert att det är bra avelssto när man inte vet vad som finns bakom henne. Sedan kan ston som bevisligen visat att de är bra i avelsboxen ändå hamna utanför p g a t ex en dålig visning på treårstesten. De har ju då inte egna poäng från varken test eller tävling. Så som det är nu ger jag inte mycket för det som det är uppbyggt. Faktiskt så är det en av anledningarna till att klart överväger att sluta avla i ASVH och istället börja använda utländska förbund. Något som jag tidigare varit väldigt starkt emot när andra gjort men nu med dessa regler och inkonsekventa saker helt klart överväger.

Du är ju långt ifrån ensam om dina funderingar på att överge det självgoda ASVH som slagit sig för bröstet så länge att de blivit omsprungna av resten av världen.

För mig känns det misstänkt likt klubben för inbördes beundran, och har gjort i många, många, många år. Är det måntro för sent att vakna nu, när t o m Flyinge "flyttat utomlands"?

Jag kan hålla med om det är många underligheter i det här. Man vill att man ska få de bästa stona i avel för att gynna och för fram rasen. Men i samma andemening kan man sedan göra ett sto utan känd stam till selektionssto p g a tävlingsmeriter. Visst det är troligen en bra ridhäst men långt ifrån säkert att det är bra avelssto när man inte vet vad som finns bakom henne. Sedan kan ston som bevisligen visat att de är bra i avelsboxen ändå hamna utanför p g a t ex en dålig visning på treårstesten. De har ju då inte egna poäng från varken test eller tävling. Så som det är nu ger jag inte mycket för det som det är uppbyggt. Faktiskt så är det en av anledningarna till att klart överväger att sluta avla i ASVH och istället börja använda utländska förbund. Något som jag tidigare varit väldigt starkt emot när andra gjort men nu med dessa regler och inkonsekventa saker helt klart överväger.

Men de kan även bli selektionsston på sina avkommors resultat så om de trots egna "dåliga"/uteblivna resultat visat sig bra i avelsboxen samt har en exteriörvisning på unghästvisning/stambokföring med lägst 7 så får deras avkommor bevisa att de skall vara selektionsston. 3 bra avkommor och stoet blir selektionssto.

Är väl ganska vettigt att ston som genomfört ett test som talar för att de inte är några topptalanger och inte heller har bevisat genom resultat på tävling inte automatiskt blir selektionsston oavsett vilken stam de har. Så snart den fått 3 avkommor som visar att den faktiskt är riktigt bra i avelsboxen så blir den också berättigad till att bli selektionssto.
Hur skulle det annars gå till skall ASVH sitta och gissa att den där som inte visade någon talang alls på sitt test har nog supergener även om det inte syns så den gör vi till selektionssto ?

Jag köper ditt resonemang helt att de bästa stona ska i avel även om om just unghästbedömningarna kan vara väldigt missvisande. Att göra en bedömning på en eller två visningar som bara är någon kvart tjugo minuter kan ju bli hur fel som helst och man kan missa riktiga guldkorn där.
Men det jag inte köper är att ett obedömt sto utan stam kan bli selektionssto bara på tävlingsmeriter. Det handlar ju om avel och att föra rasen framåt med ett sådant sto vet man ju inte ens vilken ras hon tillhör.

Du är ju långt ifrån ensam om dina funderingar på att överge det självgoda ASVH som slagit sig för bröstet så länge att de blivit omsprungna av resten av världen.

För mig känns det misstänkt likt klubben för inbördes beundran, och har gjort i många, många, många år. Är det måntro för sent att vakna nu, när t o m Flyinge "flyttat utomlands"?
Risken är stor att man tappat och nu tappar ännu mer. Vet ju en del väldigt välmeriterade uppfödare som i princip redan helt övergett ASVH. Just för att de känner att de inte tillhör "klubben" och därför inte får en rättvis chans i Sverige. En chans som de får t ex i Tyskland.

Jag köper ditt resonemang helt att de bästa stona ska i avel även om om just unghästbedömningarna kan vara väldigt missvisande. Att göra en bedömning på en eller två visningar som bara är någon kvart tjugo minuter kan ju bli hur fel som helst och man kan missa riktiga guldkorn där.
Men det jag inte köper är att ett obedömt sto utan stam kan bli selektionssto bara på tävlingsmeriter. Det handlar ju om avel och att föra rasen framåt med ett sådant sto vet man ju inte ens vilken ras hon tillhör.

Inget obedömt sto kan bli selektionssto, utan stoet ifråga måste vara bedömt även om siffrorna inte finns på blup iom att de måste uppfylla exteriörkraven för att bli selektionssto.

Har själv ston som uppfyller kraven men iom att de inte är exteriörvisade i sverige så står de heller inte som selektionssto trots att meriterna är uppfyllda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka