Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Provat hööks fairfieldVad är det för typ av sele du har?
Min bröstsele har dubbla bukgjordar, men bröstan är lös och fästs bara i draglinorna
Fast jag undrar ännu hur spänt den del som troligen kallas däckelgjord ska sitta runt magen?
Okej så båda gjordarna ska spännas som en sadelgjord alltså. Det vet jag inte om det går med min den hängde som en båge under magen på hästen i storlek ponny men den behöver nog höjas lite men då behövs fler hål i remmen som går över manken/halsen men om man kommer kunna spänna den som en sadelgjord är tveksamt. I storlek shettis var bröstan alldeles för kort och selgjorden gick inte ens att spänna runt magen på hästen.Eftersom @skogaliten sagt det väsentliga angående vad för sele så svarar jag bara rakt av på detta; Den som sitter i däckeln brukar man säga att den ska spännas som ett skärp på en människa. Har du rätt sele, som nämnts här ovan, så drar ju hästen inte i däckeln utan i draglinorna.
Jag vill personligen dra åt lite mer men det är efter eget tycke och smak.
Har man en sele med fast brösta (den sämre varianten och/eller utan draglinor) skulle jag dra åt den som en sadelgjord.
Okej så båda gjordarna ska spännas som en sadelgjord alltså. Det vet jag inte om det går med min den hängde som en båge under magen på hästen i storlek ponny men den behöver nog höjas lite men då behövs fler hål i remmen som går över manken/halsen men om man kommer kunna spänna den som en sadelgjord är tveksamt. I storlek shettis var bröstan alldeles för kort och selgjorden gick inte ens att spänna runt magen på hästen.
Nu har jag inte tänkt köra heller bara köpa sele för skojs skull i värsta fall pulka efter hästen och ja den är inkörd. Det jag undrade om är ju ännu hur hårt man spänner remmen under magen som sitter fast i bröstan den som sitter i själva selen förstår jag givetvis man spänner som en vanlig sadelgjord. Typ den sortens sele som finns på hööks.Nä, bara däckelgjorden. Det var ju den du frågade om.
Den andra hänger under.
Det låter som om du kanske behöver köra med någon som kan både selar och körning. Det är inte som ridning att man kan skylla sig själv om man trillar av om hästen blir rädd.
Med vagn är allt mycket större. Mycket större! Och mycket viktigare. Allt är viktigare!
Är vagnen av bra kvalitet/hållbar? Är skaklarna av rätt längd? Är selen hållbar? Är den av rätt sort? Är den av rätt sorts läder/syntet? Är remmarna breda nog? Sitter bakselen rätt? Är allt rätt inspänt? Har du svängel? Har du draglinor?
Det är bara utrustningen. Sedan har du hästen.
Är det en häst som går att köra? Är den inkörd med släpa? Är den inkörd utan släpa? Är den inkörd med eller utan skygglappar? Vilka ljud tål den? Vad tål den för kontakt med skaklar, sele, remmar? Hur lätt är den att läsa av? Hur lätt kan DU läsa av den? Vad tål den för underlag? Tål den att saker skrapar i vagnen? Att vagnen hoppar över stenar?
Jag vet inte hur erfaren du är men lite reflekterar jag över okunskapen av selen och tänker att detta är saker du måste veta innan du sätter hästen för vagn.
Nu har jag inte tänkt köra heller bara köpa sele för skojs skull i värsta fall pulka efter hästen och ja den är inkörd. Det jag undrade om är ju ännu hur hårt man spänner remmen under magen som sitter fast i bröstan den som sitter i själva selen förstår jag givetvis man spänner som en vanlig sadelgjord. Typ den sortens sele som finns på hööks.