aglaonema

Trådstartare
På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man spänner den gjord som sitter fast i bröstan?

Vad har du tänkt använda selen till?

Hööks selen är endast lämplig till tömkörning. Liksom andra selar av samma typ, alltså med fast brösta och olämpligt placerade remmar och beslag.

Bröstan, alla remmar är väldigt smala, och bröstan kan inte röra sig oberoende från däckeln, som dessutom är mindre väl utformad.

Det här gör körning obekväm för hästen, och ökar risker med att det går snett i körningen.

Lägg till en tusenlapp och köp t.ex. syntetselen från Drive Out, eller nylonselen från Selar.se, så får du en korrekt utformad sele till lågt pris.

Börjes har bra selar, men i något högre prisklass (de har också en billig s.k. "skitsele").

Hööks har inte någon utrustning för körning av häst som går att rekommendera. (En gång i världen så gjorde de innovativa lokselar, men det börjar bli länge sedan nu).

Om du vet tillräckligt om selar och selning, går det oftast att hitta bra selar begagnat till mycket rimligt pris.

Annars, ta hjälp av någon som verkligen kan en hel del om körning för att skaffa utrustning som passar för din häst/ponny, och för den typ av körning du vill ägna dig åt.
Olika sorts körning kräver olika utrustning.

Om hästen/ponnyn inte är väl inkörd och varit körd regelbundet under många år, och du själv varit med om att köra in häst, så börja helst med lära dig dig körning med en redan rutinerad häst under ledning av körkunnig, och ta hjälp med att köra in hästen.
Blir det "fel" vid inkörning eller körförsök när hästen inte körts på länge, så kan det bli omöjligt att någonsin köra hästen igen, och det kan även börja krångla vid ridning.

En bröstsele ska alltså ha det som kallas för "lös brösta", och väl utformad däckel. Det ska finnas lagom många gjordar placerade på rätt ställen.

Fast jag undrar ännu hur spänt den del som troligen kallas däckelgjord ska sitta runt magen?

Eftersom @skogaliten sagt det väsentliga angående vad för sele så svarar jag bara rakt av på detta; Den som sitter i däckeln brukar man säga att den ska spännas som ett skärp på en människa. Har du rätt sele, som nämnts här ovan, så drar ju hästen inte i däckeln utan i draglinorna.
Jag vill personligen dra åt lite mer men det är efter eget tycke och smak.

Har man en sele med fast brösta (den sämre varianten och/eller utan draglinor) skulle jag dra åt den som en sadelgjord.

Gjordarna på hööks sele är så smala att jag inte skulle vilja dra åt någon av dem alls. Ser fruktansvärt obekvämt ut att få en så smal rem åtdragen runt kroppen.

Eftersom @skogaliten sagt det väsentliga angående vad för sele så svarar jag bara rakt av på detta; Den som sitter i däckeln brukar man säga att den ska spännas som ett skärp på en människa. Har du rätt sele, som nämnts här ovan, så drar ju hästen inte i däckeln utan i draglinorna.
Jag vill personligen dra åt lite mer men det är efter eget tycke och smak.

Har man en sele med fast brösta (den sämre varianten och/eller utan draglinor) skulle jag dra åt den som en sadelgjord.
Okej så båda gjordarna ska spännas som en sadelgjord alltså. Det vet jag inte om det går med min den hängde som en båge under magen på hästen i storlek ponny men den behöver nog höjas lite men då behövs fler hål i remmen som går över manken/halsen men om man kommer kunna spänna den som en sadelgjord är tveksamt. I storlek shettis var bröstan alldeles för kort och selgjorden gick inte ens att spänna runt magen på hästen.

Okej så båda gjordarna ska spännas som en sadelgjord alltså. Det vet jag inte om det går med min den hängde som en båge under magen på hästen i storlek ponny men den behöver nog höjas lite men då behövs fler hål i remmen som går över manken/halsen men om man kommer kunna spänna den som en sadelgjord är tveksamt. I storlek shettis var bröstan alldeles för kort och selgjorden gick inte ens att spänna runt magen på hästen.

Nä, bara däckelgjorden. Det var ju den du frågade om.
Den andra hänger under.

Det låter som om du kanske behöver köra med någon som kan både selar och körning. Det är inte som ridning att man kan skylla sig själv om man trillar av om hästen blir rädd.
Med vagn är allt mycket större. Mycket större! Och mycket viktigare. Allt är viktigare!

Är vagnen av bra kvalitet/hållbar? Är skaklarna av rätt längd? Är selen hållbar? Är den av rätt sort? Är den av rätt sorts läder/syntet? Är remmarna breda nog? Sitter bakselen rätt? Är allt rätt inspänt? Har du svängel? Har du draglinor?

Det är bara utrustningen. Sedan har du hästen.

Är det en häst som går att köra? Är den inkörd med släpa? Är den inkörd utan släpa? Är den inkörd med eller utan skygglappar? Vilka ljud tål den? Vad tål den för kontakt med skaklar, sele, remmar? Hur lätt är den att läsa av? Hur lätt kan DU läsa av den? Vad tål den för underlag? Tål den att saker skrapar i vagnen? Att vagnen hoppar över stenar?

Jag vet inte hur erfaren du är men lite reflekterar jag över okunskapen av selen och tänker att detta är saker du måste veta innan du sätter hästen för vagn.

Nä, bara däckelgjorden. Det var ju den du frågade om.
Den andra hänger under.

Det låter som om du kanske behöver köra med någon som kan både selar och körning. Det är inte som ridning att man kan skylla sig själv om man trillar av om hästen blir rädd.
Med vagn är allt mycket större. Mycket större! Och mycket viktigare. Allt är viktigare!

Är vagnen av bra kvalitet/hållbar? Är skaklarna av rätt längd? Är selen hållbar? Är den av rätt sort? Är den av rätt sorts läder/syntet? Är remmarna breda nog? Sitter bakselen rätt? Är allt rätt inspänt? Har du svängel? Har du draglinor?

Det är bara utrustningen. Sedan har du hästen.

Är det en häst som går att köra? Är den inkörd med släpa? Är den inkörd utan släpa? Är den inkörd med eller utan skygglappar? Vilka ljud tål den? Vad tål den för kontakt med skaklar, sele, remmar? Hur lätt är den att läsa av? Hur lätt kan DU läsa av den? Vad tål den för underlag? Tål den att saker skrapar i vagnen? Att vagnen hoppar över stenar?

Jag vet inte hur erfaren du är men lite reflekterar jag över okunskapen av selen och tänker att detta är saker du måste veta innan du sätter hästen för vagn.
Nu har jag inte tänkt köra heller bara köpa sele för skojs skull i värsta fall pulka efter hästen och ja den är inkörd. Det jag undrade om är ju ännu hur hårt man spänner remmen under magen som sitter fast i bröstan den som sitter i själva selen förstår jag givetvis man spänner som en vanlig sadelgjord. Typ den sortens sele som finns på hööks.

Jag lägger i regel tre år på en häst, från ettåring till fyraåring, innan jag anser att hästen är grundinkörd för släpande redskap. Vid ungefär fyra år, så introducerar vi vagn (oftast en åttahjulig skogsvagn eller ibland en fyrhjulsvagn av maratontyp), till en häst som är van vid att ha draglinor "runt benen", gnissel och skarammel, att stöta emot skaklar, röstkommadon och att stå stilla...

Då tränar vi systematiskt genom åren, för att förhoppningsvis ha fått fram en trygg stabil häst.

Körning är mycket riskablare än ridning. Går det lite fel kan det lätt bli väldigt mycket fel, och sluta med fysiska skador på både häst och kusk och en traumatiserad häst.

Om TS inte är gediget körkunnig, så behöver TS ta hjälp av någon som kan köra häst, anpassa sele etc!

Nu har jag inte tänkt köra heller bara köpa sele för skojs skull i värsta fall pulka efter hästen och ja den är inkörd. Det jag undrade om är ju ännu hur hårt man spänner remmen under magen som sitter fast i bröstan den som sitter i själva selen förstår jag givetvis man spänner som en vanlig sadelgjord. Typ den sortens sele som finns på hööks.

Nej, däckelgjorden är den som sitter i däckeln. Det var den du frågade om i inlägg #5. Den spänner man inte som en sadelgjord utan mindre. Personligen drar jag åt den mer men som en sadelgjord är onödigt.
Den andra, som sitter i bröstan hänger så löst att du kan ha en knuten näve mellan mage och rem.

Liknande trådar

Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
510
Senast: Fibusen
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: iNHALE
·
Utrustning Bröstan på min sele var med om en liten olycka och behöver sys ihop igen (och ersätta lite läder) men jag känner att jag inte skulle...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka