Sele till travare

L

LindaK

Jag ska eventuellt köpa mig en travare som tävlats tidigare, men jag tänker ha den till körning i skog och på vägar, eventuellt lite dressyrkörning också, för att det är nyttigt. Men vilken slags sele och vagn bör jag använda i början? Ska jag använda travsele och travsulky eller bröstsele och rockard? Min tanke var att kanske använda travutrustningen i början och sen om några månader, när vi känner varandra lite bättre, så introducera bröstsele och rockard, lite försiktigt (på inkörningsvis). Vad säger/tycker ni? Vore tacksam för råd!

Sv: Sele till travare

Ska du köra i skogen, dvs skogskörning så behöver du en loksele eftersom hästen drar tungt. Ska du köra dressyr och hobbykörning på t.ex grusvägar rekommenderar jag en bröstsele. Rekommenderar aldrig en travsele :) Sulkys har man på travbanan, i lopp. Att sitta i en sulky på en grusväg är inget jag rekommenderar. Egentligen brukar det inte bli så stor chock för travare att plötsligt köras med bröstsele istället för travsele, det enda de möjligvis reagerar på är bakselen.

Jag menade inte skogskörning=dra träd och liknande, utan att köra på skogsvägar.:D Blev lite luddig beskrivning av mig i början!:rofl: Sorry!

När jag började köra min kallblodstjej förra vinterna, hon var tränad för trav men aldrig startad, så använde jag mig av en travsele och speedkart (tror jag det var :o) därför det var vad jag ägde. Gjorde en simplare lösning med draglinor för att "vänja" in henne att med bröstan och inte selen, hade dock ingen baksele. Min simpla lösning bestod av taljor och ett rep med hakar, repet löpte längst efter skaklorna i taljorna o fungerade som en simplare draglinelösning. Lite svårt att förklara utan bild men vet att denna "metod" används inom travet.

Efter kanske 1-2 månaders körning, efter snöiga grusvägar och skogsvägar, så köptes en rejäl maratonsele och rockard in o här sitter jag nu o det enda jag ångrar är att jag inte köpte maratonvagnen som jag blev erbjuden i sommras :D

Ska du ändå köpa nytt så köp ordentlig utrustning på engång, bröstsele o rockar/vagn med svängel det tjänar du på i längden.
Vänj in pållen med bakselen genom att tömköra med den fastspänd i tex bröstan eller gjorden. O som så många andra säger känner du dig det minsta osäker ta kontakt med en tränare!

Lycka till i hästsökardjungeln :bump:

Jag vet vad du menar med hur du gjorde med din travsele. Har sett det på videon "Från slott till koja"Det är vad travet använder i tryckvagnarna. Tack för ditt svar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 836
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 985
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka