Sele till shettis

L

LiselotteA

Hejsan alla körglada!
Tänkte bara höra med er om ni tror att den här selen funkar till min lilla mini-shettis?

Jag ska börja köra honom i sommar, ( han är 20 år och inkörd sen länge), men jag har ingen bra sele...

Vad tror ni experter om denna?
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4787

Och måste man ha det där huvudlaget till, och om man måste det kan man ta bort skygglapparna?

Jag vill ha en sele med "baksele" (heter det så)?

Har någon tips om en bra och inte asdyr vagn också så mottages dessa med glädje..

och när jag ändå har er på tråden, om ni kan tipsa om en bra tränare i tömkörning i Östergötland så mottages dessa också med varm hand..

Ha en bra dag!

Sv: Sele till shettis

En minishettis har sällan plats för en brösta, köp en lätt loksele eller collersele istället, det tror jag passar betydligt bättre :)

Det beror på vart man letar, vi har bara haft lokselar till våra shettisar eftersom dom inte passat i nåt annat. Sen beror det ju på hur liten minishettisen är, men är den såpass liten så det inte går att hitta några selar som passar då tycker jag den är för liten för att köras öht.

Har du kollat på www.driveout.se
tror att du kan åka dit för att testa selar, iaf så är det ju ganska nära dig.

Det beror på vart man letar, vi har bara haft lokselar till våra shettisar eftersom dom inte passat i nåt annat. Sen beror det ju på hur liten minishettisen är, men är den såpass liten så det inte går att hitta några selar som passar då tycker jag den är för liten för att köras öht.

ja det finns till shettis men lycka till att hitta till mini. sedan är det ju så att minisen ska vara ädlare än shettisen så den borde ha lite mer plats för bröstan.
ta hem den och prova.. passar den inte så har du öppet köp.
ja skygglapparna går att ta bort. en erfaren sadelmakare kan lösa det åt dig.
annars tycker jag att den selen ser ok ut men det vet man aldrig förren man tar i den...

ang vagn så gillar jag själv den lilla fyrhjuliga vagnen som finns hos pagmar www.jaboruder.se annars så funkar en globusrockard...

Delvis KL..

Svarar alla...

Tack för alla tips!
Jag har kört honom innan med en bröstsele, och jag är ju inte expert på just körning, men jag tycker bröstan ser ut att sitta bra där den gjorde på den selen. Tyvärr var det ingen sån där baksele på, och jag skulle vilja ha det på den jag köper.

Han är 78 cm hög, och han tycker det är jätteroligt att bli körd. I full kondition så drar han i alla fall 150 kg typ... Men jag vill ha en lätt vagn som inte väger så mycket, och så får han bara dra en i vagnen, och jag vägen 58 kg, så jag tror faktiskt att han mäktar med det.. annars säger han väl till om det blir för tungt..

Men det är inte alltid lätt att hitta saker som sagt, eftersom han är så liten..

Men TACK! för alla tips... jag återkommer när jag ska sela också... hi hi hi.. med alla dom här remmarna vet jag ju inte hur det slutar...

Ha en bra dag!:banana:

När du ändå är där så berätta om dina behov av hjälp, det finns massor av körfolk i Östergötland och i fjordingkretsar hittar du de trevligaste människor som finns. På lördag träffas de alla i Segorp och rider dressyr, kom och titta!

Vad den är gjord för och vad den passar till för hästar är ofta inte samma sak. En minishettis behöver inte ha plats för en brösta bara för att resten av selen passar en minishettis eller falabella, det beror ju på hur hästen är bygd. Ska bröstan få plats på den lilla ytan mellan bogspets och strupe så behöver den oftast vara såpass smal att den blir för klen att dra med istället.

När du ändå är där så berätta om dina behov av hjälp, det finns massor av körfolk i Östergötland och i fjordingkretsar hittar du de trevligaste människor som finns. På lördag träffas de alla i Segorp och rider dressyr, kom och titta!

Ja, varför inte! Kanske tar mitt pick och pack och drar iväg dit en sväng, och söker efter en bra tränare i tömkörning...

Tack för tipset!:)

Jag får nog helt enkelt bege mig till butiken som jag vart rekomenderad till, så ett proffs får prova ut en sele..

Men man borde ju tycka att en sele som skrivs vara passande till en viss typ av häst verkligen borde vara det... och att även de som utvecklar selarna har kunskapen om hur en sådan häst är byggd! :)

Ja man kan ju tycka det, men många som har ínternetbutiker är självlärda och säljer det som folk som handlar via nätet vill ha, billiga selar med snabb leverans, och så länge folk köper så kommer det ju att säljas, men det är inte säkert att personen bakom har någon direkt kunskap om vad som passar eller hur det ska sitta, inte på mer än grundläggande nivå iaf. Säger absolut inte att det är så överallt eller att alla som handlar via nätet köper sämre grejer, men det är ju helt klart en större andel där än om man går till en "riktig" selmakare.

Jag får nog helt enkelt bege mig till butiken som jag vart rekomenderad till, så ett proffs får prova ut en sele..

Men man borde ju tycka att en sele som skrivs vara passande till en viss typ av häst verkligen borde vara det... och att även de som utvecklar selarna har kunskapen om hur en sådan häst är byggd! :)

kan du inte lägga ut en bild på din plutt (obs i positiv mening mina småttisar kallar jag också pluttar) så vi ser hur selläget ser ut. OBS från sidan och från den manfria sidan (som ska vara den vänstra sidan)

Jag håller med Nussikan, en loksele eller coller vore bättre.
Att specialsy lokor eller coller åt en sån liten häst borde väll inte bli så dyrt:angel:
Dels tror jag ponnyn passar bättre i en sådan seltyp och sen kan den dra på ett annat sätt.

Annars är de nog ingen som kan svara på om den där selen passar just din ponny!
Ring/maila företaget om mått på selen helt enkelt, och mät sen ponnyn.
Om du inte kan prova direkt förstås!:)

Zarro: Skriver ett företag att en sele passar till en viss sorts häst så stämmer det väldigt ofta... inte!
Ofta är selarna stora i storlekarna.
Köpte för ett par år sen en giggsele till min shettis, där allt passade bra till en b-ponny, utom bakselen som utan vidare passade fint på en fjording. Nu funkade giggselen iof att använda till den lilla körning jag har sysslat med hittills, fast med annan baksele förstås.

Men nu när jag har lånat en loksele av en kompis och tränat med under våren så kommer bröstselen att hängas undan, och en egen loksele kommer att köpas in. Min häst går mycket bättre och stadigare på lokselen än med bröstselen, att det var så stor skillnad att köra på de olika seltyperna visste jag inte alls innan.

Senast ändrad:

Jag håller med Nussikan, en loksele eller coller vore bättre.
Att specialsy lokor eller coller åt en sån liten häst borde väll inte bli så dyrt:angel:
Dels tror jag ponnyn passar bättre i en sådan seltyp och sen kan den dra på ett annat sätt.

Annars är de nog ingen som kan svara på om den där selen passar just din ponny!
Ring/maila företaget om mått på selen helt enkelt, och mät sen ponnyn.
Om du inte kan prova direkt förstås!:)

räkna på 1500-3000 för lokorna sedan är det dragläder och montering av lokorna också.

Han är 78 cm hög, och han tycker det är jätteroligt att bli körd. I full kondition så drar han i alla fall 150 kg typ... Men jag vill ha en lätt vagn som inte väger så mycket, och så får han bara dra en i vagnen, och jag vägen 58 kg, så jag tror faktiskt att han mäktar med det.. annars säger han väl till om det blir för tungt..

Men det är inte alltid lätt att hitta saker som sagt, eftersom han är så liten..

jaboruders lilla fyrhjuling väger bara 60 kg och rullar mycket lätt. du springer lätt själv med den efter dig utan att känna mycket av den..

Liknande trådar

R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 603
Körning Dum fråga kanske, men det var så längesedan jag hade ponnysar att köra. Går ju inte att jämföra med ardennern som bara arbetade här på...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: Anna_
·
Körning Nu har jag äntligen bytt ut travselen mot en bröstsele, som jag dessutom hittade till ett riktigt bra pris begagnat! :banana: Som en...
Svar
11
· Visningar
1 769
Senast: mazariin
·
Körning Jag måste få fråga er som kan det här med körning :) Till våren kommer jag förmodligen att låna in en shettistjej till mitt stall...
2
Svar
25
· Visningar
3 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka