sele till shettis

Anna_

Trådstartare
Ni som kör shettis, om ni skulle köpa en ny sele vilken skulle det bli då? Är det någon som har erfarenhet av Zilco, Drive Out Diplomat, Imperial Basic, Web-Tech eller något annat upp till ca 5000 kr? Vad tycker ni om kvalitet, passform mm?

Sv: sele till shettis

Kan svara lite för Imperial Basic då det är en sådan som Lakej har. Detta är en Basic-sele finischen (stavning?) är inte mycket att skryta över. Sen är har vi blivit lite besvikna på kvalitén då den ganska tidigt tappade färgen på bla bakselen, däckeln har tappat form och blivit för mjuk det är som ingen styrsel kvar i den pga detta måsten den ev stoppas om. Han har haft selen i 4 år nu tror jag. Storleksmässigt finns det även lite att fundera över, den är VÄLDIGT stor i storleken, Lakej har en minishettis (han är 95 cm o inte direkt nätt i typen) och de flesta remmar är inspända på max...hur skulle den sitta på en "riktig" minishettis då ;)
Vi har bestämt att det kommer att bli en ny brun Ideal Harness med French Collar till Lakej här framöver, han måste ju snyggas till om dom ska starta MSV nästa år ;) sen ska han självklart ha en BRA sele med BRA passform vilket idealen håller på att tappa som sagt.
Har ju en Ideal till Epona och är mycket nöjd med den selen, tycker att dom är snyggast i sin prisklass.

Lycka till i seledjungeln ;)

Senast ändrad:

Aha, vi har ju en Imperial Sport till den stora och jag hade väl hoppats lite på att Basic skulle vara i samma underbara läder, men för det så får man väl hosta upp de där extra tusenlapparna förstås :grin: Då stryker jag den från listan, tack!

Ideal tycker jag är fin men ganska stelt och klumpigt läder? Och jag har bara sett en fullstor, vet du hur passformen på shettis är? Mina är ju lite större än Boppe, men det skiljer väl inte så jättemycket.

Han har väl en frensh collar redan nu? Har ni köpt den separat?

Jo han har en french nu som vi köpte i efterhand till honom, men ska han få en brun sele måste han ju ha en brun french oxå ;)
Idealen vi har till Epona o Frans är den kraftiga maratonmodellen så den har varit styvare hela tiden ffa om man jämfört med Boppes som varit jättemjuk från dag 1, men då har den hållit formen mycket bättre oxå. då Har inte klämt så mycket på Ideals ponny men den är fin, Gunilla hade med sig just en brun i ponny storlek till Villvattnet förra helgen o den va superfin!

Ska du byta sele till båda små?

nej det får räcka med en ny, det är ju inte så ofta vi kör båda samtidigt (förutom när vi använder parselen :D )

men den ena börjar bli utnött i gjorden och den andra gillar jag inte alls däckeln och skakelhållarna på. så en ny tänkte jag kosta på.

skulle ju vara intressant att veta hur storleken och passformen är på Ideal till shettis.

Zilco och Drive Outs nya egna sele är jag också nyfiken på, är det ingen här som har såna?

Intressant läsning här om selarna.
För mig står valet mellan en Ideal eller Drivouts egna sele.
Fast Driveouts sele i shettis storlek har de slut hemma just nu och beräknad leveranstid ca 8 veckor..

Anna-Carin

Jag har då än så länge en loksele av okänt märke och en Pfill sele.
Det är ju först nu jag har börjat KÖRA Pegasus riktigt så vi har klarat oss så här långt.
Det skiljer ju inte så mycket i pris på Idealen och Driveouts sele så. Jag har ju haft Ideal selen till de stora hästarna och varit mycket nöjd med den.

ja idealselen har jag också provat. Driveouts är ju ny så det är väl svårare att få någon recention av den...

Det kanske får bli en Ideal då trots allt :) Men är det nån som vet hur storlek/passformen är på shettis?

Jag är oxå på jakt efter en sele till min lilla shettis kille, har kollat på drive outs economic men vart hittar man den ni pratar om, idealselen?

Jag köpte en Zilco parsele för tio år sedan - visserligen körde jag par bara sporadiskt - men den fungerar bra idag. Den är, i stort, syntet (endast bärytor i läder) som är en nackdel på vintern när remmen blir stel i kylan...
Detta svarar inte på frågan om shettis-selar bara om mina erfarenheter med Zilco

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för sele du har nu? Visst är den också i något syntetmaterial?

jag har idealselen till shetland. Jag är väldigt nöjd med den, passformen är mycket bra och kvalliten är bättre än förväntat! Jag har haft den i 2 år nu men den ser fortfarande nästan ny ut trots daglig användning. Mina ponnyer är runt 100 cm båda två men den har även legat bra på både mindre och större ponnyer som varit här på körträning.

Det enda jag har att klaga på är att remmen över ryggen som håller bakselen var otroligt lång men med nya hål så fungerar det ändå.

Jag ska köpa parsele och det blir garanterat en ideal!

Vad är det för sele du har nu? Visst är den också i något syntetmaterial?
Grundselen är läder (Huskinsons, England - köpte ca '94 och fortfarande som ny) men jag bytte ut bröstan för en Zilco Empathy (från DriveOut) för något år sedan - och den också är jag mycket nöjd med - Den delen är syntet.

tack, det låter bra. det lutar åt att det får bli en sån för mig också :)

så var det ja! jag tyckte att resten var aldeles för läderlikt för att vara syntet, men det var väl bröstan som inte stämde.

Jag har en ideal med fransk brösta, är väldigt nöjd. Valde bort den vanliga bröstan och la till några hundra och fick en fransk istället (tack selar.se). Kör två hästar 2-3 gånger i veckan. Den är i kanonskick fortfarande (1,5 år gammal tror jag).

Liknande trådar

Körning Jag ska köpa loksele till mitt russ och tycker att det är enklast att köpa ny alternativt begagnad från företag. Kan någon möjligen ge...
Svar
1
· Visningar
1 638
Senast: fejt
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 986
Senast: shia
·
Körning Har köpt en ny (beg.) tvåhjulig vagn, typ rockard/gigg och behöver hjälp att välja vilken sele jag ska köpa. Kör lite för hobbybruk då...
Svar
10
· Visningar
3 443
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt