Sele till fjording

TeamVM

Trådstartare
Hej!!

Jag är ny här på körforumet men jag hoppas att ni ska se mig mycket här framöver för jag har äntligen köpt en vagn till min fjording! :laugh: Han är inkörd sedan tidigare och jag har även provat att köra honom själv och han är hur duktig som helst.

Nu till anledningen till att jag startade tråden: det går ju inte så bra att köra utan sele så det ska jag också köpa nu :p Vad har ni fjordfolk för selar till era pållar? Vilken storlek? Det är en bröstsele med vagnsdäckel jag ska ha. Har funderat på Zilco Debut/Classic med empathy brösta eller Ideal med french collar, någon som vet om de selarna är bra och om de funkar till 4-hjulig vagn?

Mvh Matilda :D

Sv: Sele till fjording

Jag har nyss köpt Driveouts nya sele Diplomat, inte till fjording utan till shettis, men jag vill ändå rekommendera den. Härligt läder och bra pris! Mycket bättre läder än Idealselen, den selen skulle jag inte vilja ha. Fransk eller empathy-brösta borde ju gå att köpa till den selen också.

Tack för tipset!! Den såg jättetrevlig ut OCH var dessutom billigare än idealselen :eek: Idealselen är helt avskriven för min del nu, om det finns billigare och bättre alternativ så är det ju mkt bättre!

Någon mer som har erfarenhet av DriveOut Diplomat eller Zilco? Andra förslag mottages också tacksamt :laugh:

Jag frågade också här om precis de selarna ganska nyligen men det var ingen som svarade som hade testat Diplomat då (den är ju ganska ny). Zilco har selar av två olika material, den ena selen är av vävband typ sånt som är i grimmor, så det kanske man inte vill ha..? Men den som är i konstläder verkar ju få gott betyg.

Jag har Drive outs french collar och är jättenöjd. Den är ullstoppad och rejält sydd (jobbar själv med "tung" sömnad). Någon som kan mer om selar än jag ville ha fästet för draglinorna lite högre upp dock. Men jag har bara hört det från en enda, sedan har resten av funktionsfunktionärerna inte sagt något om det.

Det som också är bra med att välja det märket är ju att servicen är de själva så att säga och det är inte fy skam. De är mycket service minded och bor ju i Sverige och det är deras eget märke.

Jag skulle kunna tänka mig att ha en zilco hemma som man bara kan skölja av och slippa tvätta mer än att det ska vara funktionellt.

Jag har bytt ut bröstan till min vanlig sele med en Zilco empathy brösta (från DriveOut) och är väldigt nöjd med den. För ett par veckor sedan lånade jag den till en tjej som skulle köra min rockard med sin fjording på en tävling. Hästen gick riktigt mjuk och fin - han också trivdes med den.

Okej jo det var Zilco Classic (konstläder) som jag tänkte köpa i så fall, den som är i "nylonaktigt" material heter Tedex.

Ja de verkar vara väldigt bra på DriveOut, och ett stort plus är att jag inte har jättelångt till deras butik så när det är dax att köpa sele så kan jag åka dit och klämma o känna ;)

Roligt att höra att du är nöjd med den, den verkar ju vara jättebra utformad och väl genomtänkt! :)

Bra att du avskrivit Ideal selen ;) Vi har en sådan och en Zilco med empathy brösta som vi använder till våra (3) nordsvenska brukshästar och den fungerar mycket bra till dem alla. De har rätt så lågt ansatt hals och med Ideal bröstan så blir den liggande på bogspetsarna och det blev "märk" i pälsen eftersom bröstan rörde sig lite fram och tillbaka efter hästens steg. Med empathy bröstan så kan vi höja den så att bogspetsarna blir fria och bröstan ligger still. Vet också fler som tävlar i högra klasser som har börjat använda denna sele och trots att de var skeptiska i början så är de mer än nöjda nu.
Har säkert länkat till denna bilden innan men gör det igen ;)
29208347.jpg

Fint ekipage!! Det ser ut att gå undan ;)

Är det Zilco Classic ni har eller är det ngn av deras andra modeller? Hur är den i materialet?

Jag har bytt ut bröstan till min vanlig sele med en Zilco empathy brösta (från DriveOut) och är väldigt nöjd med den. För ett par veckor sedan lånade jag den till en tjej som skulle köra min rockard med sin fjording på en tävling. Hästen gick riktigt mjuk och fin - han också trivdes med den.

Snart tror jag att Tiger och jag bokar ett möte med dig och din brösta :D

Ja det är en Zilco classic och den passar våra nordsvenskar mycket bra. Dock tror jag att det finns olika däcklar för denna däckeln är alldelse för dåligt stoppad för att kunna användas till vårt halvblod som har mer manke. Kvalitén i plasten är mycket bra och när man tvättat selen så vet man inte ens vilka hål man har använt :) Vet iallafall 2 VM kuskar som använder just denna sele men det är flera om använder plastselar av god kvalité. Dock kan de ju bli lite stela (vid anspänning) om det är flera minusgrader ute men vi förvarar vår i uppvärmd selkammare. Vi säger "Aldrig mer en lädersele i vardagskörning" för det är bara till att skölja av selen efter använding sen är den som ny igen. Ska man ut på tävling så använder man lite diskmedel också så skiner den :rofl:

Min fjording har en loksele att dra trilla och såsmåningom släde med, och en bröstsele från driveout (Economic) som jag kör giggen med men den är såklart silettdäckel på.. Min har ändå rätt så bra med plats för bröstan, inte alla fjord som har :)
Storlek cob i selen har jag här, men då har jag fått göra nya hål till däckeln (för smal fjord :D), resten är lagom. Bakselen har jag haft från B-ponny till D-ponny så den är väldigt ställbar ;)

Liknande trådar

Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 210
Senast: Vogue
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 541
Senast: Egonson_
·
Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 425
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur