Sele till D-ponny

Fina

Trådstartare
Jag har funderingar på att så småningom köpa en sele till min d-ponny. Så nu har jag lite frågor till er som är bra på det här med utrustning.

Jag ska bara "mysköra" lite i skogen och så. Pålle är körd förut men man kan inte kalla henne inkörd. Vad ska jag satsa på för sele? Har ju inte tänkt att lägga några stora pengar på det, det behöver inte vara en finsele precis. Men något som fungerar bra. Ny "simplare" modell eller begagnat? Vad är bäst?

Tar gärna emot tips när det gäller vagn också!

Jag är kass på det här området :rofl:

Sv: Sele till D-ponny

Billigast är absolut eqiulex.se eller driveout.se som har billiga pfiffselar.

jag rekommenderar helst dem till de med mindre ponnyer.

Till dig skulle jag vilja rekommendera en idealsele från Börjes. En Holländsk sele som har snabbkopplingar och ganska snyggt utseende för den billiga pengen. I samma prisklass finns även två seler på equilex.se samt selar.se

Det viktigaste är iallafall att du hittar en sele som har lös brösta, och där baksele och draglinor ingår.
Din rockard ska helst ha högt säte så du ser var du kör, och fjädring, samt en svängel på rockarden.

Ta kontakt med någon i din närhet som kan hjälpa dig passa in allt, utbilda dig inom körning och säkerhet vid körning. kanske finns det en körsektion där du bor?

Vad är det för dponny? och vad gör ni idag?

Tack :)

Det är en korsningsponny (NF, hbl, russ). Hon blir 15 år i år. Provade att köra med lite hjälp och lånad utrustning för ett par år sedan. Det märktes att pålle tyckte det var kalaskul, men det hela rann ut i sanden så att säga. Hon var hur lugn som helst, det enda var skacklorna (stavning?) som var lite läskiga. Nu rider jag henne, mest i skogen. Ska försöka få henne dräktig i sommar så det här med körningen kommer nog längre fram. Mest för att det blir trevlig omväxling för både henne och mig!

Ska ta reda på var jag kan lära mig mer. Får öva lite på min snälla flicka nu så jag kan klara att köra in en ev. bäbis sen :D

Är det bra kvalitet på börjesselen alltså? Man har ju hört allt möjligt om sadlarna... så jag hade i tankarna att selarna kanske var samma sak...

Den selen från Börjes är en Ideal hardness och den sälj även av Drive Out. Det är en mycket bra sele för den prisklassen och den kan jag rekomendera varmt. Har själv en som jag är mycket nöjd med. Inte samma kvalite på lädret som Tärnsjö men klart godkänd. I ditt område, Östergötland så är det få klubbar som håller på med körning. Men du kan kontakta Åkerbo-rid och körsällskap, de har en körsektion som är mycket engagerad. De har träningar, clinicer mm. Gå in på deras hemsida så hittar du telnr till de som håller i körningen.
Lycka till! :bump:

Jo, Drive Out ligger i Östergötland så dit kan du ta dig för att titta, de säljer även vagnar av bra modell.:banana:

Tittade på bilderna på hemsidan och vagnarna ser trevliga ut :) Men hu vad mycket pengar det blir! Men men... så är det att ha häst. Får börja med selen, måste iaf tömköra o så ett tag, har inte gjort det sen vi provade att köra henne... :D

Du måste komma ihåg att selar och vagnar tar plats också. Du vet hur mycket kritik jag fick för dom.. Det står bara i vägen eller hänger och skräpar.. :mad:

Liknande trådar

Körning Hej! Har varit och kikat på en liten B-ponny att ha till lite lättare körning på hobbynivå. Ponnyn är körd sen tidigare, men med en...
Svar
1
· Visningar
1 238
Senast: Presto
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·
Körning Har lite småplaner på att ta upp körningen med min connemara. Han kördes när jag köpte honom av uppfödaren för 5år sedan men sen dess...
Svar
6
· Visningar
1 659
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka