Sele till a- OCH b-ponny - går det??

bettysmatte

Trådstartare
Jag ska skaffa ny sele och vill att mina hästar ska kunna "dela på" en sele helst. Måtten på min b-ponny islänning är brösta 90 cm och omfång (bakom frambenen) 160 cm. Shettisens mått på brösta är 77 cm och omfånget ca 140 cm. Är de alldeles för olika i storlek, eller kan jag hitta en bröstsele som passar båda? Vad tror ni?

Sv: Sele till a- OCH b-ponny - går det??

Hej!

Du bör ju gå efter det större måttet, sen får du ju se hur stora inspänningar du kan göra - och om det inte går att spänna in kan du ju tex köpa en mindre brösta och baksele!
Hör efter med säljaren/butiken!

Kolla på Cliffords

Om du tänker på en "skitsele" - med fast brösta och läderdäckel får du säkert inte lika stora problem att växla sele mellan hästarna - men körningen kan bli otrevlig för dom istället.

Mvh Lisa

låter svårt att genomföra... jag har 2 shettisar som har två olika storlekar, de kan inte dela sele....

Borde vara lättare att få en giggsele/marathonsele att passa olika storlekar på ponnyer än en sk "skitsele" med fast brösta. Finns ju fler inställningsmöjligheter på en "3 delad" sele. Kolla på denna sida (norsk visserligen), http://www.nor-pol.no/, och under länken "Hvilken størrelse trenger jeg på Ideal seletøy." så kanske du får ett hum om vilka möjligheter som finns. Storlekarna lappar ju över lite grann iaf. Annars kan du säker rådfråga ngn på Börjes...

Lycka till med letandet!

//M

Liknande trådar

Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 645
Senast: Saeta
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 677
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka