S

swanpis

jag har absolut ingen koll på det här med selar över huvud taget.
hur många olika sortes selar finns det?
vad är det för skillnad på bogsele och "H-sele"?
vad använder ni för sela och varför?

Mvh Freddie:bump:

Sv: selar

Hur många olika sorters selar som finns har jag ingen koll på, men dom tre vanligaste heter H-sele, Bogsele och bröstsele.

H-selen som är vanligast har ett magband, ett halsband och sedan ett band på ryggen som löper från halsbandet till magbandet, viktigt här är att ringen man fäster kopplet i ska sitta längst bak på ryggbandet, alltså inte i mitten utan vid magbandet.

Bogselen har ett magband precis som H-selen men sedan har den ett band som löper runt bogen + några remmar på ryggen som man kan justera och dra i för att få den att sitta bra.

Bröstselen är i princip en H-sele fast med ett band som går mellan frambenen på kaninen.

Själv föredrar jag H-selen då den ger renare signaler och inte glider lika mycket som Bogselar brukar göra, dom brukar liksom hamna lite på sniskan hur man än spänner. Dessutom är den lätt att ta sej ur

Bröstselar är igentligen dom som sitter bäst (dvs om man hittar en i rätt storlek) då den inte kan glida särskillt mycket.

Jag brukar resonera såhär: Lugn kanin - H-sele
Stressad/virrig kanin - bröstsele.

Bogsele är jag inget fan av, men jag använder det då vissa av mina trivs bäst i dom. Så du får gå efter vad din kanin verkar trivas bäst i.

Den typ av sele som arrows beskriver som bröstsele verkar vara en som ser ut som h-sele men dessutom med ett band mellan frambenen? Det jag kallar bröstsele har ett band framför frambenen, ett band bakom och ett band mellan, inget på ryggen.
Båda de typer av selarna finns ju iaf.

På de kaniner jag har nu använder jag h-sele då det är vad jag börjar med på alla kaniner och dessa funkar bra på det. Har nog använt de flesta seltyper dock.

tack för bra svar, börja klarna nu ;)

vilka selan används till vad?
alltså vilka selar är vanligast i kaninhopp, utställning osv.

selar använder man mej veterligen inte i utställning :D

i hoppning är de tre selar jag räknade upp i tidigare inlägg vanligast, och av dom upplever jag att H-selar är vanligast, sedan bogselar och sist bröstselar(som för den delen inte absolut inte är ovanliga).

Den selen som Jenka nämnde är kanske inte jättevanlig, men jag vet minst tre kaniner som har sådana.

haha, som sagt har jag ingen koll alls på det där med kaniner tyvärr (nyintresserad):D
däremot lär man sig något nytt varje dag ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Omröstning Omröstning
Foder & Strö Höanalys uppfattar jag hos många som ett absolut måste Och lite av en ”trend” Och övertro. Skillnad i om hästen är skogsmulle...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
7 199
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Efter graviditet har jag fått så sjukt torra slemhinnor och hud. Läser att många fått god hjälp av havtornstabletter. Men det finns ju...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
5 944
Senast: sthu
·
Övr. Hund Jag funderar på köpa en springer att ha på cykel för att kunna cykla på trafikerade vägar utan ett koppel i handen för att ta oss till...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: dobbis
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25