Sv: selar
Hur många olika sorters selar som finns har jag ingen koll på, men dom tre vanligaste heter H-sele, Bogsele och bröstsele.
H-selen som är vanligast har ett magband, ett halsband och sedan ett band på ryggen som löper från halsbandet till magbandet, viktigt här är att ringen man fäster kopplet i ska sitta längst bak på ryggbandet, alltså inte i mitten utan vid magbandet.
Bogselen har ett magband precis som H-selen men sedan har den ett band som löper runt bogen + några remmar på ryggen som man kan justera och dra i för att få den att sitta bra.
Bröstselen är i princip en H-sele fast med ett band som går mellan frambenen på kaninen.
Själv föredrar jag H-selen då den ger renare signaler och inte glider lika mycket som Bogselar brukar göra, dom brukar liksom hamna lite på sniskan hur man än spänner. Dessutom är den lätt att ta sej ur
Bröstselar är igentligen dom som sitter bäst (dvs om man hittar en i rätt storlek) då den inte kan glida särskillt mycket.
Jag brukar resonera såhär: Lugn kanin - H-sele
Stressad/virrig kanin - bröstsele.
Bogsele är jag inget fan av, men jag använder det då vissa av mina trivs bäst i dom. Så du får gå efter vad din kanin verkar trivas bäst i.