Sel anpassning och bogfrihet?

K

kbr

Hej finns det någon bra sida där man förklarar på ett bra set hur en sele ska vara placeras för att ge bogfrihet och även uppassning.

/Karin

Sv: Sel anpassning och bogfrihet?

Det är ju jättesvårt. Man måste nästan bedömma från häst till häst.//bonny

Jag har en häst som inte är inkörd utan vi tömkör henne mycket. Saken är den att hon har haft sadelproblem och är väldigt känslig för när något ligger nära bogarna eller tar i armbogen.

Nu har min mor tagit henne för jag har inte tid och hon kommer att tömköra henne en del men hon har mycket av den gamla synen på plasering av både sadel och selen så jag behöver någon bra konkret och informations sida som kan få henne att förstå varför det är så viktigt.

Det måste väll finnas någon eftersom körningen har blivit så stor ?

/Karin

Ursäkta, men har den? Det låter jättekul att den allmänna uppfattning är att körningen växer. :)

Internet är fortfarande lite efter vad gäller körning, mest kunskap vad gäller lokselar sitter hos de kvinnor och män som arbetar med lokselar, de sitter inte vid datan :)

Några sidor med lite info:
Kuskringen.nu Gå in på Om körsport-seldon
driveout.se
cliffords.se Körskolan

Här en jättefin och bra sida om inkörning och allt annat man vill veta om brukskörning. http://www.pinge.eu/hestarna.htm
'
Hoppas ni kan hitta någon som kan hjälpa er med utbildningen av er blivande körhäst!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 600
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar