Sekretessbrott, anhöriga?

Och om nu personen i fråga vägrar att svara, och detta sker flera gånger per vecka..hur tror du polisen prioriterar den anmälan efter att ha ryckt ut femtioelva gånger innan?
Det är då både samhällsekonomiskt riktigt, säkerhetsmässigt riktigt att en person som inte klarar av sitt ADL utan hjälp, att han eller hon själv uppger en kontaktperson som hennes hjälpredor kan ringa. Antingen inom vården eller en privat.
Att jag utgår ifrån "ringt anhöriga utan tillåtelse när de inte kunnat nå brukaren direkt." Det tyder ju på att det hänt fler ggr.
Men du det spelar liksom ingen roll. Det är fortfarande inte tillåtet att ta kontakt på ett sätt som bryter mot sekretessen.

Men du det spelar liksom ingen roll. Det är fortfarande inte tillåtet att ta kontakt på ett sätt som bryter mot sekretessen.
Må så vara, men vad skulle det stå i bladet om målpersonen hittas död. hjälpredorna har ju gjort det som de ska. de har telefonledes upprätthållit kontakt..De får inte välja alternativa vägar och polisen har knappast tid att vara hjälpredor. Att målpersonens stolthet naggas i kanten är ett lågt pris i detta sammanhang. Och lösningen är ju enkel. Ett alternativt telenr då målpersonen inte svarar.
Och på vilket vis bryter det mot sekretessen att söka efter föräldrar eller syskon på nätet för att få den informationen? Jag använder dagligen nätet för att ta reda på folk som jag ska ha kontakt med. Skaffa information om dem jag ska göra affärer med och så vidare. Det handlar ju om offentlig info. Vad de inte får göra är väl att lämna info....

TS uppger ju inte att det handlar om en vårdtagare, eftersom det är en personalansvarig som ringt anhöriga kan det ju handla om en personal eller arbetssökande det gäller o då är sekretesslagen inte tillämplig, även om tilltaget att ringa anhöriga är horribelt.

Handlar det om vård (HSL) eller är det omsorg det handlar om (LSS och SoL)? Det är olika huvudmän (HSL och LSS kan vara både landsting och kommun beroende på insats, medan SoL bara tillämpas i kommun), vilket gör att det är olika ställen man vänder sig till.

Jag jobbar inom socialtjänsten och enligt SoL. Hade det varit jag som gjort fel hade det först gått vidare till chefen och en massa handlingsplaner och sedan antagligen en anmälan till IVO via lex Sarah.

Må så vara, men vad skulle det stå i bladet om målpersonen hittas död. hjälpredorna har ju gjort det som de ska. de har telefonledes upprätthållit kontakt..De får inte välja alternativa vägar och polisen har knappast tid att vara hjälpredor. Att målpersonens stolthet naggas i kanten är ett lågt pris i detta sammanhang. Och lösningen är ju enkel. Ett alternativt telenr då målpersonen inte svarar.
Och på vilket vis bryter det mot sekretessen att söka efter föräldrar eller syskon på nätet för att få den informationen? Jag använder dagligen nätet för att ta reda på folk som jag ska ha kontakt med. Skaffa information om dem jag ska göra affärer med och så vidare. Det handlar ju om offentlig info. Vad de inte får göra är väl att lämna info....

Fast man lämnar ju info då oavsett om man inte säger något .. HEJ, detta är från hemtjänsten osv osv XX svarar inte i telefon.. - anhörig Nähä , jag visste inte ens att hen hade hjälp från hemtjänsten!

.

Att målpersonens stolthet naggas i kanten är ett lågt pris i detta sammanhang.

Vi talar inte om stolthet här utan om självbestämmanderätten, det är inget lågt pris! Tvärtom!

Patientens självbestämmanderätt är en ledande princip inom social- och hälsovården. Enligt patientlagen ska vården och behandlingen ges i samförstånd med patienten.

Principen framhåller frivilligheten i att söka vård eller klientskap samt i att samtycka till olika vård- och andra åtgärder. Självbestämmanderätten innebär att patienten har rätt att delta i beslutsfattandet som gäller honom själv. En åtgärd eller ett ingrepp som gäller hälsan kan endast utföras om människan har gett sitt samtycke av fri vilja och med vetskap om alla de omständigheter som påverkar beslutet. Patienten har också rätt att fatta beslut som kan skada den egna hälsan eller livet och rätt att vägra ta emot planerad eller redan inledd vård eller behandling. De som deltar i vården ska respektera patientens egna beslut.

https://www.valvira.fi/web/sv/halso...h-rattigheter/patientens-sjalvbestammanderatt

Senast ändrad:
Och om nu personen i fråga vägrar att svara, och detta sker flera gånger per vecka..hur tror du polisen prioriterar den anmälan efter att ha ryckt ut femtioelva gånger innan?
Det är då både samhällsekonomiskt riktigt, säkerhetsmässigt riktigt att en person som inte klarar av sitt ADL utan hjälp, att han eller hon själv uppger en kontaktperson som hennes hjälpredor kan ringa. Antingen inom vården eller en privat.
Att jag utgår ifrån "ringt anhöriga utan tillåtelse när de inte kunnat nå brukaren direkt." Det tyder ju på att det hänt fler ggr.

De ska prioritera det exakt likadant som om det är första gången. Vi kan inte kränka människor på det vis du tycker tack och lov. Vi har lagar och regler och de ska följas.
Oavsett vad du tycker så har inte alla ett kontaktnät. Vad tycker du att någon inom vården ska göra? Hen kan också bara ringa polisen.

De ska prioritera det exakt likadant som om det är första gången. Vi kan inte kränka människor på det vis du tycker tack och lov. Vi har lagar och regler och de ska följas.
Oavsett vad du tycker så har inte alla ett kontaktnät. Vad tycker du att någon inom vården ska göra? Hen kan också bara ringa polisen.
Polisen ska, jo det är klart. Men hur gör de? har de kört ut och ringt på ngr gånger på en adress av den anledningen utan påföljd så sjunker prioriteten för det "rycket" Samma sak gäller ju tyvärr ofta med familjebråk..händer det ofta i en familj så prioriteras detta ner, man tar viktigare "ryck" istället.
Jag tycker inte, jag konstaterar bara att så fungerar människor. Även polis och socialens hjälpredor. Ropar ngn -Varg, för ofta så bryr man sig till sist inte....

Polisen ska, jo det är klart. Men hur gör de? har de kört ut och ringt på ngr gånger på en adress av den anledningen utan påföljd så sjunker prioriteten för det "rycket" Samma sak gäller ju tyvärr ofta med familjebråk..händer det ofta i en familj så prioriteras detta ner, man tar viktigare "ryck" istället.
Jag tycker inte, jag konstaterar bara att så fungerar människor. Även polis och socialens hjälpredor. Ropar ngn -Varg, för ofta så bryr man sig till sist inte....

Då begår det tjänstefel och får de straff de förtjänar förhoppningsvis.

Kastar någon ut möbler genom fönstret på ett flerfamiljshus o grannarna ringer polisen så kommer de garanterat varje gång o tillkallar även t ex mobila teamet för kontakt med psykiatrin för t ex vårdintyg, tre veckor senare händer det igen o polisen kommer också då osv in absurdum.

Gör de? De ska ju göra en bedömning av vilka uppdrag som är mest akuta. Om nu Stinas hjälpredor ringer för femte gången att Stina inte svarar och polisen bara har en bil i området och den bilen är satt att ett nytt larm om ett bråk i en lägenhet. Då är det naturligt och riktigt att prioritera ner larmet om Stina med tanke på den kunskap polisen har om Stina och de larm man fått dit. Alltså inget tjänstefel.

Kastar någon ut möbler genom fönstret på ett flerfamiljshus o grannarna ringer polisen så kommer de garanterat varje gång o tillkallar även t ex mobila teamet för kontakt med psykiatrin för t ex vårdintyg, tre veckor senare händer det igen o polisen kommer också då osv in absurdum.
Då utgör ju individen en fara för tredje person och saken är helt annorlunda

Javisst, om jag ringer polisen för ett pågående inbrott kommer de efter 3 timmar. Hur länge tror du det dröjer innan de kommer bara för att X (som vanligt) inte svarar i telefon?
Vill du som målperson inte att man ringer släkt så uppger man ngn som vårdpersonalen kan ringa till.
Polisen är knappast rätt alternativ, då inget brottsligt ägt rum.

Polisen gör mycket mer än bara tar hand om brott.

Är du säker på att inte nummer till den anhöriga fanns i journalen sedan tidigare? Kan ha sparats av annan verksamhet vid annat tillfälle.
Gör det inte mer ok, men det är mer troligt än att de googlat.

Jag föreslår att du ringer verksamhetschefen!

Nej, tydligen en anteckning om god relation till "anhöriga" men vad jag vet så även muntligt att de inte var inblandade/medvetna om detta. Aldrig angiven som kontaktperson, vid frågan hade annan person angetts.

Tack för alla svar och tar historien på PM om någon känner sig nyfiken eller tror att de kan hjälpa för jag är rätt lost :p

Var aldrig fråga om någons liv och om de ringt via kommunen istället för privata nr så hade det svarats.

Polisen gör mycket mer än bara tar hand om brott.
Absolut men anklagelsen om tjänstefel faller ju eftersom det alltid handlar om prioriteringar när det gäller polisinsatser. Detta pga kostnader och personalbrist. Har de åkt ut 5 ggr till en och samma adress utan att ngt har hänt så prioriteras den adressen ner. Inte skriftligt men i den operatörens undermedvetna, ha/hon som ska göra prioriteringen.

Absolut men anklagelsen om tjänstefel faller ju eftersom det alltid handlar om prioriteringar när det gäller polisinsatser. Detta pga kostnader och personalbrist. Har de åkt ut 5 ggr till en och samma adress utan att ngt har hänt så prioriteras den adressen ner. Inte skriftligt men i den operatörens undermedvetna, ha/hon som ska göra prioriteringen.

Jag svarade på ditt inlägg att ringa polisen skulle vara fel eftersom det inte är ett brott.

Senaste gången jag träffade poliser motade de kossor :D

Jag svarade på ditt inlägg att ringa polisen skulle vara fel eftersom det inte är ett brott.

Senaste gången jag träffade poliser motade de kossor :D
Naturligtvis kan man ringa mässingen. Men efter det att de varit ute på samma adress ett antal gånger, i onödan , då allt är ok. Så kommer polisen med all sannolikhet att prioritera bortmotandet av kor från gator o vägar högre..pga risken för trafikolyckor...

525.jpg

http://www.expressen.se/tv/omtalat/se-polisens-vilda-jakt/

Naturligtvis kan man ringa mässingen. Men efter det att de varit ute på samma adress ett antal gånger, i onödan , då allt är ok. Så kommer polisen med all sannolikhet att prioritera bortmotandet av kor från gator o vägar högre..pga risken för trafikolyckor...

Detta var inte på några gator och vägar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka