Lindon

Trådstartare
Mitt sto har varit pigg och alert hela sommaren, gått dygnet runt ute i gräshage och varit några h på kraftigare gräs i en annan hage. Nu har hon smalnat av ganska rejält och känns segare än förut. Dygnet runt hagen är nedbetad samt sommarhagarna är ganska nedbetade också. Har ännu tillgång till att inhägna några plättar där det växer gräs. Hon har ätit linfrö (1dl) samt lite racingfoder (nån dl) hela sommaren. Detta för att hon har förr haft kolikanfall så jag vill ha magen hennes i skick. Har börjat ge henne B-vitamin nu + en hötuss till natten. Skulle gärna ge henne mer men då har jag även en övergödd fjording som jag köpt i sommar. Han är chefen så han tuggar i sig allt om han slipper åt. :cool:

Kan segheten ha att göra med för lite mat? eller pälssättning? hon verkar omotiverad på nåt sätt, rider jag dressyr på banan är hon helt seg och bara "suckar". Kan ston få humörsvängningar till hösten?det är första hösten jag har henne. funderar på att börja utfodra med mer hö åt båda, men att motionera fjordisen mer så han inte blir fetare.

Sv: Segt sto

Efter som hon tappar i hull så får hon helt klart för lite mat. Att hon blir seg av det är ju ingen gåta precis. Dessutom så tar plässättning sitt också.
Det lilla du har gett henne under sommaren som tillskott är ju näringsmässigt plus minus noll. Hon behöver rejält med mat nu för att inte tappa ännu mer. Under vintern när det börja bli kallt blir det ännu svårare att fodra upp henne i hull igen. Har hon tappat mycket så är det till ock med tveksamt om det räcker med att ge henne bara hö. Beror ju på värdena och hur mycket hon får. Men du kommer att behöva dela de här två hästarna åt och så fort som möjligt så att de kan få ändamålsenliga foderstater. Misstänker att stoet minst kommer att behöva fritillgång på mycket bra hö för komma tillbaka till normal hull. Medans fjordingen troligen behöver få sitt foderintag mer begränsat till en fast mängd per dygn.

Hon kan ju vara trött av att ha gått på bete hela sommaren också. Det kanske är dags att stalla in så hon får vila upp sig lite. En del hästar vilar inte speciellt mycket sommartid och blir lite slitna efter en hel sommar ute.

Grejjen är att hästarna ska gå på lösdrift i vinter. Denna är under konstruktion så nån installning blir det inte.

Masse: Hon har varit på fetare sidan nu i sommar eftersom hon i vinter fick ordentligt med hö. Hon bodde då inne. Det blir första vintern hon går ute nu. Hon är en finsk häst, 152cm. Egentligen så är hon nu i ganska passligt hull, men jag märker ju att energin hennes är borta. Det börjar ju bli sämre väder nu, har regnar mycket här och varit blåsigt. Kanske hon är sliten av det. Hon motioneras för tillfället inte hårt, skrittar/promenerar i skogen 1-1,5h x 3dagar, dressyr nån gång i v. Har även hoppat lite låga hinder. Borde jag ge mer kraftfoder? 1dl racing + 1dl linfrö är ju inte mycket. Men jag tycker heller inte att man ska ge så mycket kraft, hellre ger jag hö. Men då får ju tjockisen lika mycket....svårt det här:confused: Jag borde skicka i höt på analys så jag får exakta värden annars blir det bara gissningar.

Har inhägnat mera gräs nu ikväll, men hur näringsrikt är det eg? Det är slaget runt midsommar, har växt upp och är ca 30 cm.

Jag brukar motionera dom varannan dag, brukar vara svårt att hinna med båda hästarna på samma kväll efter jobbet + maten. Kanske jag borde ge henne lite semester + jobba lite mer med fjordisen istället?

Vet ju inte riktigt hur gräset ser ut uppe hos dig men det kan vara näringsrikt så det är bra att hon får det.
Har hon börjat tappa så går den energi hon har till som nämnts innan pälsbyte men också till att hålla värmen när det regnar. Det kanmycket väl vara så att hon kommer att behöva täcke för att klara sig på lösdrift. Ju mer hon tappar nu ju mer kommer det att ställas krav på foder och då täcke.
Troligen så det minsta hon kommer att behöva är fri tillgång på hö. Räcker inte det till så behöver hon ha komplement. Inte heller jag tycker om att ge kraftfoder i onödan så jag hade börjat med lusern speciellt om jag inte hade analys på fodret. Behöver hon mer så hade jag först då fått fylla på med lämpligt kraftfoder.

Jag hade planerat att ge fri tillgång på hö, även åt fjordisen. Just för att hålla värmen i vintern. De ska även få halm i lösdriften så de har att knappra på där. Eftersom båda är på äldre kant, 17 och 18 så tänkte jag täcka dem då det är busväder för att de inte ska få stela muskler. De har lite problem med stelhet i musklerna båda två från förr så..

Pratade med förra ägaren som sa att hon hade samma problem med henne ifjol då det blev höst och lite gräs. Hon blev slöare. Hon är väldigt känslig i och med pälsavlossning så jag kan tänka mig att det är samma med pälssättningen. Hon tyckte jag skulle ge henne havre men den iden gillar jag inte alls, hon blir nämligen en :devil: av havre! *huvva* energin går till skallen och hon blir jobbig att hantera.

Om du kan få tag i lusern så ge henne det. Eftersom du nu då vet att hon har problem med pälssättningen så börja i god tid innan. För det är ju så att den nya pälsen har kroppen börjat tillverka långt innan vi kan se att hästen byter. Så du är försent ute för att kunna påverka vinterpälsen. Men om du börjar att ge henne tillskott och ev mer foder runt jul och nyår så kommer hon att klara vårens pälsbyte betydligt bättre.

hästen har under pälssättning/fällning ett större behov än vanligt av protein och energi. Om man alltså inte redan innan pälsfällningen har ökat på hästens intag av protein och energi finns risken att hästen måste utnyttja sina egna reserver till att bilda päls. När pälsfällningen börjar har då hästen redan hamnat i en negativ energibalans och kan falla ur i hull och upplevas som trött och retlig.

Tack för ditt svar (också masse). Nästa sommar borde jag alltså vara tidigare ute med extra foder åt henne. Men "alla" säger att hästar borde klara sig på bete över sommaren utan extra kraftfoder. Men iof har de inte gått dygnet runt på kraftigt bete. Man tänker ju precis inte på att de sätter vinterpäls så tidigt.

Så då kan jag börja ge henne lucern nu? är hemskt orolig vid foderbyten att hon ska få problem med magen, men om jag börjar med lite säg nån dl? ska jag ta bort racingfodret då? det har hon eg bara fått för att linfrögröten ska smaka godare:grin:

Tack för ditt svar (också masse). Men "alla" säger att hästar borde klara sig på bete över sommaren utan extra kraftfoder. :

Men det beror ju alldeles på hur en hage ser ut! Om gräset är nerbetat är ju maten nästan slut, Själv räknar jag iofs med att betet ska räcka till början av december. Men då växlar jag mellan flera 10 hektarshagar som får vila en månad i taget. Skulle de ha gått på hela ytan hela tiden skulle de ha blivit magra nu.

Om en häst eller människa får för litet mat går den ner i vikt. Då blir den trött och tappar orken tills balansen stabiliserat sig igen. HH

Joo jag vet.. Hon har ju varit överviktig före sommaren men rasat för mycket nu innan jag eg har hunnit märka nåt! Det där med energin som är borta då man rider har jag också just märkt av, men det är ju naturligtvis inte konstit eftersom hon äter för lite. Det är första sommaren jag har henne och dessutom hemma på gården. Vi visste inte riktigt hur länge betet skulle räcka eller hur mycket som skulle behövas. Vi vet till nästa år att vi behöver inhägna mer.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 268
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar