segt snor å rosslig hosta..hjälp!

L

lighty

har en fundering...
min ena häst började hosta för ett tag sedan..en sån där torr dammhosta, så jag har bytt ut höet mot ensilage eftersom det brukar funka bättre på "hosthästar"..

MEN nu till problemet..hostan har inte lagt sig trotts bytet till fint ensilage å IIdag när ja kom upp till henne så var hon verkligen MEGA snorig!tjockt segt snor å hon hostade jätte mkt..en roslig, slemmig hosta..
tempade henne å hon hade då 38,1 efter att ha stått inne i ca 15 min..

någon som har något förslag på vad jag ska göra å vad det kan vara?:confused:
hon har inte gått utan täcke eller blivit kall lr något sådant över huvudtaget..

är verkligen jätte orolig..:cry:

Sv: segt snor å rosslig hosta..hjälp!

Det låter lite som en förkylning. Snorig och hostig. Jag skulle ha ringt vet och hört mig för.

Jag har en hosthäst, han har haft problem ganska länge. Jag har tagit ut veterinär några gånger och fått acetylsystain (stavning?) och det är slemlösande.
Jag har låtit honom gå ute mer, bytt strö osv, så sånt hjälper ju. Men imorgon ska jag faktiskt in till kliniken för att göra endoskopi, alltså gå ner med kamera i luftrören på honom för att försöka få reda på anledning till det här, för han börjar nämligen får väldigt ansträngd andning.

Så börja med att byta strö och allt sånt (om du inte redan gjort det så klart), annars är det nog bara veterinären som gäller.

Lycka till, är verkligen inte roligt med hosthäst :(

Hur vet du att hästen har "dammhosta" (=kronisk bronkit)? Är det något du utgått från själv eller har veterinär undersökt?

Nu låter det som om din häst har fått en bakteriell luftvägsinfektion och du bör låta veterinärundersöka henne.

Hur vet du att hästen har "dammhosta" (=kronisk bronkit)? Är det något du utgått från själv eller har veterinär undersökt?

Nu låter det som om din häst har fått en bakteriell luftvägsinfektion och du bör låta veterinärundersöka henne.

Nej jag vet inte om hon har dammhosta men jag antog att det kunde bero på att hon kanske fått i sig nått dåligt lr dammigt hö så därför bytte jag ut det. :crazy:men eftersom hon inte blivit bättre och det inte längre är en "torr" hosta som innan så ska jag ringa veterinären det första jag gör imorgon bitti! man blir ju alltid så himla orolig så fort hästarna blir sjuka:cry:

Nej jag vet inte om hon har dammhosta men jag antog att det kunde bero på att hon kanske fått i sig nått dåligt lr dammigt hö så därför bytte jag ut det. :crazy:men eftersom hon inte blivit bättre och det inte längre är en "torr" hosta som innan så ska jag ringa veterinären det första jag gör imorgon bitti! man blir ju alltid så himla orolig så fort hästarna blir sjuka:cry:

har fått veterinärtid till på måndag! de tyckte att jag skulle komma in för att hon ev. behöver antibiotika men de trodde inte det var någon fara att vänta tills dess!:)

Liknande trådar

L
Hästvård Min pålle började hosta för några dagar sedan. Har nyligen (ca en vecka sedan) köpt hem nytt hö som jag ganska snabbt insåg var dammigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 184
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård