Segt slem, mycket.....

F

fullblod4ever

Höstar till o från sista dagarna stora slem bollar stora som ägg, slemlösande? Vad hade ni gjort, pigg o glad i övrigt! Han e 24 år.

Sv: Segt slem, mycket.....

Givetvis kontaktar man en veterinär, dels för o kolla upp hästen o för det andra för att få lite slemlösande

För att JAG hade velat ha någon som lyssnar på lungor, kollar övrigt allmäntillstånd, utesluter infektion osv osv. Och kollar tänderna.

Och så sen får man ett gult recept i handen på slemlösande, typ acetylsystein.

Om hästen hostar upp slem så skulle jag inte tveka att ringa veterinären.

Är hästen influensavaccinerad? Om inte så kanske det är influensa den dragit på sig.

/M

Så fort slemmet inte är genomskinligt måste man vara försiktig! Ta tempen varje dag och ansträng inte hästen. Hade min häst hostat upp slem, speciellt som 24 åring hade jag sprungit och ringt veterinären direkt!

Min gamlig hostar stora slemklumpar i bland. Han har ju bronkit och går på full medicinering när han hostar så pass (ventipulmin + kortison) Har du ingen diagnos eller medicinering bör du ringa ut vetrinären. Tänk om det är kvarka!

Hade min häst hostat upp slembollar stora som ägg hade jag kastat mig över telefonen och ringt vet. direkt! :eek: Och då är inte jag den som ringer vet. vid minsta lilla småsak...

Varför? Tja, det kan ju vara nåt i lungorna/ luftvägarna eller nåt som kan smitta till andra hästar. Du kan ju aldrig ställa en bra diagnos själv

Varför jag frågar varför är för att han är en host häst och jag har slemlösande utskrivet redan, han har ingen feber brallar och far runt som vanligt, ska jag ringa ut en vet för att hon ska skriva ut ett nytt recept, man ringer väl vet om hästen är sjuk. Han hostar lite då o då men det har kommit upp en massa slem vilket är bra.

Pratade med vet nu på morgonen och han sa ge ditt slemlösande och blir han dålig så kommer han ut, han kan ändå bara skriva ut slemlösande i detta skede.

Har du relativt nyligen börjat ge slemlösande är det väl det som börjar verka och slemmet kommer upp.

Och av ditt första inlägg så kan vi utläsa att hästen är en hosthäst som är medicinerad och under veterinär kontroll?

Nej.

Alltså kan inte rådet bli mer än att ringa veterinären. Vilket jag iofs hade skrivit även om all information hade varit med.

Du har ingen trevlig ton precis som många andra här....trist.

Och exakt vad menar du nu? Jag vill ha svar men inte påhopp!

Förresten älgen, du var ju den enda som skrivit något konkret och inte varit otrevlig.

men for fuck sake, hur trevliga är dina gensvar då?
I ditt första inlägg ger du inga som hälst tecken av att hästen ifråga är hosthäst och att du redan har slemlösande utskrivet och att du precis börjat en kur :crazy: Du vet alla på buke är inte synska.

/anna

att du har slemlösande utskrivet - GER du hästen det också eller har du det bara hemma?

är han snorig? förkylning?

Ja oj, nu har jag varit fruktansvärt otrevlig..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI