sega unghästar

Sv: sega unghästar

Visst har de olika personligheter men loja behöver de inte vara i närheten av mig ändå. Har endel "klunsar" i stallet men nu är det minsann kvicka att göra det jag ber dem om iaf. Det är inte så svårt, en smackning, peta med spö/grimskaft/hand på lämpliga ställen i olika situationer, stampa i marken, ryta till, vifta lite får även de klunsigaste numera att kvickt vända runt i gången, gå genom grindar, stanna, trava osv. Samma sak sen från ryggen.

Blir mörkrädd av folk som "driver sig blåa" som ngn beskrev. Hur kul tror ni hästarna DET är? Herregud, ridning ska inte vara jobbigt, det ska vara ett underbart dansande! Själv satt jag länge och "drev" gammelhingsten med sitsen på ngt oförklarligt vis. Slappnade jag av så "dog" han. Fick tag mig själv i kragen och verkligen bara sitta där och slappna av, han ska kunna gå själv! Och nu ger det effekten att så fort jag intar den "drivande" (inte ens drivniong, utan mer ngn sorts anspänning) sitsen så ökar han som attan. Och gör han inte det så petar man med spöet och han skärper sig. Och visst, jag har blivit riktigt arg ganska många gånger (rytit till ordentligt, och använt spöet mer än vad jag vill) men jag har varit noga med att bli det i rätt situationer och alltid rida honom "snällt efteråt", dvs låta honom gå på för mkt framåt, berömma och aldrig aldrig hindra honom med sitsen. Och vad fick jag - jo en positiv arbetsglad ponny som inte står emot det minsta och är GLAD och framåt hela passet - instället för att gå och trycka och hela tiden ha ett motstånd som gjorde både honom och mig irriterade och motvilligt inställda tll allt vad riktigt arbete gällde.

Är det då inte bättre att ta EN sådan strid med en unghäst än att du eller ngn annan får ta det mkt värre i framtiden? Det handlar inte om att klå upp hästen så den blir vettskrämd, det handlar om tillräcklig, korrekt drivning i rätt ögonblick följt av total eftergift, är det så fel (eftersom jag känner mig väldigt ensam om d här där ingen vill ens visa ett spö)?

Hoppas ni inte tar dö på mig :crazy:

Tycker nog att du har rätt. Jag rider alltid med spö. Min kille som jag har nu har jag fått använda spöet på aningens för mycket kanske enligt min åsikt men nu går han framåt oxå.

Mycket bättre att ta en rejäl fajt om detta när de är unga för att sedan slippa småbråka.

The_connemara du har alldeles rätt tycker jag. Bättre att visa var skåpet skall stå från början. Kan man absolut inte få någon som helst framåtbjudning trots konsekvent ridning och skogsturer i sällskap kan det vara något fel på hästen, eller så kanske man kräver för mycket eller rider för långa pass? Fast det finns ju förståss hästar som bara gillar att tex hoppa och tänder till då, alla hästar har ju inte samma förutsättningar.

jag har fått ta rejält fight med honom 2 ggr när han slog mot spöet (bara den nudda honom) och började bocka så jag hängde nästan på halsen. då hade vi 2 kamper. Därefter så har han inte blivit så arg när spöet nuddat honom. (han är alltid positivt i övrigt) Men eftersom denna häst är köpt samt ska satsas på dressyr (!) så får man inte räkna med att ha spöet för lång tid...tyvärr. Då man ej får tävla med spö så måste jag försöka hitta andra alternativ. Det går hyggligt bra när jag har spöet i handen, seeeeeg dock men det går på ett eller annat sätt. men lägger jag mig ifrån spöet så är det nästintill kört med den lilla framåtanda han har (både på bana och i skog)....o då lyssnar han inte på ngt alls.

står iof i rasbeskrivningen att denna ras är väldigt lugn :D
va bra tänkte jag, en sån vill jag ha. en lugn häst.
hade inte räknat med en seg :D :D :D

till viss del är det ju unghästen i honom som gör sitt.
sen är han väldigt bekväm, "när det passar honom-dagar".

För övrigt är han en underbar häst så jag ska väl inte klaga.
Men jag skulle bli så glad om han bara kunde skritta, trava o galoppa iallafall :D

Som många andra har sagt så är det väl ganska vanligt att unghästar är sega i en period innan de helt förstår vad framåtbjudning är. Vissa stannar kvar på det stadiet och andra går vidare.

Jag köpte min häst som precis inriden 3-åring och det första halvåret var han otroligt seeeg att rida på bana och på tur. Gick nästan inte alls framåt och jag fick jobba ihjäl mig för att överhuvudtaget få honom att skritta på ordentligt. Jag jobbade mycket i skogen med att få honom att gå fram och när jag red på bana så har jag aldrig låtit honom få gå och släpa fötterna efter sig utan han har varit tvungen att gå i ett friskt, men inte hetsigt tempo. Nu är han 5 och är precis raka motsatsen! ;)

Min häst är tvärt om, hon har energi för två. Kan få riktiga idiot ryck ibland. Skulle önska att hon var som din. Hoppas att det går över :crazy: Så jag ser fram emot sommaren och bete.

Precis sådär var hästen jag har nu. Seg, men om man sa till och krävde att hon skulle ta skänkel, smackning (ja, t.o.m det) eller ännu värre - spö, så slog hon rejält bakut och elller nåt annat tokryck. ETT pass för tränare fick bort det. På det passet fick jag sitta och gasa järnet på långsidorna, precis som nån annan fick göra här. Det gick bättre och bättre varefter jag insåg att jag faktiskt satt kvar och vågade gå på när hon sparkade, då plötsligt ändrades hela min ridstil och det släppte.

Nån gång har det kommit tillbaka, men det släpper snabbt när hon inser att jag driver ännu mer om hon sparkar.

En kompis unghästar var dödslugna i 2-3 års åldern, när de fyllde 4 blev det lite mer fart i dem..Hingsten hon hade såg ut som att han skulle somna var som i början :rofl:

min förra var sådär tikll en början men tillslut lärde han sig vad framåtbjudning var och då jävlar gick det undan.
min nuvarande är ett litet krutpaket.

CeciliaHeikne skrev:
min förra var sådär tikll en början men tillslut lärde han sig vad framåtbjudning var och då jävlar gick det undan.
min nuvarande är ett litet krutpaket.

För mig har inte bjudningen nånting med FARTEN att göra, utan hur hästen känns och reagerar, VILJAN att göra det den ska s.a.s. En superpigg häst kan ha dålig bjudning.

Helt riktigt, men kan det vara tvärtom? Seg häst med framåtbjudning.

Min går fram bra och tar även förhållningar, men kan gå i taket och bli ganska så vild. Vill gärna ha en seg variant, man blir inte precis modigare med åldern. :cry:

jag lovar dig, du vill inte ha en seg variant!
kondisen blir inte bättre med åldern heller :angel:

men du skulle kunna önska dig en lugn ;)
men inte seg, skillnad där :D

Ska lägga en önskan till jultomten nästa gång. Att man aldrig blir nöjd :angel: Efter ett antal flygturer är man inte så tuff längre :cry:

Claudia2 skrev:

Min går fram bra och tar även förhållningar, men kan gå i taket och bli ganska så vild. Vill gärna ha en seg variant, man blir inte precis modigare med åldern. :cry:

En seeeeg häst reagerar inte direkt på dina hjälper och då är det bristande bjudning. Grovt förenklat så är en het häst och en seg häst lika lata men de maskar på olika sätt.

ville bara ge ett litet tips...

eftersom jag också har en seg unghäst :smirk: men iaf, rid barbacka, om ni har möjlighet! jag red barbacka en gång för längesen och åkte av för en skitgrej, men slog mig. så jag struntade i det ett tag.. och har nyligen börjat rida barbacka då och då, och min annars så tröga plutt svarar mycket snabbare på hjälperna då.

han är samma häst som med sadeln på.. men på något vis, lite mer skärpt.
kan vara en möjlighet =)

Ok. Ett annat tips (till alla som har hästar som man kan behöva ta en fajt med), sätt en gammal nosrem mellan de två ringarna på framvalvet och håll i er med ena handen. Ni kan garanterat sitta kvar vad hästen än gör. Min lilla här hemma var likadan (är lite fortf när hon är på g), hon bockade satan så mkt om spöet/skänkeln ens nuddade henne när hon var på "tjurhumör" (dvs jag begärde bara att hon skulle svänga, inte så svårt...). Då var det bara att hålla i sig och lägga skänklarna runt magen sen fick hon hoppa bäst hon ville, när hon var färdig så gick hon fram - thats it. Slog hon mot spöet så var det samma sak, hålla i sig och gå på henne med spöet (inte alls hårt, bara pet eftersom hon började bocka redan då). När hon bockat färdigt så gick hon fram. Hon är dock fortf mkt medveten om att första gången (innan handtaget) så fick hon av mig två gånger men protesterna blir mindre och mindre. Nu brukar det räcka med att inta Den sitsen ;) och tänka att "nej du, du ska inte få av mig ngn mer gång". Fö, så är hon ok, det är bara just på detta lilla stället där hon fick av mig som hon är sådan, inte NGN annan stans trots provokationer.

Men iaf, om han fortf tjurar mot spöet/skänkeln (dvs slår) så tror jag inte du kommit över den gränsen att han accepterat spö/skänkel. Annars så är det ju synd att det gått så långt att han fattat att spöet med betyder gå medan spöet borta kan man lata sig. Ta med en medhjälpare med långpisk (visst låter det hemskt :crazy: ) som står där du rider (tänker på bana/dressyr nu eftersom ni skulle tävla?) och kan driva honom (behöver absolut inte slår honom, garanterat) när han inte lyssnar på dig.

Rid oxå med olika långa spön. Ett dressyrspö är ju det ultimata att hjälpa hästen med, man kan ge en impuls i rätt ögonblick. Men nu handlar det ju om att acceptera och respektera skänkeln och då duger korta spön oxå (förutsatt att du lärt honom gå fram på ett pet, det lär du honom med längre spö). Ett litet hoppspö är svårt för honom att märka men kan låta attans så hemskt när han nonchalerar dig.

Och nej, jag tror inte "det går över". Tror det är bra mkt fler hästar som blir skänkel/spödöva än de som "får" bjudning i framtiden. Det är ju dock beroende på hur man menar med bjudning/seg/lat osv. Självklart får hästen bättre bjudning när den är starka och bra tränad för uppgiften, då är det ju inget (varesej kondis/muskler/psyke) som "tar emot". Men att vara lat/seg är en hlet annan sak för mig, det är nonchalans och den "går inte bara bort".

Claudia2 skrev:

Kan så vara. Tänk dig en häst man ställer inför en helt ny uppgift (ex så som unghästar oftast är) den reagerar ofta med att sakta ned tempot ( i alla avseenden) för attverkligen försöka hänga med på vad ryttaren vill. Detta KAN vara ok, ex om man tänker hoppa ett nedhopp första gången, då får den gärna tänka till och sedan droppa ned, det är ok. Bara den fortf har bjudningen framåt kvar, dvs viljan att gå fram och göra vad den blir ombedd. Dock så tycker jag inte det är ok att låta hästarna "sakta ned" för mkt om man ex börjar flytta för skänkeln osv. Då blir det lätt att de fastnar i det läget och sedan tappar bjudningen. För, som jag skrivit innan, det viktigaste i ridningen är bjudningen, annars har man inget att rida på. Dvs hellre att forcera skänkelvikningen eller vad det nu var lite och behålla bjudningen, korrektheten kommer senare, än att tappa bjudningen. Eller?

Sen kan klart stooora hästar med stooor långsam gång upplevas sega även om de bjuder. Men följden blir ofta så mkt ridning från ryttaren att hästen till slut nonchalerar och faktsikt tappar bjudningen om ryttaren inte på ett bra vis kan få mer energi i hästen (dvs få den kvickare och mer reaktionssnabb utan att sitta och tjata). Eller om man nu är nöjd med en långsam häst (som bjuder och reagerar så fort den nu kan med det tempot i kroppen, dvs den är faktiskt lydig och på hjälperna) LÅTER DEN VARA. Det är det viktigaste, att kunna ge totalt eftergift, låta hästen vara när man är nöjd. Men då ska man fasen vara nöjd oxå!

tränaren sa idag på lektionen att vi skulle gå med långpisk bakom.
(inte slå på hästen men alltså driva fram...)

__Stilett__ skrev:
ge mig lite hopp, säg att era unghästar (främst 3-5 åringar) är seeeega, lojja och återigen sega :confused: :crazy:

eller är dom pigga o framåt alltid :confused:

(i skog, bana o dylikt)

Jag vet ett par unghästar som står i stallet där jag har min. Den ena är 4 i år och den andra 5. 4-åringen är medelstor, runt 164 kanske. Däremot 5-åringen är runt 173+, alltså ganska stor. Till den storleken hör även väldigt fina och STOOORA gångarter, vilket gör att det blir ju jättejobbigt att röra benen ;) . 5-åringen var världens mysigaste först, vem som helst kunde du sätta upp, han gick där och lunkade, man satt hur säkert som helst på han, men sedan kom musklerna...ja jäklar vilken speed där är på kusen nu! Han kan bli riktigt het ibland...

Och 4-åringen är fortfarande lite loj men börjar utvecklas ganska fort nu, hans steg har förbättrats enormt vartefter att musklerna byggs upp, samma sak gäller hans framåtbjudning. Självklart beror det på hur mcyket de fattar också....

:bump: :banana:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat